پردازنده‌های جدید AMD Ryzen 5000 XT فاش شدند

اشتراک گذاری

پردازنده‌های Ryzen 7 5800 XT و Ryzen 9 5900 XT قبل از رویداد Computex 2024 در تصاویر فاش شده‌ای رؤیت شدند.

درحالی که در آستانه برگزاری رویداد Computex 2024 هستیم، انتظار می‌رود که AMD با معرفی دو تراشه جدید Ryzen 7 5800 XT و Ryzen 9 5900 XT، پلتفرم AM4 خود را برای آخرین بار نوسازی کند. هردوی این تراشه‌ها، با حداکثر سرعت بوست ۴.۸ گیگاهرتز و TDP معادل ۱۰۵ وات عرضه خواهند شد. این دو CPU در تصویر محوی که توسط CodeCommando فاش شده است، دیده می‌شود.

البته باتوجه به اینکه AMD قبلاً هم سابقه انجام چنین کارهایی را داشته است، چنین اقدامی از سوی تیم قرمز چندان هم غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد. لاین آپ پردازنده‌های Ryzen 5000 شرکت AMD همچنان یک انتخاب منطقی برای کاربرانی که بودجه محدودی دارند در نظر گرفته می‌شود. لذا همچنان بازار مصرف‌کنندگان بزرگی برای آن‌ها وجود دارد که این تراشه‌ها را به‌عنوان فرصتی برای ارتقاء سیستم خود در نظر می‌گیرند.

این خانواده‌ی جدید در مقایسه با سری Ryzen 3000 XT یک CPU کمتر دارند؛ اما همچنان می‌توان مزایای آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

همان‌طور که اشاره شد، هردو CPU با توان مصرفی ۱۰۵ وات به حداکثر سرعت بوست ۴.۸ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند. پردازنده Ryzen 9 5900 XT باوجود برخورداری از تعداد هسته‌های یکسان و میزان حافظه کش برابر با AMD Ryzen 9 5950X، با بهره‌مندی از سرعت بوست کلاک یکسان با AMD Ryzen 9 5900X، یک CPU منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود.

از نظر مشخصات فنی، پردازنده AMD Ryzen 9 5900XT برخلاف آنچه از نام آن برمی‌آید، یک CPU دوازده هسته‌ای نیست و یک تراشه ۱۶ هسته‌ای محسوب می‌شود. ضمن اینکه انتظار می‌رود قیمت مصوب آن‌ها ۳۵۹ و ۲۴۹ دلار تعیین شود.

بیشتر بخوانید  اذعان AMD به مشکل تعدادی از کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 XTX

براساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت و مشخصات این تراشه‌ها در کنفرانس پیش از برگزاری رویداد Computex مطرح شده است. بنابراین به احتمال زیاد جزئیات آن صحیح است. علاوه‌بر این، قبلاً پردازنده‌‎هایی که AMD برای سری Ryzen 9000 در نظر گرفته است نیز ازطریق اسنادی فاش شده بود.

در کل انتظار می‌رود که Computex 2024 رویداد بزرگی برای AMD و محصولات آن باشد.

اخبار مرتبط