نقد انیمیشن کشتی نوح (Noah’s Ark) | یک داستان تکراری با فرمولی کلیشه‌ای

موش ها در انیمیشن Noah

اشتراک گذاری

انیمیشن Noah’s Ark می‌خواهد با ارائه یک اثر موزیکال، روایت متفاوتی از داستان کشتی روح را روایت کند، اما آیا موفق است؟

انیمیشن Noah’s Ark نگاهی طنز و متفاوت به داستان کشتی حضرت نوح دارد. این انیمیشن داستان دو موش را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها وینی یک شاعر ترسو و دیگری تیتو یک گیتاریست با استعداد و بامزه است. هنگام وقوع سیل، تنها یک نر و یک ماده از هرگونه از حیوانات مجاز به ورود به کشتی نوح هستند. با کمک یک سوسک باهوش و خوش شانس، وینی و تیتو به کشتی نوح راه پیدا می‌کنند و حالا باید با هم جلوی یک فاجعه پیش‌بینی نشده یعنی مواجهه بین حیوانات گوشت‌خوار و گیاه‌خوار را بگیرند!

در همین حین، حیوانات یک سری از آهنگ‌های کلاسیک را اجرا می‌کنند که تحت تأثیر وینیسیوس دی مورائس، شاعر معروف جهان، قرار گرفته‌اند. آیا این موجودات گرفتار شده در این کشتی می‌توانند تا ۴۰ روز و ۴۰ شب زنده بمانند؟ این انیمیشن ساخته مشترک هند و برزیل از همان ابتدا می‌خواهد با یک ذهنیت جدید به سراغ یکی از داستان‌های معروف و شناخته شده برود و حالا با زبان کمدی و موزیکال و از نگاه حیوانات قرار است این داستان را دوباره بازگو کند.

به‌طور کلی ما طی سال‌های اخیر تعداد زیادی فیلم و انیمیشن در مورد داستان کشتی نوح دیده‌ایم، اما انیمیشن Noah’s Ark تا حدی می‌تواند تفاوت در این موضوع ایجاد کند. بااین‌حال آیا موفق عمل کرده است؟ انیمیشن می‌خواهد با روشی متفاوت یک داستان شناخته شده را بازگو کند و به همین منظور و با هدف قرار دادن کودکان به‌عنوان مخاطب اصلی خود، تصمیم گرفته‌اند تا با یک اثر کمدی و خوش رنگ و لعاب اثری جذاب را ارائه کنند. بااین‌حال آن‌ها ریسک بزرگی هم کرده‌اند تا چنین داستانی را به این شکل روایت کنند.

انیمیشن Noah’s Ark نگاهی کمدی و موزیکال به داستان کشتی نوح دارد

انیمیشن با اینکه در ظاهر قرار است کاری متفاوت انجام دهد، اما در باطن یک انیمیشن کلیشه‌ای است که طبق انتظار داستان گروهی از حیوانات را قرار است دنبال کنیم که در طول آن راهی برای اینکه یکدیگر را نخورند پیدا خواهند کرد. درواقع داستان انیمیشن خیلی عمق و شکل خاصی ندارد و بیشتر مثل یک بهانه است و می‌توانست پرداخت بهتر و جذاب‌تری داشته باشد. بااین‌حال از آنجایی‌که صرفا هدف افراد کم سن و سال است، می‌توان این موضوع را در نظر گرفت که سازندگان نمی‌خواسته‌اند داستان خیلی پیچیده‌ای را ارائه کنند.

بیشتر بخوانید  نقد فیلم استاد باغبان | اثر جدید نویسنده‌ی راننده تاکسی

البته این نکته مثبتی نیست و افراد کم سن و سال در دنیای امروز درواقع بسیار بیشتر از انتظار ما متوجه اتفاقات اطراف خود هستند، اما به‌هرحال این یک باور بین سازندگان چنین آثاری است که متاسفانه شاهد تغییری در روند آن هم نیستیم. در هر حال از نظر داستانی انیمیشن قرار نیست حرف خاص یا تازه‌ای بزند و مثل هر اثری مشابه می‌خواهد پیام‌هایی مثل کنار آمدن افراد مختلف با وجود تفاوت تا لزوم اتحاد را در طول داستان روایت می‌کند.

بچه نوح در انیمیشن Noah's Ark

انیمیشن برای روایت داستان خود به سراغ حیوانات سخنگو رفته است تا نه‌تنها کار خود را راحت‌تر کند، بلکه بتواند اثری جذاب‌تر برای کودکان هم ارائه کند. با اینکه داستان عمق خاصی ندارد، اما کودکان اصولا بیشتر به شخصیت‌های حیوانی که توانایی حرف زدن دارند، علاقه نشان می‌دهند و سازندگان هم به‌دنبال استفاده از چنین موضوعی در طول داستان انیمیشن هستند. البته شاهد کشمکش‌هایی بین شخصیت‌های انسانی و حیوانی انیمیشن هم هستیم، اما به‌حدی که انتظارش را داریم نیست و انیمیشن می‌توانست مانور بیشتری روی این بخش داشته باشد.

به‌صورت کلی انیمیشن می‌توانست با کمی تغییرات در ساختار داستانی خود اثری به مراتب بهتر و جذاب‌تری شود، اما درنهایت به‌خاطر عدم توانایی سازندگان یا وجود محدودیت‌هایی به‌دنبال کردن کلیشه‌های مرسوم بسند‌ه‌ کرده‌اند. بااین‌حال از نظر داستانی و لحن انیمیشن باز هم می‌تواند برای گروهی چندان جالب نباشد و شاید گروهی با این موضوع راحت نباشند، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که سازندگان تا حد زیادی با آگاهی کامل از این موضوع ریسک کرده‌اند؛ حتی با اینکه کاملا جواب نداده است.

اما با اینکه در بخش داستانی انیمیشن به شکلی که انتظارش را داریم قرار نیست اثر خاص و متفاوتی باشد، اما در بخش کمدی انیمیشن می‌توانست حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد. انیمیشن Noah’s Ark درنهایت اثری است که می‌خواهد برای کودکان جذاب باشد و شوخی‌های آن هم مختص این گروه است. تا حدی می‌توان گفت که آن‌ها در هدف خود موفق عمل کرده‌اند و انیمیشن واقعا اثری است که می‌تواند کودکان را جذب خود کند.

بچه نوح و موش ها در انیمیشن Noah's Ark

مانند بخش داستانی، انیمیشن کشتی نوح در بخش کمدی هم دقیقا همان مسیر را دنبال می‌کند و شوخی‌های طراحی شده در انیمیشن کاملا قابل پیش‌بینی و تکراری و حتی بعضا بی‌مزه هستند. مسئله صرفا قرار دادن چند حیوان و شخصیت انسانی کنار هم و شکل داشتن چند اتفاق بامزه نیست، بلکه نوع اجرا هر شوخی هم مهم است که بعضا احساس می‌شود سازندگان صرفا تلاش کرده‌اند تا با چند مورد رایج کار خود را به پیش ببرند.

بیشتر بخوانید  بهترین فیلم های ترسناک ایرانی | ۲۰ اثر دلهرآور که باید تماشا کنید!

انیمیشن Noah’s Ark با اینکه می‌خواهد در ظاهر به شکلی متفاوت داستان کشتی نوح را روایت کند، اما درنهایت بدل به اثری کلیشه‌ای می‌شود

نتیجه شاید کاملا بد هم نشده باشد، اما مورد خاصی هم نمی‌توان به آن اشاره کرد و تقریبا چیزی است که ظاهرا در توان آن‌ها بوده است. بخش موزیکال هم دقیقا از همین مسیر پیروی می‌کند، اما تا حدی بخش بهتری در انیمیشن است و می‌توان گفت از نکات مثبت آن می‌تواند لقب بگیرد. اما دیگر بخش نسبتا جذاب انیمیشن آرت استایل آن است که جذابیت خاصی به آن بخشیده است. با اینکه با یک انیمیشن استاپ موشن طرف نیستیم، اما انیمیشن ظاهری مثل یک انیمیشن استاپ موشن هم دارد.

این نکته باعث شده است تا مشکلات فنی آن کمتر هم دیده شود و انیمیشن ظاهری نسبتا جذاب‌تری هم پیدا کند. اینکه این موضوع تصادفی بوده است یا نه مشخص نیست، اما درنهایت جواب داده است و کمک زیادی به این موضوع کرده است که مشکلات انیمیشن را تا حدی پوشش دهد. اما در مورد طراحی شخصیت‌ها می‌توان گفت که تا حد زیادی ساده و پیش و پا افتاده هستند و این موضوع حتی در مورد شخصیت‌های اصلی هم صدق می‌کند. سازندگان انیمیشن واقعا می‌توانستند حتی با وجود محدودیت‌ها خلاقیت بیشتری به خرج دهند، اما درنهایت شاهد چنین موضوعی نیستیم.

گاوهای خشمگین در انیمیشن Noah's Ark

انیمیشن Noah’s Ark تلاش می‌کند تا با روایت متفاوت و کمدی از داستان کشتی نوح و از نگاه حیوانات، اثری جذاب و سرگرم کننده برای کودکان باشد که تا حدی این موضوع درست است. بااین‌حال انیمیشن با وجود ظاهر نسبتا جذابش و پتانسیلی که دارد، اثری با ریسک پایین است که می‌تواند کودکان را حداقل برای دقایقی سرگرم کند، اما در مقابل تا حدی هم ناامید کننده عمل کرده است تا با وجود ریسکی که سازندگان کرده‌اند نتوانیم اثری را که می‌توانست باشد شاهد باشیم.

اخبار مرتبط