راهنمای نام گذاری‌ پردازنده‌های AMD

راهنمای نام گذاری‌ پردازنده‌های AMD

اشتراک گذاری

پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) که به مثابه مغز کامپیوتر عمل می‌کند، در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. پردازنده جزو مهم‌ترین قطعات یک سیستم گیمینگ است که عملکرد و راندمان کلی سیستم را تعیین می‌کند. امروزه غالب پردازنده‌های بازار تحت لوای دو کمپانی ای‌ام‌دی (AMD) و اینتل (Intel) تولید می‌شوند.

AMD یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید و توسعه پردازنده‌هاست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت، امکانات، چیپست‌ها و پیچیدگی مدل‌ پردازنده‌های متفاوت، AMD نیز مانند سایر تولید کنندگان سخت افزار، شیوه‌ای خاص برای نام گذاری و معرفی قطعات خود استفاده کرده است که گاها می‌توانند برای مخاطب غیرفنی گیج کننده باشند. از این رو در این مطلب از گیم طور قصد داریم به بررسی و رمز گشایی این شیوه نام‌گذاری و پسوندها بپردازیم.


نام تجاری (Brand Name) در نام گذاری پردازنده‌های AMD

نام هریک از پردازنده‌های AMD، بعد اسم کمپانی همانند اینتل با نام تجاری یا برند آن شروع می‌شود. به طور معمول پردازنده‌هایی که ما در پلتفرم AMD تهیه می‌کنیم با برند رایزن (Ryzen) نام گذاری می‌شوند. لازم به ذکر است که معمولا هرچه عدد مقابل Ryzen بیشتر باشد پردازنده موردنظر، جدیدتر و قدرتمندتر است. برای مثال پردازنده‌ی Ryzen 7 از یک نمونه‌ی Ryzen 5 قدرتمندتر خواهد بود. این شماره گذاری‌ها در AMD دقیقا به مثابه پردازنده‌های اینتل عمل می‌کنند.

البته Ryzen تنها برند پردازنده‌های AMD نیست. و این شرکت برندهای دیگری در لپ‌تاپ و نوت‌بوک‌ها، گوشی‌های تلفن و سرورهای سخت افزاری نیز دارد. این برندها در تعداد هسته‌ها، معماری قالب و کاربرد از یکدیگر متفاوت‌ند.


خانواده پردازنده (CPU Family) در نام گذاری پردازنده‌های AMD

خانواده پردازنده (CPU Family) معادل اصلاح کننده‌های نام تجاری (Brand Modifier) در اینتل هستند. در نام گذاری پردازنده‌های AMD غالبا بعد از نام برند، عددی قرار می‌گیرد که بیان‌گر خانواده نام تجاری است. امروز، سری پردازنده‌های Ryzen شامل خانواده‌های، 3، 5، 7 و 9 هستند. اعداد مارک بالاتر، سطح بالاتری از عملکرد و در برخی موارد، ویژگی‌های مازاد را به کاربران ارائه می‌دهند.

راهنمای نام گذاری‌ پردازنده‌های AMD - گیم طور

در باب تفاوت کلاس‌های این خانواده می‌توان اشاره کرد که Ryzen 3 با حداکثر ۴ هسته، یک پردازنده ضعیف و مناسب برای استفاده سبک روزانه است که در رده بندی‌ها معادل core i3  اینتل قرار می‌گیرد. Ryzen 5 با حداکثر ۶ هسته پردازشی و مخصوص کاربرد بالاتر و به همین ترتیب Ryzen 7 با حداکثر ۸ هسته و Ryzen 9 با ۱۶ هسته کاربرد سنگین و یا گیمینگ دارند. لازم به ذکر است که کلاس پردازنده‌ی Threadripper هم تا سقف ۶۴ هسته پردازشی وجود دارد که به جهت مصارف خاص کاربرد دارد.


نسل پردازنده (CPU Generation)

عدد دوم در نام گذاری پردازنده‌های AMD و سرشناسه عددی پردازنده‌های AMD، بیان‌گر و معرفی کننده نسل ساخت آن پردازنده است که به طبع هر چه بالاتر باشد امکانات و توانایی عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که در حال حاضر آخرین نسل این پردازنده‌ها، نسل پنجم محسوب می‌شود.


سطح عملکرد پردازنده (CPU Performance Level)

عدد بعدی که پس از نسل پردازنده معرفی می‌شود، سطح عملکرد پردازنده یا CPU Performance Level است. این المان بیان‌گر سطح کارایی و عملکرد پردازنده‌های AMD است. ذکر نشدن این عدد، بیا‌ن‌گر یک پردازنده مین استریم خواهد بود. در این سیستم، عدد ۷ و ۸ معرفی کننده کاربرد حرفه‌ای و اعداد ۴ و ۵ و ۶ عملگرد بالا است.

پس از این المان، ما یک جفت عددی با پیش فرض 00 مشاهده می‌کنیم که بیان‌گر شماره مدل و SKU محصول است. این جفت عددی در هنگام خرید تاثیر خاصی نداشته و تنها بیان‌گر مدل پردازنده مربوطه خواهند بود.


 پسوند الفبایی (Power Suffix)

پس از همه این لیست، حروف الفبایی قرار می‌گیرند که آن‌ها را پسوند الفبایی (Power Suffix) می‌نامند. این پسوند نام‌گذاری‌ها در پردازنده‌های AMD، بخش مهم و تعیین‌کننده‌ای در تمایز محصولات از یکدیگر بوده و هریک معرف یک ویژگی منحصر به فرد خواهند بود.

این پسوند‌ها که هرکدام بسته به الفبای به‌کار برده شده معنای خاصی دارند، اطلاعات مناسبی از کاربرد پردازنده در اختیار شما قرار می‌دهد. این پسوندها در همه نسل‌های پردازنده‌های اینتل وجود ندارند اما همواره معنای یکسانی خواهند داشت. که در ادامه معرفی و بررسی برخی از با اهمیت‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که پرندازنده‌ها بدون معرف الفبایی، بیانگر پردازنده های استاندارد دسکتاپ هستند.

پسوند الفبایی G در پردازنده‌های AMD

پسوند الفایی G در پردازنده‌های AMD بیان‌گر وجود پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX Vega است. این موضوع دقیقا همانند پسوند الفبایی i در سری Core اینتل عمل می‌کند.

پسوند الفبایی X در پردازنده‌های AMD

در سیستم نام‌گذاری AMD، حرف X به معنی کارایی و تونایی بالای پردازنده است. این تراشه‌های رایزن مجهز به قابلیت Extended Frequency Range (XFR) یا محدوده فرکانس افزایش یافته هستند. هرکدام از پردازنده‌ها با این پسوند الفبایی، بالاترین سرعت کلاک و مصرف انرژی را خواهند داشت.  برای مثال سرعت کلاک پایه و بوست پردازنده‌ی Ryzen 5 3600X به میزان ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از مدل معمولی ای مدل است.

پسوند الفبایی U در پردازنده‌های AMD

پسوند الفبایی U در پردازنده‌های AMD، بیان‌گر مصرف پایین پردازنده است. سرعت کلاک پایین، مصرف برق کمتر و تولید گرمای کمتر از ویژگی پردازنده‌ها با این پسوند الفبایی است. این سری از پردازنده‌ها به دلیل سرعت و مصرف انرژی پایین‌تر عمدتا در لپتاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل دیده می شوند. 

پسوند الفبایی H در پردازنده‌های AMD

پسوند الفبایی H فرم کوتاه عبارت high performance است. پردازنده های Ryzen با پسوند H سرعت کلاک بالایی دارند و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، عملکرد سریع و قابل اعتماد آن‌ها منجر به سرعت پردازنده بالاتر می شود. به دلیل این ویژگی‌ها، آنها گرمای کمتری تولید می کنند ، به همین دلیل لپ‌تاپ‌های بزرگتر و محکمتر برای این پردازنده مناسب‌تر خواهند بود.

پسوند الفبایی T در پردازنده‌های AMD

T بیان‌گر عبارت توربو (Turbo) و سرعت کلاک بالا است. برای کار سریع‌تر و بهتر پردازنده است. پس اگر عبارت HT یا XT روی پردازنده خاصی نوشته شده است به معنای عملکرد بالاتر نسبت به پردازنده معمولی خواهد بود.


نتیجه گیری نام گذاری پردازنده‌های AMD

پردازنده‌های AMD با نام گذاری منحصر به خود در بازار عرضه می‌شوند. این نام‌گذاری به دلیل پیچیدگی می‌تواند کاربران را در خرید پردازنده‌ی مرکزی دچار چالش کند. از این رو در این مقاله به شیوه‌ی نام‌گذاری کامل این دسته از پردازنده‌ها پرداختیم. در ادامه به اختصار به بررسی شیوه نام‌گذاری یکی از پردازنده‌های AMD می‌پردازیم.

مدل پردازنده AMD Ryzen 5 7600X
نام تجاری (Brand Name) پردازنده‌های AMD، با نام تجاری یا برند آن شروع می‌شوند. به طور معمول پردازنده‌هایی که ما در پلتفرم AMD تهیه می‌کنیم با برند رایزن (Ryzen) نام گذاری می‌شوند. Ryzen
خانواده پردازنده (CPU Family) در پردازنده‌های AMD غالبا بعد از نام برند، عددی قرار می‌گیرد که بیان‌گر خانواده نام تجاری است. امروز، سری پردازنده‌های Ryzen شامل خانواده‌های، 3، 5، 7 و 9 هستند. اعداد مارک بالاتر، سطح بالاتری از عملکرد و در برخی موارد، ویژگی‌های مازاد را به کاربران ارائه می‌دهند. 5
نسل پردازنده (CPU Generation) عدد دوم در نام گذاری پردازنده و سرشناسه عددی پردازنده‌های AMD، بیان‌گر و معرفی کننده نسل ساخت آن پردازنده است که به طبع هر چه بالاتر باشد امکانات و توانایی عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت 7
سطح عملکرد پردازنده (CPU Performance Level) بیان‌گر سطح کارایی و عملکرد پردازنده‌های AMD است. ذکر نشدن این عدد، بیا‌ن‌گر یک پردازنده مین استریم خواهد بود. در این سیستم، عدد ۷ و ۸ معرفی کننده کاربرد حرفه‌ای و اعداد ۴ و ۵ و ۶ عملگرد بالا است. 6
 پسوند الفبایی (Power Suffix) معمولا پسوندهای الفبایی اطلاعات مازادی درباره‌ی مصرف انرژی، فرکانس پردازنده، بهرمندی از پردازنده گرافیکی داخلی را بیان می‌کنند. X
پسوند الفبایی X در نام گذاری پردازنده‌های AMD به چه معناست؟

در سیستم نام‌گذاری AMD، حرف X به معنی کارایی و تونایی بالای پردازنده است.

جدیدترین پردازنده‌ی AMD کدام است؟

پردازنده‌های رایزن سری 7000 در حال حاضر جدیدترین پردازنده‌های AMD هستند.

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ 2K

اخبار مرتبط

اخبار سینما و تلویزیون

تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد اعلام شد

سونی پیکچرز تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد به کارگردانی دنی بویل را اعلام کرده است که تابستان ۲۰۲۵ این فیلم پساآخرالزمانی اکران خواهد شد.