نگاهی به Dragon Ball Xenoverse 2 و محتوای چپتر اول Future Saga

zoomg

اشتراک گذاری

با گذشت ۶ سال از عرضه Dragon Ball Xenoverse 2، محتوای داستانی جدیدی برای آن عرضه شده است، اما آن‌چنان محتوای ارزشمندی برای بازگشت به بازی نیست.

درگن بال یکی از بهترین مانگاهای شوننی است که تابه‌امروز خلق شده و آکیرا توریاما فقید، با خلق درگن بال و شخصیت‌های دوست داشتنی آن، هواداران بسیاری را به جذب مانگاهای شونن کرد. همچنین به‌دنبال این اتفاق و ساخت انیمه Dragon Ball، این اثر شونن توانست جای خود را در میان هواداران انیمه هم باز کرده و حسابی گل کند. به‌عبارتی انیمه درگن بال را می‌توان یکی از غول‌های شونن دانست. تابه‌حال بازی‌های ویدیویی مختلفی از این انیمه اقتباس گرفته شده است و از میان آن‌ها می‌توان به سری Dragon Ball Xenoverse اشاره کرد.

داستان بازی و روایت آن تنها برای آن دسته از کاربرانی سرگرم کننده است که سری انیمه درگن بال را تماشا کرده یا مانگای این اثر را خوانده باشند

نسخه اول Dragon Ball Xenoverse در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و نتوانست آنطور که باید و شاید، نظر کاربران را به خود جلب کند. این در حالی است که یک سال پس Dragon Ball Xenoverse 2 روانه بازار شد و تاحدی عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش گذاشت. داستان Xenoverse 2 دقیقا دو سال بعد از وقایع نسخه اول روایت می‌شود. جایی‌که قهرمان داستان مأموریت جدیدی را از سمت الدر کای دریافت می‌کند که شامل درست کردن تاریخ می‌شود. تاریخی که دست‌خوش تغییرات شده است و حالا باید همه چیز را به حالت اول خود برگردانیم. Dragon Ball Xenoverse 2 سعی دارد به واسطه داستان خود تجربه خوبی را دراختیار علاقه‌مندان به بازی‌های انیمه محور قرار دهد.

بااین‌حال این مشکلی که گریبان‌گیر اکثر بازی‌های مشابه است، در Xenoverse 2 هم وجود دارد. داستان بازی و روایت آن تنها برای آن دسته از کاربرانی سرگرم کننده است که سری انیمه درگن بال را تماشا کرده یا مانگای این اثر را خوانده باشند. حتی برای این دسته از افراد هم روایت داستان در بعضی از نقاط بازی افت می‌کند. این در حالی است که شخصیت‌های دوست داشتنی این سری کمک می‌کنند تا علاقه‌مندان به سری درگن بال، بتوانند تاحدی سرگرم شوند. آن هم زمانی‌که باید بسته الحاقی جدید بازی وسط می‌آید. با گذشت ۶ سال از عرضه بازی، استودیو دیمپس و بندای نامکو بسته الحاقی جدیدی را برای Dragon Ball Xenoverse 2 تحت نام Future Saga درنظر گرفته‌اند که چندی پیش اولین چپتر آن در دسترس قرار گرفت.

میان پرده انیمه‌ای بازی Dragon Ball Xenoverse 2

طراحی فعالیت‌ها و مراحل بازی بیش از اندازه ساده است و هیچ استفاده مناسبی از پتانسیل درگن بال نشده است

در جریان Future Saga قرار است یک داستان مجزا و متفاوت را تماشا کنیم، اما به‌عنوان یک بسته الحاقی پولی، چپتر اول آنطور که انتظار می‌رود ارزشمند نیست. دراینجا شاهد چند مأموریت داستانی جدید برای قهرمان داستان هستیم که در کمترین زمان ممکن می‌توانید آن‌ها را کامل کنید. البته که اولین قسمت از Future Saga، تنها محتویات داستانی را به بازی اضافه نمی‌کند. Dragon Ball Xenoverse 2 یک بازی مبارزه‌ای آرنا محور است. با شروع بازی، باید کاراکتر خود را بسازید و آن را شخصی‌سازی کنید. پس از اینکه کاراکتر خود را ساختید، به مرور زمان ویژگی‌ها و ساختار بازی به شما آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Lies of P | ترسناک ترین اقتباس پینوکیو

بازی‌های مبارزه‌ای آرنا محور بدین صورت هستند که شما در یک محیط سه‌بعدی مشغول مبارزه کردن با حریف خود شده و نسبت به بازی‌های مبارزه‌ای معمولی، آزادی عمل بیشتری روی کنترل دوربین و محیط مبارزه‌ای دارید و مبارزات در محیطی گسترده انجام می‌شود. هر مأموریت اصلی شما در بازی Dragon Ball Xenoverse 2 شامل چند نبرد می‌شود و بعضی وقت‌ها این نبردها به‌صورت یک‌به‌یک انجام شده و در سایر شرایط هم به‌صورت گروهی با دشمنان مبارزه می‌‌کنید. در انتها و پس از پایان هر مرحله، باتوجه به عملکردتان رتبه و جوایز مختلفی را کسب می‌کنید.

مبارزه با ردیتز در بازی Dragon Ball Xenoverse 2

سیستم ارتقا و استفاده مناسب از امتیازهای Attribute به خوبی روی روند قوی‌تر شدن شخصیت شما تاثیر می‌گذارد

کاراکتر شخصی‌سازی شده شما به مرور زمان و با ارتقای سطح، امتیاز‌های مخصوصی را برای Attributeهای خود کسب می‌کند. به‌واسطه این امتیازها می‌توانید کاراکتر خود را در زمینه مواردی مثل افزایش آسیب وارد شده به دشمنان، افزایش نوار سلامت، افزایش نوار Ki و ارتقاهای مشابه قوی‌تر کنید. سیستم مبارزات فقط به اعمال ضربات معمولی ختم نمی‌شود، بلکه می‌توانید از کومبوهای متفاوتی هم استفاده کنید. درکنار این مورد، بد نیست اشاره‌ای هم به ضربات مخصوص داشته باشم که نقش مهارت‌های قابل استفاده در طول مبارزات را ایفا می‌کنند. ضربات مخصوص شما به‌خوبی با سایر کومبوها ترکیب می‌شوند و به مخاطب اجازه می‌دهند آسیب بیشتری را به حریف خود وارد کند.

هرقدر که بیشتر در داستان پیش بروید، مراکز و محیط‌های بیشتری در هاب بازی در دسترس قرار می‌گیرد. ازاین‌رو می‌توانید هم مأموریت‌ها و رویدادهای مختلفی را کامل کنید و هم اینکه ضربات مخصوص بیشتری را هم آزاد کنید. آزاد کردن ضربا مخصوص به منزله تنوع بخشیدن بیشتر به سیستم مبارزاتی بازی است و کومبوهای جدیدتری را هم یاد می‌گیرید. جدا از این موارد با کسب تجهیزاتی مثل لباس، کفش یا شلوار هم می‌توانید به قوی‌تر شدن کاراکتر خود کمک کنید. سیستم مبارزات Dragon Ball Xenoverse 2 به‌تنهایی جذاب و سرگرم کننده طراحی شده است، اما چیزی که جلوی این سرگرمی را می‌گیرد، طراحی مأموریت‌های اصلی، مأموریت‌های فرعی و رویدادها است.

محتوای بسته الحاقی Future Saga بازی Dragon Ball Xenoverse 2

در جریان بعضی از مأموریت‌ها می‌توانید سایر کاراکترهای جهان بازی را هم با خود همراه کنید

موارد لازم به هیچ وجه عمق لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد و در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند. کم پیش می‌آید که یک بازی انیمه محور مأموریت‌های فرعی خوبی داشته باشد، اما Dragon Ball Xenoverse 2 و مأموریت‌های فرعی آن می‌توانست خیلی بهتر باشد. بااین‌حال رویدادها اگرچه طراحی مناسبی نداشته و خسته کننده هستند، اما پاداش قابل قبولی را ارائه می‌دهند. حال بسته الحاقی Future Saga و چپتر اول آن محتویاتی را هم برای گیم‌پلی بازی اصلی درنظر گرفته است. کاربران به‌واسطه این بسته الحاقی پولی می‌توانند به محتویاتی مثل قهرمان‌های قابل بازی جدید، مأموریت‌های Parallel جدید (نوعی از مأموریت‌های فرعی) و آیتم‌های دیگر دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

راستش را بخواهید گیم‌پلی بازی به خاطر مشکلاتی که در زمینه طراحی دارد، به‌گونه‌ای نیست که حتی چپتر اول Future Saga هم بتواند نظر کاربران را جلب کند. به‌عبارتی اگر از مخاطبان بازی اصلی هستید، این محتوای درنظر گرفته شده نمی‌تواند نیرو محرکه خوبی برای بازگشت شما به بازی باشد. حداقل در شرایط فعلی و شاید پس از عرضه چپترهای بعد، محتوای درخوری را مشاهده کنیم و فرصت بازگشت به Dragon Ball Xenoverse 2 فرا رسیده باشد. ای کاش تیم سازنده برای بازی وقت و زمان بیشتری گذاشته بود که حال پس از گذشت ۶ سال و عرضه یک بسته الحاقی متفاوت، مخاطب قدیمی دلیلی برای بازگشت داشته باشد. البته این وسط اشاره‌ای هم به بخش آنلاین Dragon Ball Xenoverse 2 داشته باشم که می‌توانید با سایر بازیکنان جهان بازی به رقابت پرداخته و با یکدیگر مبارزه کنید. البته سرورهای بازی آنطور که باید و شاید برای کاربران ایرانی کیفیت مناسبی ندارد و به سختی به آن‌ها وصل می‌شوید.

نبرد با گوکو بلک در بازی Dragon Ball Xenoverse 2

از نظر بصری Dragon Ball Xenoverse 2 ساختاری شبیه به سایر بازی‌های انیمه محور شرکت بندای نامکو را دارد. دراین‌میان، تعدادی میان‌پرده سینمایی با همان ساختار دوبعدی انیمه درگن بال هم برای مخاطب درنظر گرفته شده تا حس و حال متفاوتی را کسب کنند. پس از گذشت ۶ سال از عرضه Dragon Ball Xenoverse 2، ساختار محیط‌ها و گرافیک بازی به شکلی است که اگر هوادار سری درگن بال هستید، می‌توانید آن را تحمل کنید. از نظر فنی هم بازی فاقد مشکل خاصی است و تجربه‌ای یکپارچه و بدون نقص را ارائه می‌‌دهد.

صداگذاری و موسیقی‌های Dragon Ball Xenoverse 2 از ویژگی مثبت و خوب آن به حساب می‌آیند. صداگذاری شخصیت‌ها در دوبله ژاپنی به خوبی انجام شده، اما دوبله انگلیسی می‌توانست بهتر هم باشد. به هنگام ورود به منوها یا به هنگام نبرد با دشمنان و باس‌ها موسیقی‌های مختلفی پخش می‌شود تا بازیکن بیش‌ازپیش با فضای بازی ارتباط برقرار کند. در انتها Dragon Ball Xenoverse 2 پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک بازی مبارزه آرنا محور در جهان درگن بال را دارد، اما سادگی بیش از حد فعالیت‌ها و مأموریت‌ها سبب شده تا کاربران نتوانند آنطور که باید و شاید با آن ارتباط برقرار کنند. حتی محتوای Future Saga که فعلا چپتر اول آن عرضه شده، تلاش می‌کند تا کاربران را به بازی برگرداند و تجربه‌ای جدید را ارائه دهد که خب به خاطر ساختار بازی اصلی، در تحقق هدف خود موفق نیست.

مقاله مورد نظر باتوجه به روی پلی استیشن 5 نوشته شده و کد آن توسط ناشر در اختیار گیم طور قرار گرفته است

اخبار مرتبط