پردازنده‌های Panther Lake از گرافیک یکپارچه قدرتمندی برخوردار هستند

اشتراک گذاری

به‌تازگی اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های Panther Lake اینتل که نسل سوم تراشه‌های Core Ultra این شرکت محسوب می‌شوند، منتشر شده است.

Prakhar Verma از منابع انتشار اطلاعات غیررسمی اینتل در توییتر، ادعای جدیدی را در رابطه با پردازنده‌های سری Panther Lake مطرح کرده است. براین‌اساس گفته می‌شود که نسل بعدی تراشه‌های اینتل برای پلتفرم دسکتاپ معرفی نمی‌شود و صرفا مختص دستگاه‌های قابل حمل خواهند بود. این پردازنده‌ها شامل دو دسته‌ی Panther Lake-H و Panther Lake-U می‌شوند که سری U برای دستگاه‌های کم مصرف با توان پردازش پایین‌تر اختصاص خواهد یافت. این تراشه‌ها دنباله‌ی سری Lunar Lake محسوب می‌شوند که به‌زودی عرضه خواهند شد.

همچنین گفته می‌شود که پردازنده‌های Panther Lake به‌طور کلی ۳۵ درصد بهینه‌تر از سری Lunar Lake خواهند بود. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که پردازنده‌های Lunar Lake از همین حالا قرار است با ۵۰ عملکرد چند هسته‌ای بهتری نسبت به سری Meteor Lake-U روانه بازار شوند. علاوه‌بر‌این موارد، به توان پردازش گرافیکی این پردازنده‌ها نیز اشاره شده است که گفته می‌شود به‌لطف برخورداری از هسته‌های Xe3 که برای اولین‌بار مبتنی بر معماری گرافیکی Celestial طراحی شدند، جهش قابل توجهی را در زمینه عملکرد گرافیک یکپارچه CPUها ارائه خواهند کرد.

درواقع انتظار می‌رود که عملکرد یک iGPU مبتنی بر هسته‌های Xe3، تا ۴۰ درصد سریع‌تر از Xe2 باشد. البته این تفاوت با فرض مقایسه یک تراشه ۱۲ هسته‌ای (Xe3) با ۸ هسته‌ای (Xe2) انجام شده است. این GPU به‌تنهایی 120TOPS توان پردازش هوش مصنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که قدرت کل تراشه را به 170TOPS می‌رساند. کل این CPU باید از ۴ هسته عملکرد، ۸ هسته بهینه و ۴ هسته کم مصرف بهینه تشکیل شده باشد.

بیشتر بخوانید  ساندبار خوش‌قیمت و جدید ۲۰۲۴ را با زومیت بخرید

شایعات قبلی نشان می‌دهند که در این معماری از هسته‌های Cougar Cove و Skymount استفاده خواهد شد. همچنین به‌نظر می‌رسد که دو نسخه از تراشه های Panther Lake وجود دارند که با نام‌های GT2 و GT3 شناخته می‌شوند. معمولا عدد بالاتر نشان‌دهنده تعداد هسته‌های گرافیکی بیشتر است که با این خبر جدید مطابقت دارد.

ورژن های متفاوت تراشه های Panther Lake

اینتل در شهریور گذشته معماری پردازنده‌های Panther Lake را به‌صورت رسمی معرفی کرد. اولین محصولات رده مصرف‌کننده مبتنی‌بر این تراشه‌ها برپایه پروسس نود 18A اینتل تولید می‌شوند. این تراشه‌ها در سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهند شد و براساس نقشه راه رسمی اینتل قرار است به‌عنوان نسل بعدی سری Arrow Lake و Lunar Lake به مصرف‌کننده‌ها معرفی شوند.

هر دو این محصولات برای شروع عرضه در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده‌اند و تاریخ عرضه دقیق آن برای هر یک از محصولات بسته‌به فرم فاکتور تولیدشده متغیر خواهد بود. درواقع نسخه دسکتاپ پردازنده‌های Arrow Lake در سال جاری و نسخه لپ‌تاپ یا موبایل آن‌ها در سال آینده از راه می‌رسند.

اما درکنار گمانه‌زنی‌هایی که درخصوص احتمال معرفی نسخه به‌روزرسانی‌شده یا Refresh پردازنده‌های سری Arrow Lake با دو برابر شدن تعداد هسته‌های آن به گوش می‌رسید، با درنظرگرفتن عرضه محصولات سری Panther Lake در سال ۲۰۲۵ شاید زمان برای گنجاندن چنین محصولاتی کمی محدود باشد؛ مگر اینکه تراشه‌های Panther Lake اواخر سال ۲۰۲۵ معرفی و عرضه شوند.

اخبار مرتبط