کارت گرافیک GTX 1080 Ti هفت ساله شد

اشتراک گذاری

کارت گرافیک محبوب انویدیا GeForce GTX 1080 Ti هفتمین سالگرد عرضه‌ی خود را تجربه می‌کند.

شاید بتوان کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti را آخرین GPU پریمیوم انویدیا از سری Ti دانست که با قیمت معقولی به بازار عرضه شد. در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۷ بود که انویدیا رسما از کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti رونمایی کرد. این GPU آخرین محصولی بود که پیش از معرفی کارت گرافیک RTX 2080 Ti در سال بعد از آن، به‌عنوان پرچم‌دار سری GTX انویدیا با قیمت ۶۹۹ دلار روانه بازار شد. درواقع GTX 1080 Ti آخرین مدل از کلاس xx80 Ti یا xx80 SUPER بود که در این محدوده قیمتی به فروش می‌رسید.

قلب پردازنده کارت گرافیک GTX 1080 Ti یک پردازنده گرافیکی قدرتمند با معماری پاسکال بود که همچنان از ای‌پی‌آی DirectX 12 پشتیبانی می‌کند؛ البته نه بالاترین نسخه‌ی Ultimate آن. این محدودیت، باعث می‌شود برخی ویژگی‌های مدرن از قبیل Mesh Shading که در بازی‌های جدیدتری مانند Alan Wake 2 مورد نیاز است، در این GPU وجود نداشته باشند. بااین‌حال این بازی درنهایت برای این معماری هم بهینه‌سازی شد و حتی درحال‌حاضر هم می‌توان عملکرد خوبی را از GTX 1080 Ti روی آن دریافت کرد.

کارت گرافیک GTX 1080 Ti به‌عنوان نسخه به‌روزرسانی شده‌ی GTX 1080 در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد که با برخورداری از پردازنده گرافیکی GP102 که از ۳۵۸۴ هسته CUDA بهره‌ می‌برد، در زمان خود یک غول به تمام معنا به‌شمار می‌رفت. این مشخصات تا حد زیادی به کارت گرافیک TITAN X سری Pascal که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، نزدیک بود. هردو GPU از نظر تعداد هسته باهم برابر بودند، اما TITAN X با ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5 با رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت عرضه شده بود؛ درحالی‌که GTX 1080 Ti با ۱۱ گیگابایت حافظه گرافیکی، از یک رابط گذرگاه حافظه ۳۵۲ بیت بهره‌ می‌برد.

بیشتر بخوانید  کارت گرافیک RTX 4070 Ti در بنچمارک Geekbench رویت شد

همچنین GTX 1080 Ti آخرین GPU انویدیا بود که با یک طراحی کولر رفرنس (مرجع) blower-style برای یک کارت گرافیک رده بالای انویدیا ساخته می‌شد. بعد از آن در سری RTX 20 و RTX 30 شاهد به‌کارگیری طراحی سنتی دو فن Open-air بودیم.

بورد اصلی کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

در سری RTX 30 و با کنار گذاشتن پیکربندی دو GPU در نسل قبل، شاهد بازگشت کلاس xx90 در میان کارت‌های گرافیک انویدیا بودیم تا بالاترین گزینه‌ی موجود در میان خانواده محصولات تیم سبز باشند. با درنظرگرفتن این محصولات به‌عنوان نسخه جدید کارت گرافیک GTX 1080 Ti، قیمت تعیین‌شده برای آن‌ها به نگرانی بزرگی برای کاربران تبدیل می‌شد؛ به‌طوری‌که کارت گرافیک 3090Ti در زمان عرضه با یک برچسب قیمتی ۲ هزار دلاری به کاربران پیشنهاد شد.

درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که انویدیا با عرضه‌ی مداوم درایورهای گرافیکی خود، همچنان به پشتیبانی از کارت‌های گرافیک سری GTX 10 خود پایبند است و فعلا هیچ نشانه‌ای از تصمیم برای کنار گذاشتن این محصولات به چشم نمی‌خورد. این شرکت قبلا پشتیبانی از معماری Kepler را که شامل کارت‌های گرافیک GTX 600 و 700 می‌شد، به پایان رسانده است؛ هرچند این شرکت همچنان به پشتیبانی از محصولات سری مکسول (GTX 700 / 900) که قبل از سری Pascal عرضه شده بودند، ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط