موشکافی تریلر بازی Doom The Dark Ages

دووم اسلیر با لباس جدید در بازی Doom The Dark Ages

اشتراک گذاری

در این مطلب و ویدیو به موشکافی اولین تریلر بازی Doom The Dark Ages می‌پردازیم. همراه گیم طور باشید.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین نمایش‌های مراسم اخیر ایکس باکس، معرفی و رونمایی رسمی از بازی Doom The Dark Ages بود؛ جدید‌ترین ساخته اید سافتور آنقدر نکات ریز و درشت در نمایش اول خود داشت که می‌توان ساعت‌های طولانی در مورد آن صحبت کرد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا در قالب ویدیو و مقاله‌ای به تحلیل دقیق این نکات بپردازیم. پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر از جزییات صحبت کنیم:

برای حمایت از گیم طور لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

قبل از مراسم هم شایعاتی از این بازی وجود داشت. بازی با اسم رمز Doom year Zero لو رفت و حالا می‌دانیم که اسم رسمی آن Doom The Dark Ages است. همانطور که از اسم بازی هم مشخص است، دووم جدید در گذشته‌ای خیلی دور و قبل از دووم ۲۰۱۶ و اترنال روایت می‌شود؛ یعنی قرون تیره وسطی. دوره‌ای که شیاطین درمقابل خدایان قد الم کرده‌اند. جمله خیلی قشنگی ابتدای تریلر روی صفحه نقش می‌بندد: «پیش از آنکه قهرمان باشد. ابزار سلاخی دست خدایان و پادشاهان بود.» بعد دووم گای را از پشت می‌بینیم که شنلی پشمی پوشیده و بعد با در دست گرفتن سوپر شاتگان، حسابی هیجان‌زده می‌شویم. اما این پایان کار نیست و اولین سورپرایز تریلر از راه می‌رسد؛ یک سپر که مولفه‌ای کاملا جدید در مجموعه Doom است. 

من که خودم اینطوری بودم؛ دووم که با قرون وسطی قطعا بهتر می‌شود و اصلا چرا قبلش دووم قرون وسطایی نداشتیم. اما حالا با دیدن اینکه دووم گای در قرون وسطی مبارزه می‌کند، اولین چیزی که به ذهن مخاطب می‌رسد چیست؟ زره، سپر، شنل، گرز و مبارزات شیاطین زره پوش با شوالیه‌های تا دندان مسلح. درست متوجه شدید؛ Doom the Dark Ages قرار است چنین گیم‌پلی‌ای داشته باشد؛ یعنی بیشتر مبارزات تن به تن و زمینی. هوگو مارتین کارگردان بازی اعلام کرده که اگر دووم اترنال به شما حس یک جت اف۲۲ را بدهد، the Dark Ages شما را سوار یک تانک تا دندان مسلح راهی میدان نبرد می‌کند. در کل سازندگان خیلی به این موضوع اشاره می‌کنند که هم داستان و لور بازی به قدیم و دوران قرون وسطی برمی‌گردد و هم بازی از نظر گیم‌پلی خیلی قرار است شبیه به بازی‌های اول Doom باشد. کارگردان بازی درمورد تغییرات بزرگ گیم‌پلی Doom the Dark Ages گفته که:

«ما به یک واقعیتی رسیدیم و اون اینه که در اولین بازی Doom هر پروجکتایلی اهمیت داشت. (منظور از پروجکتایل همان گلوله‌هایی است که به سمت شما شلیک می‌شود.)»

تنفگ شاتگان دو لول در بازی Doom The Dark Ages

هر چه باشد داریم درمورد قرون وسطی صحبت ‌می‌کنیم. عصری که یاداور مبارزات تن به تن ارتش‌های بزرگ در دشت‌های وسیع است. از دشت‌های وسیع صحبت کردیم و یاد اولین چیزی که در تریلر نظرم رو جلب کرد افتادم. چرا محیط‌های مبارزه انقد بزرگ شده‌اند؟ چرا همه دشمنان به‌صورت گروهی به سمت ما حمله می‌کنند؟ یک لحظه اینجا یاد یک بازی خیلی مهم و بزرگ FPS افتادم که از قضا خیلی هم دوستش دارم. Serious Sam. در بازی Serious Sam هم معمولا شما در محیط‌های وسیع قرار دارید و به‌صورت گروهی دشمن را نابود می‌کنید و جالبه بدانید که خود سیریس سم از روی دووم‌های اورجینال الهام گرفته شده است. ببینیم چی می‌شود. ببینیم پدر از پسر خودش چطور الهام می‌گیرد. البته تمامی این‌ها همه حدس و گمان هستند ولی اگر دووم جدید هم الهام‌هایی از Serious Sam بگیرد، من که به شخصه خوشحال خواهم شد!

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ + قیمت (اسفند 1401)

اما برویم سراغ رترو شدن دووم جدید. مثل بازی‌های اصلی دووم، در تریلر جدید فقط در یک سکانس دووم گای را می‌بینید که می‌پرد؛ تازه آن هم زمانی رخ می‌دهد که می‌خواهد از ارتفاع پایین بپرد تا با سپر خود دشمنان را له بکند. به نظر می‌رسد برخلاف Doom Eternal در بازی جدید از پرش‌های بلند و شلیک در تو هوا خبری نیست.

فراتر از تمام این موارد، مهم‌ترین تغییری که حسابی همه طرفداران دووم را شارژ و سورپرایز کرد، سپر دووم گای بود. این سپر قابلیت‌های خیلی متفاوتی دارد که مثل یک بچه ۵ ساله خوشحالم می‌کنند. اولین چیزی که از سپر دیدیم این بود که یک اره برقی است؛ مگر می‌شود دووم گای را بدون اره ‌نمادین و معروفش تصور کرد؟ این سپر قابلیتی شبیه به بومرنگ هم دارد. به این صورت که آن را شارژ و به سمت دشمنان پرتاب می‌کنید و منتظر می‌مانید که در راه برگشت دشمنان بیشتری را سلاخی کند. اما در سکانس دیگری می‌بینیم که سپر صرفا به روننت برخورد می‌کند و برنمی‌گردد. احتمال می‌دهیم که شما با ارتقای قابلیت‌های سپر می‌توانید مثلا سپر را به بومرنگ تبدیل کنید.

سپر اره‌ای و تفنگ جمجه‌ای در بازی Doom The Dark Ages

اما مهم‌ترین کار یک سپر، سپر بودن آن است. در نمایش می‌بینیم که شما می‌توانید تیر و پروجکتایل‌های دشمنان را با این سپر دفاع کنید. شاید در یک نگاه سطحی سپر خیلی قوی به نظر برسد یا به قول معروف OP باشد! اما چون علائم و نوشته‌های بازی روی صفحه نیست نمی‌توان دقیق متوجه شد که آیا استفاده از سپر محدودیت زمانی دارد یا نه. اما چیزی را که می‌دانیم این است که بچه‌های اید سافتور کار خودشان را خوب بلد هستند. شاید اید سافتور با زیاد کردن دشمن‌ها می‌خواهد شما را زیر رگبار حمله آن‌ها قرار بدهد و این سپر صرفا می‌تواند به‌صورت موقتی فقط چند ثانیه شما را از آن‌ها در امان نگه دارد.

حرکت دیگری که از سپر می‌بینیم و خیلی خفن به نظر می‌رسد، این است که اسلیر از ارتفاع به پایین می‌پرد و با سپرش به زمین می‌کوبد و نتیجه این کار، پخش و پلا شدن دشمنان اطراف محل ضربه است. اینجا مثل این است که دشمنان نمی‌میرند و صرفا به اطراف پرتاب می‌شوند.

 می‌رسیم به قابلیت بعدی سپر که یک حالت Parry و دفع کننده دارد. بعد از اینکه عمل پری را در زمان دقیقی اجرا ‌می‌کنیم، دشمن گیج می‌شود و حالا نوبت شما است که با اسلحه مغز آن‌ها را کف جهنم پخش کنید؛ البته اگر اینجا جهنم باشد! خب برویم سراغ آخرین قابلیتی که در نمایش از سپر اره‌ای متوجه شدیم. سپر شما شارژ می‌شود و تیغه‌های آن شروع به چرخش می‌کنند و خب ادامه داستان هم که مشخص است؛ یورش دووم گای به سمت دشمنان و تکه پاره کردن آن‌ها. 

سلاح‌های Doom the Dark Ages

اسکال کراشر معروف را که می‌شناسید. اسلحه‌ای که جمجمه خورد می‌کند و تکه‌های آن‌ها را به سمت دشمنان شلیک می‌کند. اسلحه پلاسما را با حالت دیگه‌ای اینجا می‌بینیم که همان شلیک رگباری را دارد. یک تفنگ میخکوب هم می‌بینیم که جدید است و شیاطین را به در و دیوار مصلوب می‌کند.

