مادربردهای سری 800 شرکت AMD برای سوکت AM5 معرفی شدند

پشتیبانی از USB4 در پلتفرم‌های جدید AMD

اشتراک گذاری

AMD با معرفی مادربردهای سری X870E و X870 از تراشه‌های سری 800، از نسل دوم مادربردهای مبتنی بر پلتفرم‌ AM5 خود رونمایی کرد.

همزمان با معرفی پردازنده‌های سری Ryzen 9000 شرکت AMD، جدیدترین تراشه مادربردهای این شرکت با نام‌های X870E و X870 معرفی شدند. این مادربردها برای کاربران محصولات رده بالای تیم قرمز و با وعده پشتیبانی از سوکت AM5 تا سال ۲۰۲۷ و بعد از آن به بازار عرضه می‌شوند.

پلتفرم AMD AM4، طولانی‌ترین مدت پشتیبانی از یک پلتفرم مدرن را تا به این تاریخ به خود اختصاص می‌دهد. AMD اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ از این تکنولوژی رونمایی کرد و درحالی که به میانه‌ی سال ۲۰۲۴ نزدیک می‌شویم، پشتیبانی از آن هنوز ادامه دارد. این شرکت حتی به‌تازگی چند CPU جدید را برای این پلتفرم معرفی کرده است تا حداقل یک سال دیگر شاهد پشتیبانی از آن باشیم.

اما با این وجود، AMD حالا از نسل دوم مادربردهایی که برای سوکت AM5 عرضه می‌شوند نیز رونمایی می‌کند. این مادربردها از خانواده جدید محصولات سری 800 روانه بازار می‌شوند که مدل‌های اولیه آن برای کاربران تراشه‌ها و سخت‌افزار رده بالای گیمینگ یا دیگر کاربردها اختصاص دارد. تراشه‌های X870E و X870 برای ارائه قابلیت‌های بهتر، پشتیبانی از فناوری‌های ارتباطی حافظه جدیدتر و ویژگی‌‎های اورکلاک بیشتر برای تراشه‌های فعلی و محصولات جدید سری Granite Ridge این شرکت از راه می‌رسند.

در ادامه سه ویژگی برتر تراشه‌های جدید AMD X870E و AMD X870 را ملاحظه می‌کنید:

  • پشتیبانی از فناوری ارتباطی USB 4.0 روی تمام مادربردهای X870/X870E
  • پشتیبانی از فناوری ارتباطی PCIe Gen5 برای گرافیک و حافظه‌های NVME روی تمام مادربردهای X870/X870E
  • پشتیبانی از سرعت کلاک حافظه EXPO بالاتر روی تمام مادربردهای X870/X870E
بیشتر بخوانید  عرضه باندل کارت‌های گرافیک RTX 40 انویدیا با بازی‌ Alan Wake 2

AMD اعلام کرد که با رونمایی از پردازنده‌های سری Ryzen 9000 از الگوریتم PBO و CO جدیدی استفاده خواهد کرد که این مادربردها به‌صورت پیشفرض از آن پشتیبانی می‌کنند. همچنین این شرکت در نظر دارد تا علاوه‌بر مادربردهای X870/X870E، از تراشه‌های B850 و B840 نیز رونمایی کند که بیشتر برای کاربران عمومی کاربرد دارند. بنابراین درنهایت لاین آپ محصولات این نسل به این شکل خواهد بود:

  • X870E (Promontory 21 دو دای)
  • X870 (Promontory 21 یک دای)
  • B650 (Promonotory 21 یک دای)
  • B840 (Promontory 19 یک دای)

اما در خصوص اینکه هریک از تراشه‌ها چه قابلیت‌هایی را ارائه می‌کنند، باید گفت که مادربرد X870E از دو دای Promontory 21 با پشتیبانی از USB4 و هر دو GPU/SSD نسل 5 استفاده می‌کند. نسخه X870 (مدل غیر E) تنها دارای یک دای است با این وجود از نظر ورودی/خروجی پشتیبانی یکسانی را ارائه می‌کند. فقط دارای تعداد خطوط کمتری خواهد بود.

پشتیبانی از سوکت AM5 در سال های پیش رو

این مادربردها از سرعت حافظه DDR5-5600 MT/s به‌صورت طبیعی و نرخ انتقال بیش از 8000MT/s در برخی از مادربردهای پرچم‌دار (high-end) که تا ماه ژوئیه در دسترس قرار خواهند گرفت، پشتیبانی خواهند کرد.

همچنین لازم به ذکر است که مادربردهای B850 شرکت AMD دارای همان دای Promontory 21 خواهند بود و تنها تفاوت آن‌ها عدم پشتیبانی نیتیو از فناوری USB4 است. این پلتفرم‌ها از گرافیک‌های نسل ۵ استفاده می‌کنند اما پشتیبانی از نسل پنجم تراشه‌های حافظه M.2 اختیاری خواهد بود. به‌علاوه باید گفت، مادربرد B840 یک گزینه پایین رده در این سری خواهد بود که با دای قدیمی‌تر Promontory 19 کار می‌کند، به این معنی که شما با این نسخه فقط پشتیبانی از GPU/SSD نسل ۴ را دریافت می‌کنید. علاوه‌بر آن باید بدانید که این محصول بدون اورکلاک پردازنده ارائه می‌شود و تنها از اورکلاک حافظه پشتیبانی خواهد کرد. مادربردهای B840 از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند به طوری که در مقابل گزینه‌های زیر ۲۰۰ دلار آمریکا ساخته شده توسط شرکت اینتل، بسیار رقابتی‌تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید  شایعه: احتمال عرضه RTX 4070 با قیمت بالاتر از تصورات قبلی

طولانی ترین پشتیبانی از سوکت مادربرد توسط AMD

نهایتا باید گفت که شرکت AMD پلتفرم‌های سری A620/A620A را نیز در اختیار خواهد داشت که نقش خود را برای ارائه سرویس به بخش پایین رده محصولات این شرکت ادامه خواهند داد. نکته جالب این است که برنامه‌هایی برای ارائه تنظیمات بیشتر قیمت وجود دارد که آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای ODM‌ها و سازندگان سیستم برای جذب مشتریان بیشتر تبدیل می‌کند.

درنهایت، باید به بحث طول عمر پلتفرم AM5 بازگردیم. همان‌طور که می‌دانید شرکت AMD ابتدا متعهد شد پشتیبانی از این پلتفرم را تا سال سال ۲۰۲۵ و بعد از آن ادامه دهد، با این وجود به نظر می‌رسد که اکنون آن‌ها به AM5 اعتماد بیشتری دارند و در حال به‌روزرسانی پشتیبانی از این پلتفرم برای سال ۲۰۲۷ و بعد از آن هستند. این نشان می‌دهد که ما حداقل ۳ الی ۴ نسل از پردازنده‌های Ryzen Zen را روی پلتفرم AM5 دریافت خواهیم کرد. این موضوع برای کسانی که روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده‌اند خبر خوبی خواهد بود. اما همچنان این موضوع می‌تواند برای شرکت AMD در بخش دسکتاپ یک چالش بزرگ باشد، زیرا رقبای آن‌ها گهگاه سوکت/پلتفرم مورد استفاده خود را تغییر می‌دهند.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط