بررسی گوشی هواوی P50 Pro

بررسی گوشی هواوی P50 Pro

اشتراک گذاری

کمپانی هواوی (Huawei) یکی از برندهای محبوبی است در طی چند سال گذشته با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است. محرومیت از سرویس‌های گوگل که بابت ادعای آمریکا و مبنی بر همکاری این کمپانی با دولت چین صورت گرفت، در کنار تغییرات اقتصادی مارکت در طی پاندمیک، باعث شده تا تولیدات موبایلی این کمپانی چینی چند ملیتی با کاهش چشمگیری روبرو شوند.

با این حال این مجموعه همچنان به فعالیت خود با تمرکز ویژه بر بازار آسیا و آفریقا با شدت بیشتری ادامه می‌دهد. محصولات موبایلی این کمپانی همچنان از نظر کیفیت و ارزش خرید در صدر قرار می‌گیرند. در این سری از ویدئوهای بررسی گیم طور قصد داریم به معرفی پرچمدار حال حاضر این برند یعنی گوشی هواوی P50 Pro بپردازیم. شما همچنین می‌توانید بررسی ویدئویی این گوشی را از آپارات و اینستاگرام گیم طور تماشا کنید.


معرفی P50 Pro

هواوی P50 Pro جدیدترین پرچمدار شرکت چینی هواوی است که با تمرکز بر فاکتورهایی نظیر صفحه‌نمایش، پردازنده فوق العاده، شارژ سریع باتری و همچنین دوربین فوق العاده به بازار عرضه شده است. خانواده P هواوی همیشه در عکاسی و فیلم‌برداری سرآمد بوده‌اند و P50 Pro نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گوشی هواوی P50 Pro که یکی از پرسروصداترین پرچمداران سال گذشته بود، توانسته با تمرکز بر المان‌هایی چون دوربین، سخت افزار و صفحه نمایش خود را وارد عرصه‌ی رقابت با مدل‌هایی چون آیفون ۱۳ پرو و S22 اولترا نماید. لازم به ذکر است که این گوشی برای بازه‌ای طولانی رنک یک و دو دگزومارک را از حیث دوریبن به خود اختصاص داده است.


جعبه گشایی و محتویات

گوشی هواوی P50 Pro همانند سایر مدل‌های این کمپانی در بسته بندی مینیمال و سفید رنگ مقوایی عرضه می‌شود. برروی این بسته بندی تنها نام مدل و برخی اطلاعات فنی روی آن نقشه بسته است. شما همچنین می‌توان لوگوی هواوی اپ گالری را در قسمت پایینی این بسته بندی دید.

بررسی گوشی هواوی P50 Pro - گیم طور

درون این جعبه تمامی تجهیزات مورد انتظار شامل آداپتور شارژر ۶۶ واتی، کابل USB تایپ C، قاب شفاف منعطف، پین اسلات سیمکارت، دفترچه‌ی راهنما و در نهایت خود گوشی با بسته بندی و کاور پلاستیکی قرار دارند.


طراحی ظاهری و بدنه‌

در اولین نگاه، چیزی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، ظاهر درخشان و مدرن گوشی P50 Pro است. این گوشی که با لبه‌های خمیده و بدنه‌ای بسیار ظریف طراحی شده، توانسته ظاهری قابل توجه را در حد کلاس کاری این پرچمدار نمایان کند.

بدنه‌ی پشتی و جلویی این گوشی تماما از جنس شیشه است. این موضوع باعث شده تا رد اثر انگشت روی آن بماند. در نتیجه توصیه می‌شود این مدل را به همراه قاب ژله‌ای استفاده کنید. روی پنل پشتی این مدل، ماژول دوربین غیرمعمول این گوشی قرار گرفته است که برجستگی قابل توجهی دارد.

قاب دور گوشی از جنس آلومینیوم باکیفیت تولید شده است. قسمت پایینی این قاب مجهز به درگاه تایپ سی و خشاب سیم کارت است که به صورت همزمان از دو تا سیم کارت پشتیبانی می‌کند. شما همچنین می‌تونید از شیار دوم این درگاه به عنوان حافظه جانبی استفاده کنید. هرچند در نظر داشته باشید که این اسلات تنها از کارت حافظه نانو پشتیبانی می‌کند که در بازار ایران بسیار کمیاب است.

