کارت گرافیک RTX 5090 از یک قالب یکپارچه و بزرگ GB202 برخوردار است

اشتراک گذاری

براساس گزارش Kopite7kimi، کارت گرافیک پرچمدار GeForce RTX 5090 از یک قالب تراشه بسیار بزرگ و یکپارچه GB202 با معماری Blackwell بهره می‌برد.

تاجایی که تاکنون از طریق اطلاعات به دست آمده از پردازنده گرافیکی GB202 با معماری Blackwell می‌دانیم، قرار است این GPU در کارت گرافیک پرچمدار GeForce RTX 5090 مورد استفاده قرار بگیرد. مشخصات اولیه، از به کارگیری ۱۹۲  مولتی پروسسور جریانی و حداکثر ۲۴۵۶۷ هسته CUDA براساس الگوی ۱۲۸ هسته به ازای هر SM در طراحی تراشه AD102 حکایت داشتند. حالا و براساس توییت جدیدی که از سوی Kopite7kimi، یکی از اینسایدرهای انویدیا در این خصوص منتشر شده است، این تراشه از یک طراحی مونولیتیک یا یکپارچه برخوردار است.

این درحالی است که انویدیا در طراحی چیپ‌های HPC یا هوش مصنوعی خود از قبیل B100 و B200 به طراحی چیپلت روی آورده بود. اما حالا به نظر می‌رسد که تیم سبز در خصوص پردازنده‌های رده مصرف کننده خود به فکر بازگرداندن طراحی مونولیتیک پکیج‌های خود افتاده است. در گزارش‌های قبلی نیز به طراحی یکپارچه دای این GPU از نظر فیزیکی و همچنین تعداد هسته‌های دوبرابری آن نسبت به GB203 اشاره شده بود که نسخه کات داون این GPU برای محصولاتی مانند GeForce RTX 5080 محسوب می‌شود. البته این موضوع نشان دهنده اختلاف چشمگیر محصولات رده بالای انویدیا در این سطح است که RTX 5090 را به یک غول دست نیافتنی تبدیل خواهد کرد.

اما قبل از این که بیشتر به کارت گرافیک GeForce RTX 5090 بپردازیم، باید کمی بیشتر درباره GB202 صحبت کنیم. در واقع شاید این GPU از نظر فیزیکی طراحی یکپارچه‌ای داشته باشد، اما این موضوع نمی‌تواند طراحی چیپلت گونه آن در لایه زیرین آن را نقض کند. انویدیا می‌تواند عملا دو قالب GB203 را در یک پکیج یکپارچه مورد استفاده قرار دهد، بدون این که طراحی آن به صورت یک چیپلت به نظر برسد. این کار باعث می‌شود تا ارتباطات درون قالبی بسیار ساده‌تر از مشکلات حاصل از گلوگاه شدن این ارتباطات خارجی صورت بگیرد. البته پیچیده‌تر سازی طراحی GPU، ممکن است به بالاتر رفتن هزینه‌های ساخت آن نیز بیانجامد.

بیشتر بخوانید  ارتقاء ۸ تا ۱۰ درصدی پردازنده Intel Core i9-14900K نسبت به 13900K

برای اثبات این موضوع باید گفت که انویدیا همین حالا هم محصول مشابهی را در قالب تراشه‌های GA100 و GH100 در بازار دارد که در واقع یک تراشه دوگانه متشکل از دو قالب مجزا هستند که ارتباطات آن‌ها از طریق یک حافظه کش جداشده‌ی L2 صورت می‌گیرد. برایان کاتانزار از انویدیا در این خصوص توضیح می‌دهد که این ابداع، مقیاس پذیری و انتقال به این نوع طراحی را برای انویدیا ساده‌تر می‌سازد. همچنین از طرفی، این چیپ قرار است با استفاده از پروسس نود پنج نانومتری TSMC تولید شود که باعث می‌شود فشردگی ترانزیستورها تا ۳۰ درصد بهبود پیدا کند. این مسئله نیز یک بهبود قابل توجه در کنار ارتقاء معماری آن محصوب می‌شود که این کار را بهینه‌تر و ساده‌تر خواهد کرد.

معماری گرافیکی بلک‌ول انویدیا

بنابراین به نظر می‌رسد که انویدیا بعد از جواب گرفتن از این کار، تصمیم دارد تا این رویکرد را در زمینه محصولات گیمینگ خود نیز عملی کند تا شاید در آینده شاهد تولید محصولاتی با استایل چیپلت، مانند B100/B200 نیز باشیم.

اما با بازگشت به موضوع کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 5090، حالا چندین گزارش وجود دارند که که نشان می‌دهند پردازنده گرافیکی به کار رفته در این کارت از رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیت استفاده خواهد کرد. همچنین صحبت‌هایی از طراحی سیستم خنک کنندگی جدید این کارت در کنار PCB متفاوت آن به گوش می‌رسد.

با در نظر گرفتن این که AMD تصمیم دارد تا با عرضه محصولات سری RDNA 4 حداقل برای مدتی از رقابت در حوزه پردازنده‌های گرافیکی رده بالا کنار بکشد، به نظر می‌رسد که انویدیا به تنهایی مسیر پیشبرد این سطح از عملکرد سخت افزارهای گیمینگ را طی خواهد کرد. درحال حاضر انتظار می‌رود کارت گرافیک GeForce RTX 5090 چند هفته بعد از GeForce RTX 5080 معرفی و روانه بازار شود که طبق شنیده‌ها، اولین کارت گرافیک از خانواده Blackwell خواهد بود که به کاربران عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید  عرضه باندل بازی The Last of Us Part 1 با کارت‌های گرافیک AMD

در پایان نظرات خود را دراین‌باره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط