چرا مایکروسافت آمار فروش کنسول‌های ایکس باکس را منتشر نمی‌کند؟

اشتراک گذاری

مدیر مالی ایکس باکس به دلایل مایکروسافت برای عدم انتشار آماری دقیق از فروش کنسول‌ها اشاره کرد.

شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد دیگر تمایلی به ارائه آمار فروش کنسول‌های ایکس باکس ندارد. حال تیم استوارت، مدیر مالی ایکس باکس در مصاحبه جدید خود به شفاف‌سازی بیشتر دلایل این تصمیم پرداخته است. به‌گفته استوارت، مایکروسافت آمار تعداد کنسول فروخته شده خود را اعلام نمی‌کند؛ چرا که این آمار به‌تنهایی نمی‌تواند انعکاس درستی از عملکرد برند ایکس باکس را ارائه دهد.

به‌نظر می‌رسد ارائه این آمار برای سونی و نینتندو از اهمیت بالایی برخوردار است و این دو شرکت هر سه ماه یک بار آمار فروش سخت‌افزاری خود را به‌روز می‌کنند. در مقابل ایکس باکس نسبت به پلی استیشن و نینتندو فروش سخت‌افزاری کمتری دارد و به‌نظر می‌رسد این دلیل محکمی برای عدم تمایل مایکروسافت به ارائه آمار دقیق باشد.

استوارت در مصاحبه خود گفت: «در ابتدا اینطور به‌نظر می‌رسید که ایکس باکس باید آمار دقیق فروش کنسول خود را اعلام کند و عدم انتشار آن بی‌معنی خواهد بود. اما این اولین موردی بود که ما با آن مخالف بودیم و عقیده داشتیم تجارت ایکس باکس بر پایه محتوا و سرویس‌ها است. موفقیت ایکس باکس به‌عنوان یک نشان تجاری با تعداد مشتریان و میزان درآمد آن سنجیده می‌شود؛ چرا که ایکس باکس امروزه فقط یک برند کنسول نیست».

پیش از این، فیل اسپنسر گفته بود که آمار فروش کنسول‌ها نمی‌تواند بازتابی واقعی از عملکرد صحیح اکوسیستم ایکس باکس را نشان دهد. حال استوارت در ادامه گفتگوی خود خاطر نشان کرد که وظیفه او کمک به ایکس باکس برای جذب مشتریان بیشتر و کسب درآمد بالاتر است. یکی از راه‌هایی که مایکروسافت می‌تواند به این هدف برسد، ارائه گزینه‌های مختلف از جمله خرید مستقیم بازی، اشتراک در گیم پس یا تماشای تبلیغ در بازی‌های موبایل است تا بازیکن‌ها بتوانند به دلخواه پول خود را هزینه کنند.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Like a Dragon: Infinite Wealth

مدیر مالی ایکس باکس در ادامه توضیح داد مناطقی به مانند آفریقا، هند و آسیای جنوب شرقی، بازارهای اولویت کنسول‌ها نیستند؛ بنابراین مایکروسافت در تلاش است تا بازی‌های موبایل و استریم را در این مناطق گسترش دهد. باید توجه داشت که تجارت بازی‌های موبایل، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بخش تجاری در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. استوارت تخمین می‌زند که بازار کنسول‌های خانگی حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون کاربر دارد. 

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

این در حالی است که کامپیوتر تا ۴۰۰ میلیون و موبایل‌ها تا یک میلیارد می‌توانند مخاطب بالقوه داشته باشند. این بخشی از سیاست مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد است تا بتواند از این طریق بازی‌های موبایل محبوبی از جمله دیابلو ایمورتال، کالاف دیوتی موبایل، وارکرفت رمبل، کندی کراش و سایر عناوین را به‌دست آورد. استوارت در ادامه توضیح داد با اینکه بازار موبایل یک زمینه تجاری دشوار برای ورود به شمار می‌آید اما خرید اکتیویژن بلیزارد می‌تواند مایکروسافت را در کمترین زمان به یک مهره مهم در این بازار تبدیل کند.

مدیر مالی ایکس باکس با نگاهی به آینده دورتر توضیح داد که مایکروسافت می‌تواند از تجربه اکتیویژن بلیزارد برای ساخت بازی‌های موبایل از آی‌پی‌های خود بهره ببرد. با اینکه این مدیر به بازی‌هایی از جمله Halo Mobile یا چیزی شبیه به آن اشاره نکرد اما می‌توان در آینده انتظار شنیدن اخباری پیرامون این موارد را داشت.

اخبار مرتبط

کامپیوتر

بازی Spec Ops The Line ریمیک می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد که شرکت 2K Games مشغول توسعه نسخه ریمیک بازی Spec Ops The Line است. شرکت 2K Games درحال‌حاضر روی چندین بازی بزرگ کار