بررسی گوشی هواوی P50 Pro - گیم طور

همچنین در سمت بالای گوشی اسپیکر، میکروفون و IR Blaster تعبیه شده است. در لبه سمت راستی این قاب کلیدهای پاور و کنترل صدا قرار گرفته شده. لبه سمت چپ گوشی نیز خالی است.

در قسمت جلویی گوشی با یک پنل ۶.۶ اینچی بهره می‌برد که دوربین سلفی به واسطه‌ی این پنل بزرگ به شکل حفره‌ای روی پنل جلویی تعبیه شده است. در قسمت پشتی این موبایل نیز دوربین چهار ماژوله‌ی این گوشی قرار گرفته است. این پکیج که درون یک قاب بزرگ بیضی‌شکل قرار گرفته‌،‌ حدود یک میلی‌متر از سطح پنل پشتی فاصله دارد.

در مجموع ظاهر و بدنه‌ی این گوشی با صرف نظر از طراحی دوربین که ممکن است باب میل همه نباشد، در این رده قیمت بسیار قابل ظاهر شده است. گوشی از گواهینامه استاندارد IP68 نیز بهره می‌برد که آن را در برابر نفوذ آب مقاوم می‌کند. این گوشی در رنگ‌های مشکی، طلایی، سفید، صورتی، آبی قابل تهیه است. لازم به ذکر است نسخه‌‌ای طلایی (Cocoa Gold) این گوشی در اختیار گیم طور قرار گرفته است.


ابعاد و وزن

همانند اکثر مدل‌های هواوی، وزن بسیار سبک و بدنه‌ی ظریف این مدل از اولین ویژگی‌هایی است که با در دست گرفتن این گوشی متوجه آن می‌شویم. گوشی P50 Pro از بدنه‌ با وزن ۱۹۵ گرمی و ابعاد ۱۵۸.۸ در ۷۲.۷ میلی متری بهره می‌برد. ضخامت این مدل تنها ۸.۵ میلی‌ متر است.


پنل صفحه نمایش

گوشی هواوی P50 Pro با صفحه نمایش ۶.۶ اینچی OLED (تقریبا ۹۱.۲ درصد پنل جلویی) با لبه‌های خمیده (یا آبشاری) که تنها در نمونه‌های پرچمدار می‌توانید مشابه آن را پیدا کرد، طراحی شده است. پنل صفحه نمایش داینامیک این گوشی از وضوح ۱۲۲۸×۲۷۰۰ پیکسل بهره می‌برد که قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را در HDR ده بیتی دارد.

پنل صفحه نمایش  P50 Pro

وضوح تصویر FHD و همچنین دقت رنگ بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های این گوشی هستند که در مجموع به مخاطب تصاویری شفاف، درخشان و با وضوح بسیار بالا را ارائه می‌کند. علاوه بر این نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتزی این پنل تجربه‌ی بصری پرسرعت و روان را در تجربه‌ی کار با این موبایل به کاربر عرضه می‌کند.

نرخ بروز رسانی این گوشی به منظور حفظ باتری به صورت داینامیک بین ۶۰ الی ۱۲۰ هرتز متغیر است. این در حالی است که نرخ بروزرسانی صفحه نمایش در بسیاری از مدل‌های پرچمدار، به صورت هوشمند بین ۱ الی ۱۲۰ هرتز متغیر است.

بررسی گوشی هواوی P50 Pro - گیم طور

در قسمت بالایی این پنل صفحه نمایش بزرگ حفره‌ی دوربین سلفی این گوشی تعبیه شده است. و در انتها برروی قسمت پایینی پنل صفحه نمایش این گوشی نیز یک حسگر اثر انگشت قرار گرفته است که قابلیت تعریف پنچ اثر انگشت متمایز را با عملکرد سریع، روان و قابل اعتمادی فراهم می‌کند.


دوربین

دوربین همواره یکی از نقاط قوت کمپانی هواوی خصوصا در سری P بوده است. دوربین گوشی هواوی P50 Pro که برای بازه‌ای طولانی رنک یک دگزو مارک (DXOMARK) را از آن خود کرده بود، یکی از بهترین دوربین‌های موبایل دنیا را دارد که بالاتر از دوربین آیفون ۱۳ پرو و S22 اولترا قرار می‌گیرد.

دوربین

این گوشی شامل چهار ماژول دوربین اصلی و یک دوربین سلفی است. این ماژول‌ها شامل دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین مونوکروم ۴۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی در پنل جلویی هستند.

تمامی پنج ماژول این دوربین به فوکوس خودکار مجهز شده‌اند. دوربین مونوکروم این گوشی نیز به جهت ثبت تصاویر سیاه و سفید به‌کار می‌رود. علاوه بر این مونوکروم به منظور نورسنجی و افزایش بازه دینامیکی باقی ماژول‌ها نیز سازنده است.

دوربین

این پکیج در مجموع توانسته کیفیتی مثال زدنی را رقم زند و تصاویری عمیق، رنگ‌هایی زنده و پویا و فوق العاد باجزییات را ارائه دهد. دوربین هواوی P50 Pro توانسته یکی از بهترین خروجی‌های تصویر در پلتفرم موبایل را عرضه کند. با این حال با وجود غیرفعالسازی هوش مصنوعی، تصاویر ثبتی در این گوشی گاها اغراق آمیز و اشباع شده به نظر می‌رسند.

همچنین ماژول‌های دوربین این گوشی در تشخیص نور روشن همواره موفق عمل نمی‌کنند و وایت بالانس ایده آلی را به نمایش نمی‌گذارند. در رقابت این دوربین با گوشی آیفون ۱۳، عملکرد کمابیش نزدیک بود. با این حال می‌توان گفت تصاویر ثبتی توسط آیفون به واقعیت نزدیک‌تر بودند.

علاوه بر این دوربین فوق از سرعت فیلم برداری ی 4K با ۳۰، ۶۰ و ۲۴۰ فریم بر ثانیه، 1080P با ۳۰ و ۶۰ فریم و قابلیت فیلم برداری اولترا اسلوموشن نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین دوربین این گوشی مجهز به OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال است که عملکرد متوسطی در مقایسه با پرچمداران سامسونگ دارد.

در تجربه‌ی تصویر برداری با این گوشی در نور روز به وسیله‌ی ماژول ۵۰ پیکسلی اولترا ویژن توانستیم تصاویری گیرا، با جزییات و تاثیرگذار ثبت کنیم. هرچند به نظر می‌رسد کنتراست تصاویر ثبت شده توسط این دوربین اندکی بالا باشد. با وجود عملکرد فوق العاده‌ی دوربین اصلی، ماژول‌های اولترا واید و همچنین ماکروی این دوربین نتوانسته است خروجی فرای انتظاری در میان مدل‌های میان رده عرضه کنند.

در مجموع تصویر برداری این دوربین در نور کم و شب به مراتب دچار افت کیفیت و عدم کنترل نویز و کنتراست می‌شود و حالت شب یا هوش مصنوعی دوربین نیز چندان تاثیری در این عملکرد نخواهد داشت. با این حال ترکیب لنز اصلی، حالت فوکوس خودکار و ثبت پرجزییات تصویر توانسته تا حد خوبی رضایت ما را در تست دوربین این گوشی جلب نماید.

دوربین تله فوتوی این گوشی با قابلیت زوم ۱۰۰ برابری توانسته یکی از بهترین عملکردها را در میان گوشی‌های پرچمدار ثبت کند. به طوری که پیش از عرضه‌ی گوشی S22 اولترا لقب بهترین دوربین تله فوتو را به خود اختصاص داده بود. با این حال در نظر داشته باشید که تصاویر در زوم بالا، نمایی نویزی و آبرنگی خواهند داشت.

عملکرد لنز اصلی دوربین در تصاویر پرتره درخشان است و گوشی تشخیص و برجسته کردن سوژه از بکگراند را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. لنز ماکروی این گوشی نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در صورت نزدیک شدن به سوژه به راحتی و با قابلیت فوکوس اتوماتیک به حالت ماکر سوییچ خواهد کرد و تصاویری واضح و پرجزییات را ثبت می‌کند.


سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هواوی P50 Pro با سیستم‌ عامل خام اندروید ۱۱ و پوسته EMUI 12.0.1 ارائه شده است. این مدل نیز همانند دیگر گوشی‌های عرضه شده‌ی چند سال اخیر کمپانی هواوی بدون سرویس‌های گوگل و اپلیکیشن‌های پرکاربرد آن نظیر گوگل پلی، جیمیل، گوگل مپ، یوتیوب و…ارائه شده است.

هواوی برای حل این معضل اقدام به توسعه‌ی اپلیکیشن جایگزین Huawei AppGallery و همچنین سیستم یکپارچه‌ی HMS Core نمونده است. به همین ترتیب برای جایگزینی سایر سرویس‌های گوگل نیز نرم افزارهایی مشابه در گوشی‌های هواوی پیش بینی شده است که کمابیش همان کاربرد بنیادین را دارند.

سیستم عامل و رابط کاربری گوشی P50 Pro

گوشی P50 Pro همانند سایر مدل‌های هواوی به منظور راه اندازی ابتدایی و همچنین دسترسی به این سرویس‌های جایگزین، کاربران را ملزم به ساخت حساب کاربری هواوی موسوم به Huawei ID ملزم می‌کند. این موضوع به خودی خود مشکل آفرین به نظر نمی‌رسد تا این که متوجه می‌شویم کشور ایران در بین نام ریجن‌های پیش فرض برای ساخت حساب نیست و کاربران ایرانی برای دسترسی به سرویس‌های هواوی نیز با چالش‌هایی روبرو هستند.

هرچند این مشکل و دسترسی به این دسته از سرویس‌ها با ساخت اکانتی با ریجن غیر از ایران و بدون ثبت شماره ممکن است، اما قطعا پروسه‌ی راه اندازی گوشی جدید را برخلاف مدل‌های مجهز به سرویس گوگل را طولانی می‌کند. این پروسه برای برخی از کاربران با دانش فنی پایین‌تر نیز ممکن است معضلی اساسی باشد. با این حال استفاده از اپ استورهای ایرانی نظیر بازار، مایکت و… نیز می‌توانند تا حدودی این مشکل را برای کاربران ایرانی بهبود بخشند.

حال لازم است تا نگاهی به نرم افزار و رابط کاربری P50 Pro داشته باشیم. این گوشی از پوسته EMUI 12 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند که در واقع پروژه توسعه داده از هسته‌ی اصلی اندروید است. در عمل برای غالب کاربران تفاوت محسوسی در رابط کاربری و سیستم عامل این گوشی با سایر مدل‌ها با پشتیبانی گوگل مشخص نیست.

گوشی P50 Pro رابط کاربری ساده، مینیمال و بسیار روانی دارد. این گوشی به واسطه‌ی بهره‌ گیری از اندروید خام تا حدود زیادی امکان شخصی سازی رابط کاربری را فراهم می‌کند. قابلیت جابه‌جایی با سوآپ به راست و چپ، اسکرول روان، موشن‌هان جذاب و تنظیمات متنوع در کنار پوسته‌ی زیبای این گوشی باعث شده تا تجربه کاربری با گوشی P50 Pro تا حد زیادی رضایت بخش و جذاب باشد.


مشخصات فنی

گوشی P50 Pro از حیث سخت افزاری نیز خروجی چشم گیری داشته است. این گوشی در نسخه‌ی جهانی از چیپ پردازنده‌ی ۵ نانومتری Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 4G بهره می‌برد که جزو بهترین پردازنده‌های موبایلی سال گذشته است.. البته در این مدل خبری از مودم 5G در این پروسسور نیست و سریع‌ترین گزینه ارتباطی سیم‌‌کارتی دستگاه بدین‌ترتیب 4G LTE خواهد بود.

بازی با گوشی P50 Pro

این پردازنده از چهار هسته‌ شامل یک هسته‌ی Cortex-A77 با فرکانس کاری حداکثر ۳.۱ گیگاهرتز و ۳ هسته ۲.۵۴ گیگاهرتزی Cortex-A77 و چهار هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۲.۰۵ گیگاهرتزی است که در کلاس پرچمدار نیز قابل توجه محسوب می‌شود. رم این دستگاه ۸ الی ۱۲ گیگابایت بوده و ۱۲۸ و یا ۲۵۶ گیگابایتی از نوع پرسرعت UFS 2.2 در دسترس است.

