نقد فیلم دارکوب زبله در اردوگاه (Woody Woodpecker Goes to Camp)

اشتراک گذاری

فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp ظاهرا تنها یک هدف دارد و آن هم ازبین‌بردن خاطرات ما از کارتون دارک زبله است.

وودی دارکوبه یا دارکوب زبله از جمله شخصیت‌های محبوب کارتون‌های قدیمی است که دوباره شاهد ساخت یک فیلم لایو اکشن از روی این شخصیت محبوب و قدیمی هستیم. در فیلم وودی دارکوبه به کمپ می‌رود، وودی دارکوبه را از جنگل اخراج می‌شود و او باید خانه جدیدی برای خودش پیدا کند. وقتی به اردوگاه ووهو می‌رود، دلش را صابون می زند که آن‌جا ماندنی است اما یک بازرس به‌دنبال تعطیل کردن اردوگاه است.

اگرچه این روزها بازار ساخت فیلم‌های لایو اکشن با ترکیب شخصیت‌های انیمیشنی داغ است و به‌عنوان مثال فیلم‌های سونیک عملکرد درخشانی در گیشه داشته‌اند، اما سؤال اصلی این است که آیا صرفا استفاده از شخصیت‌های محبوب قدیمی می‌تواند ضمانت کیفیت یک اثر باشد؟ فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp می‌خواهد این موضوع را نشان دهد که چگونه می‌توان از یک شخصیت محبوب اثری را ساخت که حتی طرفداران قدیمی آن هم به سختی بتوانند این فیلم را تحمل کنند.

فیلم از همان ابتدا شروع عذاب آوری دارد و ظاهرا از همان اول می‌خواهد بگوید که من قرار است شما را تا پایان به شکلی شکنجه کنم که دیگر علاقه‌ای به دیدن شخصیت وودی دارکوبه نداشته باشید. فیلم با اینکه می‌خواهد یک فیلم مناسب کودکان و افراد کم سن و سال باشد، اما از همان ابتدا مشکلاتی دارد که باعث می‌شود حتی فیلم نتواند به اهدافی که دارد برسد. فیلم همان روایت کلیشه‌ای را دارد که در آن وودی وارد تیمی می‌شود که اعضای آن فکر می‌کنند بازنده هستند، اما در پایان همه‌چیز قرار است تغییر کند.

فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp یک ناامیدی بزرگ برای طرفداران دارکوب زبله است

کلیت داستان فیلم روی این موضوع می‌چرخد و در طول آن وودی باید به اعضای کمپ برای نجات آن کمک کند. فیلم روی کاغذ ممکن است هرچیزی را که یک فرد کم سن و سال بتواند از آن لذت ببرد، داشته باشد. اما در واقعیت با اینکه فیلم تمام مواد لازم را در اختیار دارد، صرفا روی کاغذ همه این موارد را در اختیار دارد و در عمل به شکلی عذاب گونه قرار است داستان خود را جلو ببرد. فیلم درواقع دو دسته بازیگر دارد که یک دسته بازیگران کم سن و سال و یک دسته بازیگران بزرگسال هستند که طبق انتظار افراد کم سن و سال شخصیت‌های به مراتب باهوش‌تری نسبت به شخصیت‌های بزرگسال فیلم هستند.

بیشتر بخوانید  نقد فیلم سرزمین خواب (Slumberland) | یک داستان فانتزی

در واقعیت از نظر شخصیت پردازی و داستان فیلم مشکلات زیادی دارد که بدون شک بخش مهمی از آن حماقت بیش از اندازه شخصیت‌های آن است. با اینکه هدف از این موضوع ایجاد صحنه‌های کمدی است، اما زیاده‌روی عجیب سازندگان آن باعث تبدیل شدن این صحنه‌ها به صحنه‌های عذاب‌آوری شده است که حتی تماشا آن می‌تواند سخت باشد. مسئله این است که همیشه فدا کردن چیزی برای رسیدن به هدف دیگری نمی‌تواند نتیجه دهد و حتی می‌تواند باعث تبدیل شدن فیلم به یک فاجعه شود.

دارک زبله در حال صحبت در فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp

درواقع استفاده بی‌رویه از فرمول شخصیت‌های کودک باهوش زمانی می‌تواند جواب دهد که شخصیت‌های بزرگسال صرفا در دست و پا دیگر شخصیت‌ها نباشند و حتی خود شخصیت‌های کودک هم به اندازه کافی جذاب باشند. درهرصورت از نظر داستانی فیلم حرف خاصی برای گفتن ندارد و کلیت داستان و هدف آن نیست است که اهمیت اتحاد و همکاری را نشان دهد که البته درنهایت هم بیننده قرار نیست این پیام را احساس کند و صرفا آن را می‌توانیم از زبان شخصیت‌ها متوجه شویم.

در طول فیلم ما با گروه‌های مختلفی طرف هستیم که درنهایت هم قرار نیست این تنوع از نظر استعداد چندان تاثیر عجیبی روی داستان داشته باشد و حتی درنهایت اهمیت مسابقه‌ای که در طول داستان وعده داده می‌شود، بی‌اهمیت خواهد شد. البته به‌طور کلی انتخاب بازیگران درکنار فیلمنامه ضعیف هم نقش زیادی در عملکرد کلی این شخصیت‌ها داشته است و درنهایت هم اجراهای ضعیف و متوسطی را در طول فیلم شاهد هستیم که متاسفانه شاهد انتخاب‌های نامناسبی هستیم.

