پردازنده اینتل Core Ultra 5 240F لو رفت

اطلاعات جدید از پردازنده Intel Core Ultra 5 240F

اشتراک گذاری

پردازنده‌های رده‌ی دسکتاپ Core Ultra 200 برپایه معماری Arrow Lake-S اینتل در دو پیکربندی قالب ۸+۱۶ و ۸+۶ روانه بازار خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد که شایعات و اطلاعات فاش‌شده از پردازنده‌های نسل پانزدهمی Arrow Lake-S اینتل رفته‌رفته بیشتر و بیشتر می‌شوند. در جدیدترین گزارش انتشاریافته، Xinoassassin1، از منابع افشای اطلاعات غیررسمی اینتل، از پیکربندی قالب اصلی تراشه‌های این مجموعه پرده برداشت. همچنین اطلاعاتی از اولین پردازنده‌ی دسکتاپ خانواده‌ی Core Ultra 200 نیز ازطریق این منبع به اشتراک گذاشته شده است.

Xinoassassin1 مدعی شد که پردازنده‌های Core Ultra 200 از سری Arrow Lake-S در دو نسخه‌ی مختلف روانه بازار خواهند شد که یکی با پیکربندی قالب اصلی ۸+۱۶ و دیگری به‌صورت ۸+۶ هسته‌ی Lion Cove و Crestmont همراه است. اینتل از این طریق مدل‌های متنوع‌تری را آماده‌ی عرضه خواهد کرد. تاکنون مدل ۲۴ هسته و ۲۰ هسته‌ی این CPU لو رفته است و همچنین می‌دانیم پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S از حداکثر ۳ مگابایت حافظه کش L2 به ازای هر هسته‌ی عملکرد P برخوردار خواهند بود که یک افزایش ۵۰ درصدی را نسبت‌به هسته‌های Raptor Cove نشان می‌دهد.

همچنین به‌نظر می‌رسد که گزارش‌هایی از وجود یکی از نسخه‌های پردازنده Core Ultra 5 تحت عنوان 240F منتشر شده است که ظاهرا یک محصول رده پایین به‌حساب می‌آید. براساس نحوه‌ی نام‌گذاری این CPU می‌توان گفت که Intel Core Ultra 240F نسخه‌ی جدید پردازنده Core i5-14400F خواهد بود که پسوند F نشان‌دهنده‌ی غیرفعال بودن iGPU آن است. پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra 200 از معماری گرافیک یکپارچه Alchemist Xe-LPG برخوردار هستند که می‌توان در مدل‌های غیر F انتظار آن را داشت. براساس شمای نام‌گذاری جدید اینتل، پرچم‌دار این خانواده Core Ultra 9 290K یا چیزی شبیه به آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید  برابری امتیاز عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT با RX 6800XT

پیکربندی قالب دوگانه Intel Core Ultra 5 240F

تعداد دقیق هسته‌های پردازنده Intel Core Ultra 5 240F در این اطلاعات مشخص نشده است، اما اولین‌بار نیست که دو قالب متفاوت در این رده از پردازنده‌های اینتل مورد استفاده قرار گرفته است. تراشه‌ی فعلی Core i5-14400F نیز در دو قالب H0 و C0 عرضه شده است.

در مورد تکنولوِژی ساخت یا پروسس نود این تراشه‌ها نیز باید گفت که پردازنده‌های ۶+۸ هسته‌ای Arrow Lake-S از فناوری ساخت Intel 20A استفاده خواهند کرد. این تراشه‌ها با شناسه منحصر‌به‌فرد C0662H شناخته می‌شوند. اما درمورد نسخه‌ی ۸+۱۶ هسته‌ای آن‌ها هنوز نمی‌توان به‌کارگیری پروسس نود Intel 20A را تایید کرد. درواقع ممکن است اینتل در این نسخه از فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کرده باشد. در مورد iGPU این تراشه‌ها نیز انتظار می‌رود که از تکنولوژی TSMC استفاده شده باشد.

پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake-S در ادامه‌ی سال ۲۰۲۴ و بعد از معرفی رسمی در Computex 2024 روانه بازار خواهند شد. این تراشه‌ها برای سوکت LGA 1851 عرضه می‌شوند و از چندین فناوری نسل جدید بهره‌مند خواهند بود.

اخبار مرتبط

اینستاگرام زومجی
اخبار بازی

بازی جدید توسعه‌دهندگان سابق XCOM معرفی شد

اعضای سابق تیم توسعه‌دهنده بازی XCOM همزمان با تأسیس استودیو Midsummer از جزئیات بازی در دست توسعه خود رونمایی کردند. کارمندان استودیو‌های مختلف درکنار سازندگان