مشخصات پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا فاش شد

اشتراک گذاری

ظاهرا انویدیا تصمیم به عدم استفاده از رابط حافظه ۳۸۴ بیت در محصولات سری Blackwell گرفته است.

Kopite7kimi که این روزها دوباره به تنها منبع انتشار اطلاعات غیررسمی از مشخصات فنی کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا تبدیل شده است، یک‌بار دیگر به اظهارنظر درباره تراشه‌های این نسل و به‌ویژه مسئله رابط گذرگاه حافظه‌ی مورد استفاده آن‌ها پرداخت. همچنین Kopite مجددا به احتمال شروع عرضه این محصولات از اواخر سال ۲۰۲۴ اشاره کرد.

براساس اظهارات Kopite7kimi، انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ این نسل که تحت عنوان سری GB20x با معماری Blackwell شناخته می‌شوند، شامل پنج مدل مختلف از کارت‌های گرافیک RTX 50 خواهند بود که پرچم‌دار آن‌ها، یعنی پردازنده گرافیکی GB202، با برخورداری از ۱۹۲ مولتی‌پروسسور جریانی، قوی‌ترین GPU این خانواده است. حالا Kopite7kimi مدعی شده است که تعداد هسته‌های پردازشی دومین مدل از این محصولات که احتمالا GB203 نام خواهد گرفت، نیمی از این تعداد خواهد بود.

همچنین در این اطلاعات به رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت پردازنده گرافیکی GB203 اشاره شده است که از این نظر نیز به نصف مشخصات مدل پرچم‌دار آن می‌رسد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که انویدیا در این نسل هیچ‌یک از تراشه‌های GB20x را با رابط حافظه ۳۸۴ بیت عرضه نخواهد کرد.

علاوه‌بر‌این موارد، گمانه‌زنی‌ها از مشخصات احتمالی پردازنده‌های گرافیکی GB206 و GB206 و GB207 نیز وجود دارد که البته صحت این اطلاعات هنوز به این میزان قطعیت ندارد. مشخصات فنی پردازنده‌های گرافیکی AD10x از این نسل هم قبل از معرفی رسمی ازطریق افشای اطلاعات انویدیا منتشر شده بود. البته که این اطلاعات درنهایت درست از آب درامدند، اما در میان آن‌ها به خصوصیات تراشه‌های گیمینگ Blackwell اشاره نشده بود.

بیشتر بخوانید  کارت‌های گرافیک Radeon RX 7000 بالاخره وارد رده‌بندی استیم شدند

پیش از این هم همین منبع مدعی شده بود که پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 50 از نظر رابط گذرگاه از مشخصات مشابه و نه دقیقا مشابه نسل فعلی استفاده می‌کنند. بااین‌حال تکنولوژی حافظه آن‎‌ها از GDDR6/GDDR6X به GDDR7 ارتقاء خواهد یافت که این مسئله به تأیید JEDEC نیز رسیده است. تراکم ماژول‌های حافظه ۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابیتی GDDR7، پایین‌ترین مشخصات این نسل به‌حساب می‌آید که درحال‌حاضر در کارت‌های گرافیک RTX 40 نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتظار می‌رود انویدیا در جریان برگزاری رویداد GTC 2024 در این هفته، اطلاعات مهمی از پردازنده‌های گرافیکی Blackwell را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. با نگاهی به گذشته می‌توان گفت که رویداد GTC معمولا زمان مناسبی برای رونمایی از پردازنده‌های گرافیکی جدید این شرکت است. به‌هرحال جزئیاتی که تاکنون ازطریق شایعات به‌دست ما رسیده است، در جدول زیر به‌صورت خلاصه درج شده است.

مشخصات فنی کارت های گرافیک سری Blackwell

درحال‌حاضر انتظار می‌رود که اواخر سال ۲۰۲۴ شاهد عرضه اولین کارت‌های گرافیک سری RTX 50 باشیم. اکنون فقط مشخصات پایه پردازنده گرافیکی پرچم‌دار GB202 را در اختیار داریم که نشان می‌دهد انویدیا در این GPU بیش از ۲۴ هزار هسته CUDA را مورد استفاده قرار داده است. همچنین گفته می‌شود که پردازنده‌های گرافیکی این نسل از فناوری ساخت N3 یا ۳ نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد.

از دیگر مشخصات سری GeForce RTX 50 باید به استفاده از رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود، باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این حیث تفاوتی با AD102 ندارد، اما تغییرات اعمال‌شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  انویدیا از چت بات ویندوزی Chat With RTX رونمایی کرد

درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت‌به سری Ada داشت. در این نسل هم با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقاء چشم‌گیری را نسبت‌به نسل قبل ارائه می‌کرد. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه دستاوردی را برای جامعه گیمینگ به ارمغان خواهد آورد.

اخبار مرتبط

اینستاگرام زومجی
اخبار بازی

بازی جدید توسعه‌دهندگان سابق XCOM معرفی شد

اعضای سابق تیم توسعه‌دهنده بازی XCOM همزمان با تأسیس استودیو Midsummer از جزئیات بازی در دست توسعه خود رونمایی کردند. کارمندان استودیو‌های مختلف درکنار سازندگان