به‌صورت کلی فیلم می‌خواهد یک تجربه سرگرم کننده را ارائه کند و زمانی‌که متوجه می‌شود نمی‌تواند با شخصیت‌های انسانی خود به این هدف برسد، پس تنها یک هدف باقی می‌ماند و آن هم تمرکز بیشتر روی شخصیت دارکوب زبله و دیگر شخصیت‌های انیمیشنی فیلم است. البته وقتی در مورد فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp صحبت می‌کنیم بدون شک این طبیعی است که بیشترین انتظار ما از شخصیت اصلی فیلم باشد، اما متاسفانه او هم قرار است ما را ناامید کند.

دارکوب زبله در برابر باز در آشپزخانه در فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp

متاسفانه وقتی صحبت از مشکلات فیلمنامه می‌شود، نمی‌توان به‌تنهایی یک اثر را نجات دهد. شخصیت دارکوب زبله باید شخصیتی شیطان و شر باشد و در طول فیلم هم چنین تلاشی را شاهد هستیم، اما درنهایت نحوه به تصویر کشیدن این شخصیت به شکلی نیست که بتواند باعث رضایت ما شود و اسیر مشکلات فیلم شده است. اگر یک مقایسه کنیم، شخصیت سونیک درواقع نقطه سقوط یا نجات فیلم‌های Sonic بوده است و درنهایت هم توانست باعث گسترش دنیای آن شود.

بیشتر بخوانید  نقد فیلم آهنگ عاشقانه (A Love Song) | دیدار دوستان قدیمی در کوهستان

شخصیت باز در فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp از معدود نکات مثبت آن است

اما در اینجا نمی‌توانیم چنین موضوعی را در مورد وودی دارکوبه بگوییم و مشکلاتی در طول فیلم وجود دارند که باعث می‌شود این موضوع هرگز رخ ندهد. یک مشکل کمدی فیلم است که کیفیت بسیار پایینی دارند و حتی اگر بگوییم فیلم برای کودکان بیشتر در نظر گرفته شده است، اما نمی‌تواند کیفیت پایین آن را توجیه کند. درواقع در طول انیمیشن می‌توانید حتی یک لبخند هم نزنید و کلیت برنامه سازندگان برای بخش کمدی فیلم جواب نداده است و این خبر بدی می‌تواند برای آن باشد.

صد البته که بخشی از این موضوع به‌خاطر کیفیت پایین شخصیت‌های انسانی فیلم هم است، اما درنهایت حتی شخصیت محبوبی مثل وودی دارکوبه هم قرار نیست فیلم خود را نجات دهد. بااین‌حال شخصیت باز بازرد نسبت به دیگر شخصیت‌ها عملکرد بهتری دارد و می‌توان گفت تنها شخصیتی که واقعا نقش خود را ایفا می‌کند، این شخصیت شرور است و حداقل در بخش خود می‌تواند ستاره فیلم لقب بگیرد و صد البته رابطه او با دارکوب زبله هم تا حدودی جواب داده است. بااین‌حال مشکل بزرگ دیگری که وجود دارد بدون شک کیفیت پایین شخصیت‌های انیمیشنی است.

شخصیت باز در فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp

نکته اول طراحی شخصیت‌ها تا حدی تو ذوق می‌زند و ظاهرا سازندگان بین یک شخصیت واقع‌گرایانه با یک شخصیت فانتزی حداقل در مورد دارکوب زبله دو دل مانده‌اند. ازطرفی کیفیت فنی آن به شکلی است که واقعا نمی‌توان تصور کرد که فیلم در سال ۲۰۲۴ پخش شده است و صد البته بودجه پایین و اینکه هدف اولیه پخش خانگی بوده است می‌تواند این موضوع را تا حدودی توجیه کند. در هر حال این موضوع تاثیر منفی روی کلیت فیلم گذاشته است و باعث می‌شود نتوانیم آن ارتباطی که لازم است با فیلم بر قرار کنیم و این موضوع حتی می‌تواند در مورد افراد کم سن و سال هم صدق کند.

فیلم Woody Woodpecker Goes to Camp به‌عنوان دومین تجربه لایو اکشن دارکوب زبله نمی‌تواند عملکرد قابل قبولی داشته باشد و با داشتن یک تیم کارگردانی و نویسندگی ضعیف، تیم بازیگری متوسط، شخصیت پردازی ضعیف، کمدی ضعیف و کیفیت پایین شخصیت‌های انیمیشنی می‌تواند تجربه عذاب‌آوری برای طرفداران وودی دارکوبه لقب بگیرد. در هر حال این فیلم می‌تواند برای طرفداران دارکوب زبله یک ناامیدی بزرگ لقب بگیرد.

اخبار مرتبط

اینستاگرام زومجی
اخبار بازی

بازی جدید توسعه‌دهندگان سابق XCOM معرفی شد

اعضای سابق تیم توسعه‌دهنده بازی XCOM همزمان با تأسیس استودیو Midsummer از جزئیات بازی در دست توسعه خود رونمایی کردند. کارمندان استودیو‌های مختلف درکنار سازندگان