بیشتر بخوانید  معرفی بازی Mighty DOOM | دووم گای جهنم در ابعاد کوچک + لینک دانلود

خب قرون وسطاست و چه چیزی بهتر از یک گرز در بازی. دووم گای ما اینجا یک گرز زنجیری دارد که با آن یک هیولای بیچارا را کتک می‌زند و آخر هم یک لگد روانه شکمش می‌کند. اما خب معلوم نیست که آیا ما مثل یک بازی فایت می‌توانیم اینجا ضربات را به هم وصل کنیم و کامبو‌های مختلفی بزنیم یا این ضربات لگد و گرز صرفا برای متوقف کردن انیمیشن حمله‌های دشمن‌ها هستند. هدف سازنده‌ها این است که شما مثل یک تانک به زمین بچسبید و با دشمنان مبارزه کنید. باید بازی بیاد و ببینیم داستان از چه قرار است.

مک در بازی Doom The Dark Ages

حالا بیایید یکم درمورد دشمنان صحبت کنیم. چهره‌های مشهور و محبوب دووم مثل شات‌گانرها و هل نایت‌ها و مانکابوس و روننت را می‌بینیم. ظاهر روننت شبیه عزرائیل طراحی شده است که خیلی هم باحال به نظر می‌رسد. البته اینجا به‌جای شلیک موشک و تیر، جمجمه‌های آتشین به سمت شما روانه می‌کند. دشمن جدیدی را می‌بینیم که شبیه یک مغز پرنده‌ است. درکنار خود ایمپ‌ها دشمن دیگری را می‌بینیم که شبیه به ایمپ است ولی با قدی بلندتر که نمی‌دانیم چیست. دشمن جدید دیگری را می‌بینیم که سوار یک هیولا است و به سمت شما پروجکتایل‌های عمودی شلیک می‌کند و درنهایت دووم گای سرش را از تنش جدا می‌کند.

در انتهای تریلر هم یک نکته خیلی مهم می‌بینیم. اژدهای پرنده‌ای که گویا دووم اسلیر را به نقطه‌های دیگر نقشه بازی می‌برد. بعید می‌دانم سبک بازی دوم دارک ایجز جهان باز شده باشد و احساس می‌کنم شما از این ویژگی صرفا برای طی کردن یک سری مسیرها بین لوکیشن‌های اصلی استفاده خواهید کرد. سازنده‌ها در مصاحبه‌ای که چند روز پیش داشتند، اعلام کردند که نمی‌توانند فعلا اطلاعات زیادی درمورد این اژدهای پرنده و کلیت آن به ما بدهند. پس از آن، درنهایت هم دوم را می‌بینیم که سوار یک ربات غول‌پیکر می‌شود و به یک تایتان آپرکات می‌زند. دیگه از این باحالتر می‌شود؟ دوم گای. سپر. اره. اژدها. مکا و کلی المان هیجان‌انگیز دیگر. 

اژدهای پرنده در بازی Doom The Dark Ages

باتوجه‌به مشکلات زیادی که بین میک گوردون و ایدسافتور پیش آمد، بعید می‌دانم که موسیقی بازی را او بسازد. باتوجه‌به تم کلی موسیقی متال هیجان‌انگیزی که در تریلر می‌شنویم، فکر کنم دو آهنگساز DLC‌های Doom Eternal روی موسیقی این بازی کار می‌کنند.

تمام گمانه‌زنی‌هایی که در این ویدیو و مقاله داریم صرفا از روی تماشای تریلر آماده شده‌اند. معمولا برای جذاب شدن نمایش تریلر شاید تدوین ویدیوها به شکلی صورت بگیرد که یکم با گیم‌پلی اصلی متفاوت باشد. مثلا بعید می‌دانم اسلیر با یک تیر شاتگان از آن فاصله بتواند نصف بدن مانکابوس رو نابود کند یا با یک تیر هل‌نایت را از پا در بیاورد. با نزدیک شدن به عرضه بازی، ویدیوها و اطلاعات بیشتری از آن ارائه خواهد شد و امیدواریم این تغییرات درکنار هم یک تجربه خفن از Doom ارائه کند و از ریشه‌های مجموعه دور نشود. 

بازی Doom the Dark Ages سال ۲۰۲۵ برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس اس و کامپیوتر عرضه خواهد شد و از روز اول در دسترس کاربران گیم‌پس خواهد بود. 

شما نظرتون در مورد تغییرات بزرگ دووم چیه؟

اخبار مرتبط