این مجموعه در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 660، توانسته یک پکیج فوق العاده را برای کاربران حرفه‌ای فراهم کند. به طوری که بازی‌هایی نظیر کالاف او دیوتی موبایل، گنشین ایمپکت و… را می‌توان با بالاترین تنظیمات ممکن و فریم ریت بالا و با حداقل افزایش دما روی این گوشی تجربه کرد.

پردازنده  Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 4G (5 nm)
پردازنده گرافیکی Adreno 660
حافظه RAM ۸ تا ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 2.2
ابعاد / وزن ۱۵۸.۸ × ۷۲.۸ × ۸.۵ میلی متر / ۱۹۵ گرم
دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین مونوکروم ۴۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی
صفحه نمایش ۶.۶ اینچ OLED لمسی خازنی، ۱۲۰ هرتز با رزولوشن ۱۲۲۸ × ۲۷۰۰ پیکسل و تشخیص بیش از یک میلیون رنگ
شبکه اینترنت 4.5G
تعداد سیم‌کارت ۲ عدد نانو
باطری ۴۳۶۰ میلی آمپر ساعت + شارژر ۶۶ واتی پرسرعت
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما، فشارسنج، طیف رنگی
عرضه مرداد ۱۴۰۰

باتری و شارژ

با وجود ماهیت مصرفی باتری‌ها و نمایشگرهای بزرگ ۱۲۰ هرتزی در رده‌ی پرچمدار، انتظار باطری با حداقل ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت (mAh) مورد استفاده قرار گیرد. با این حال گوشی هواوی P50 Pro از باتری ۴۳۶۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که برای یک روز کامل نیاز کاربر را پاسخگو خواهد بود.

باتری و شارژ هواوی P50 Pro

با این وجود شارژ سریع این گوشی به واسطه‌‌ی پشتیبانی از آداپتور بزرگ ۶۶ واتی قابل توجه است. در تجربه‌ی ما، این گوشی در بازه‌ی نیم ساعته تا ۷۰ الی ۷۵ درصد شارژ شد که عدد به شدت قابل توجهی محسوب می‌شود. همچنین این گوشی در بازه ۵۰ دقیقه‌ای به صورت کامل شارژ خواهد شد.


نتیجه گیری

هواوی P50 Pro یکی از بهترین پرچمداران بازار محسوب می‌شود که کیفیت ساخت عالی، نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار قابل توجه، دوربین‌ قدرتمند و البته شارژ سریع را به کاربران عرضه می‌کند. وجود چنین ویژگی‌های قابل توجهی می‌تواند مانع از دیده شدن ضعفی مانند نبود سرویس‌های گوگلی شود.

پرچمدار جدید هواوی با قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. این قیمت باتوجه به رقبای سامسونگ و آیفون قیمتی رقابتی محسوب می‌شود. با این حال برای کاربران اندروید و همه‌ی کسانی که به اکوسیستم هواوی علاقه‌مند هستند، هواوی P50 Pro می‌تواند یک تجربه‌ی بی‌نقص باشد.

هواوی P50 Pro چه مزایایی دارد؟

گوشی هواوی P50 Pro یکی از بهترین پرچمداران بازار محسوب می‌شود که کیفیت ساخت عالی، نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار قابل توجه، دوربین‌ قدرتمند و البته شارژ سریع را به کاربران عرضه می‌کند.

هواوی P50 Pro چه قیمتی دارد؟

گوشی هواوی P50 Pro در بازار ایران قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان دارد.

بیشتر بخوانید   معرفی ویدئویی مانیتور گیمینگ MSI مدل Optix G27CQ4

اخبار مرتبط

اخبار سینما و تلویزیون

تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد اعلام شد

سونی پیکچرز تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد به کارگردانی دنی بویل را اعلام کرده است که تابستان ۲۰۲۵ این فیلم پساآخرالزمانی اکران خواهد شد.