کارت گرافیک RTX 4060 Ti با کمبود عرضه مواجه شد

اشتراک گذاری

شرکای تجاری انویدیا از کمبود عرضه‎‌ی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4060 Ti در پی عدم تأمین کافی پردازنده‌های گرافیکی AD106 از سوی انویدیا خبر می‌دهند.

شرکای تجاری انویدیا اعلام کردند که به‌طور کلی وضعیت عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده است. اما دراین‌میان هردو نسخه‌ی ۸ و ۱۶ گیگابایتی کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti از وضعیت ضعیف‌تری برخوردار هستند. براساس گزارش‌های منتشر شده، آمار عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4060 Ti به مراکز فروش به چند ۱۰ عدد کاهش یافته است. ظاهرا تمامی برندها تحت تأثیر این کمبود عرضه قرار گرفتند اما برخی شرکت‌ها مانند Colorful یا شرکای تایوانی انویدیا از جمله ایسوز، MSI و گیگابایت بیشتر با مشکل مواجه شدند.

از طرفی منابع AIC نیز کاهش عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4060 Ti را تایید کردند. بااین‌حال بعید است که این اتفاق در وضعیت دسترسی متقاضیان به این محصول در سطح جهانی تأثیر چشمگیری داشته باشد. بسیاری از مدل‌های دیگری سری RTX 40 نیز با این مسائل روبه‌رو شدند که RTX 4090 نمونه‌ی بارز آن‌ها است. بااین‌حال درنهایت این اتفاق در وضعیت موجودی و قیمت این محصول در جهان تأثیر قابل توجهی نداشت. مدل‌های دیگری مانند RTX 4070 Ti یا RTX 4080 نیز باوجود وقفه‌های کوتاه در وضعیت تولید و عرضه تا به امروز بدون مشکل در دسترس قرار داشتند.

به هرحال کارت گرافیک RTX 4060 Ti یکی از محبوب‌ترین محصولات انویدیا در این نسل محسوب می‌شود اما فروشگاه‌های عرضه کننده هم مشکل خاصی با کاهش قیمت این GPU در مدت زمان نسبتا کوتاهی از زمان عرضه نداشتند. درحال حاضر هر دو مدل Ti و غیر Ti این کارت زیر قیمت MSRP به فروش می‌رسند. این کارت از تراشه AD106 استفاده می‌کند که مدل 350-A1 آن در این نسخه مورد استفاده قرار گرفته است. این GPU برپایه معماری سیلیکون TSMC 4N طراحی شده و ۱۹۰ میلی‌متر مربع سایز دارد.

بیشتر بخوانید  کارت گرافیک AMD RX 7900 XT با ۲۸ درصد قیمت بیشتر، ۷ درصد سریع‌تر از RX 6950 XT

در ساختار این GPU از ۲۲.۹ میلیارد ترانزیستور استفاده شده که از نظر تعداد بیشتر از تراشه GA با GA103 با اندازه ۴۹۶ میلی‌متر مربع است. این چیپ از ۳۴ واحد SM با مجموع ۴۳۵۲ هسته CUDA تشکیل شده و نسخه‌ی کامل این تراشه محسوب نمی‎‌شود که از ۳۶ واحد SM و مجموع ۴۶۰۸ هسته برخوردار است. AD106 در بالاترین حالت می‌تواند به عملکرد محاسباتی ۲۲ ترافلاپس دست پیدا کند. در مورد توان مصرفی آن نیز ۱۶۰ وات در نسخه ۸ گیگابایت و ۱۶۵ وات در نسخه ۱۶ گیگابایتی اعلام شده است. هر دو کارت از رابط ارتباطی PCle Gen 4 x8 استفاده می‌کنند و توان مصرفی آن نیز ازطریق یک کابل PCle Gen 5 تأمین می‌شود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط