تیک تو همچنان می‌خواهد بزرگ‌ترین آی‌پی‌های خود را برای موبایل منتشر کند

اشتراک گذاری

با وجود گذشت دو سال از تصاحب شرکت زینگا، تیک تو همچنان در تلاش است تا بزرگ‌ترین آثار خود را برای تلفن‌های همراه منتشر کند.

قراردادی ۱۲.۷ میلیارد دلاری که دومین خرید بزرگ در تاریخ بازی‌های ویدیویی است، باعث شد تا مجموعه‌های محبوب تیک تو مانند Grand Theft Auto ،Borderlands ،NBA 2K و BioShock با برندهای پرطرفدار شرکت زینگا مثل FarmVille و Words With Friends ادغام شوند. استراوس زلنیک، مدیرعامل تیک تو، هنگام اعلام این قرارداد گفت:

«مهم‌تر از همه، شاید ما با هم این توانایی را داشته باشیم که هم از نظر توسعه و هم از نظر انتشار، ایجاد بازی‌های جدید را براساس مالکیت معنوی تیک تو بهینه کنیم. ما معتقدیم که بهترین مجموعه‌های بازی را در تجارت سرگرمی داریم؛ اما از تلفن همراه و پتانسیل آن در سراسر جهان به خوبی استفاده نمی‌کنیم.»

طی مصاحبه‌ای در کنفرانس TD Cowen این هفته، از استراوس زلنیک پرسیده شد که آیا تیک تو پیشرفتی در جهت تحقق این جاه‌طلبی داشته است یا حتی آیا این هدف هنوز بخشی از برنامه چندساله شرکت محسوب می‌شود؟ او گفت:

«از ما سؤال می‌شود که چرا این کار را تا به حال انجام نداده‌ایم و چه چیزی مانع آن شده است؟ من در آن زمان گفتم که این خرید یک فرصت برای رشد درآمد و افزایش حاشیه سود شرکت خواهد بود؛ اما مسلماً بهترین فرصت نیست؛ زیرا حتی بازی‌هایی که براساس بزرگ‌ترین فرنچایزهای تاریخ ویدیو گیم ساخته می‌شوند نیز می‌توانند در بازار تلفن‌های همراه شکست بخورند.

حال مردم می‌پرسند چرا شما همان کاری را که Call of Duty Mobile انجام داد، انجام نمی‌دهید؟ باید بگویم Call of Duty یک مجموعه بسیار بزرگ است و اساساً همه چیز در مقایسه با آن کمرنگ جلوه می‌کند.» به‌گفته اکتیویژن بلیزارد، Call of Duty Mobile که در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) منتشر شد، تا می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) بیش از ۶۵۰ میلیون بار دانلود شده بود.

بیشتر بخوانید  برنده‌های مراسم گیم اواردز ۲۰۲۳؛ Baldur’s Gate 3 بهترین بازی سال

استراوس زلنیک ادامه داد: «بنابراین، متوجه شده‌ایم که بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در بازار موبایل معمولاً بومی موبایل هستند؛ Match Factory یک مثال عالی است. با این اوصاف، من خیلی دوست دارم که بتوانم یک بازی موبایل موفق را براساس آی‌پی‌های قدیمی تیک تو معرفی کنم.»

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «تقریباً مطمئن هستم که ما قادر به انجام آن خواهیم بود. البته سخن شما را نیز انکار نمی‌کنم. درست است که با دنبال کردن فرصت‌های دیگر، کمی از بازار تلفن‌های همراه دور شده‌ایم. سودی که توسط کسب‌وکار حوزه موبایل ایجاد می‌شود، به‌تنهایی نیازهای درآمدی مورد انتظار ما را پوشش می‌دهد.باور داریم سود حاصل از فعالیت در این بازار، نیازهای مالی شرکت را برطرف خواهد ساخت.»

شرکت زینگا بازی حل پازل Match Factory را در نوامبر سال گذشته (آبان ۱۴۰۲) منتشر کرد. تیک تو نیز در گزارش مالی اخیر خود گفت که این بازی عملکرد موفقت‌آمیزی داشته است. Match Factory در حال حاضر یکی از ۲۰ بازی پردرآمد اپ استور است و با عرضه آن در گوگل پلی، به میلیون‌ها کاربر جدید دسترسی پیدا کرده. بازی‌های موبایل حدود نیمی از درآمد تیک تو را در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به خود اختصاص دادند.

پوستر نسخه دیلاکس بازی Borderlands 3

زینگا بازی مبارزه‌ای Star Wars Hunters را در ماه ژوئن (خرداد ماه) برای نینتندو سوییچ و موبایل عرضه خواهد کرد. بازی نقش‌آفرینی-پازلی Game of Thrones: Legends نیز در سال مالی جاری برای موبایل عرضه خواهد شد.

استراوس زلنیک در کنفرانس TD Cowen این هفته اعلام کرد که هنوز هم می‌خواهد یک بازی موبایلی را براساس موفق‌ترین آی‌پی‌های تیک تو بسازد. او گفت: «آیا می‌خواهیم دقیقاً همان کاری را که شما گفتید انجام دهیم؟ بله کاملاً. آیا تا به حال آن را انجام داده‌ایم؟ نه. آیا در برنامه ما قرار دارد؟ بله؛ اما این بدان معنا نیست که موفق خواهد شد؛ زیرا ممکن است شکست بخورد. در این صورت بی‌اهمیت خواهد بود؟ نه. درواقع برای ما هزینه خواهد داشت؛ زیرا شکست‌ها برای ما هزینه دارند. با این وجود ما باید تلاش کنیم و همین کار را نیز خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید  رونمایی بازی جدید سازنده Doom نزدیک است

نظر شما درباره صحبت‌های استراوس زلنیک چیست؟ آیا تیک تو می‌تواند یک بازی موفق را براساس بزرگ‌ترین آی‌پی‌های کنسولی خود بسازد؟ لطفاً ایده‌های ارزشمندتان را در بخش نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط