کارت گرافیک RTX 5090 احتمالا باریک‌تر و از دو فن برخوردار است

اشتراک گذاری

اطلاعات غیررسمی Kopite7kimi نشان می‌دهد که کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition بدنه باریک‌تری نسبت به 4090 دارد و از دو فن خنک‌کننده برخوردار است.

هفته گذشته اطلاعاتی از بُرد اصلی کارت گرافیک GeForce RTX 5090 Founders Edition منتشر شده بود که نشان می‌داد با PCB پیچیده‌تری نسبت به نسل قبل مواجه هستیم. درواقع به‌جای اینکه این کارت از یک برد واحد و یکپارچه استفاده کند، از سه بُرد مجزا و در ارتباط با هم در ساختار آن استفاده شده است. البته این طراحی مختص مدل‌های رفرنس Founders Edition خواهد بود و شامل دیگر مدل‌های کاستوم آن نمی‌شود.

احتمالا انویدیا دلیل محکمی برای به کارگیری این طراحی پیچیده برای سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک RTX 5090 دارد؛ نمونه‌های اولیه تراشه GB202 معماری بلک ول که به احتمال زیاد برای کارت گرافیک RTX 5090 در نظر گرفته شده است، فقط از دو اسلات برخوردار است. این کاهش قابل توجهی نسبت به کارت گرافیک ضخیم RTX 4090 Founders Edition یا مدل‌های کاستوم 4090 محسوب می‌شود که معمولا ۳ یا ۴ اسلات را اشغال می‌کرد.

Kopite7kimi در ادامه خاطر نشان کرد که کارت گرافیک RTX 5090 FE باوجود طراحی باریک‌تر، همچنان از دو فن خنک‌کننده استفاده خواهد کرد.

اطلاعاتی که درباره مشخصات فنی RTX 5090 نیز احتمالا دوباره دستخوش تغییر شوند اما تاکنون می‌دانیم که GPU آن می‌تواند از ۱۹۲ میکروپروسسور جریانی برخوردار باشد. اگر انویدیا پیکربندی هسته‌های FP32 یا CUDA را برای این نسل هم حفظ کرده باشد، این تعداد از واحدهای SM معادل ۲۴.۵۷۶ برای این GPU خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که PCB کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition از ۱۶ ماژول GDDR7 استفاده کند که دورتا دور GPU جا گرفتند. این GPU «از نظر فیزیکی یکپارچه» در نظر گرفته می‌شود اما درواقع از دو کلاستر GPU متصل به هم تشکیل می‌شود که شبیه به تراشه‌های دیتاسنتر انویدیا است. در کل انتظار می‌رود که اندازه GPU بزرگ‌تر از AD102 فعلی باشد.

بیشتر بخوانید  اجرای بهتر بازی Starfield روی کارت گرافیک AMD

احتمال دارد RTX 5090، همانند نسل قبلی، از کل ظرفیت تراشه‌ی خود استفاده نکند. هنوز مشخص نیست که از سری انویدیا Titan RTX نیز محصول جدیدی ارائه خواهد شد یا نه. بخشی از هسته‌های CUDA در کارت‌های گرافیک فعلی بدون استفاده هستند؛ بنابراین اگر این داستان در نسل بعدی نیز معماری بلک‌ول تکرار شود، تعدادی از هسته‌های RTX 5090 ممکن است برای RTX 5090 Ti باقی بمانند.

Kopite7kimi همچنین پیش‌بینی کرده است که تراشه‌ی GB202 باس حافظه‌ی ۵۱۲ بیتی خواهد داشت. مدل‌هایی مانند RTX 4060 Ti باس چندان زیادی ندارند، به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد که این باس در RTX 5060 استفاده شود. شایعاتی درباره‌ی مهاجرت انویدیا به حافظه‌ی GDDR7 برای مدل پرچم‌دار وجود دارد. انتظار می‌رود ۴۸ گیگابایت VRAM در پرچم‌دار جدید انویدیا به‌ کار رود که پردازش‌های هوش مصنوعی را بسیار سریع‌تر خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد انویدیا در تعیین قیمت کارت گرافیک نسل بعدی نیز روشی مشابه با مدل‌های قبلی پیش بگیرد و پردازنده‌ گرافیکی پرچم‌دار خود را با قابلیت‌های ویژه و هزینه‌ی بالاتر از سایر خانواده معرفی کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط