قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا RTX 40 کاهش می‌یابد

اشتراک گذاری

شایعاتی مبنی‌بر اعمال محدودیت در تأمین پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 جهت آمادگی انویدیا برای عرضه محصولات جدید به گوش می‌رسند.

گفته می‌شود که انویدیا ازطریق کانال‌های اطلاع‌رسانی به شرکای تجاری خود اعلام کرده است که تأمین پردازنده‌های گرافیکی فعلی خانواده GeForce RTX 40 را به‌شکل چشم‌گیری محدودتر خواهد کرد. انویدیا آماده‌ی عرضه خانواده محصولات جدید سری RTX 50 می‌شود و احتمالا این تصمیم برای ایجاد ظرفیت تولید برای این محصولات اتخاذ شده است. حالا با کاهش عرضه‌ی کارت‌های RTX 40، انتظار می‌رود که قیمت این محصولات روبه کاهش باشند.

وب‌سایت Quasarzone به‌نقل از متخصصان صنعت کارت گرافیک کره جنوبی در رسانه‌ها ادعا کرد که محدودیت تأمین پردازنده‌های گرافیکی Ada از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ اعمال خواهد شد.

همزمان با این اتفاق، انویدیا محصولات جدید خود را منطبق‌بر قیمت تراشه‌های نسل قبل خود به بازار عرضه خواهد کرد؛ بنابراین انتظار می‌رود که با ورود سری جدید محصولات RTX 50، کارت‌های گرافیک RTX 40 نیز با وجود محبوبیت بالایی که این روزها برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی دارند، با کاهش قیمت مواجه شوند.

اما پاسخ به این سؤال که انویدیا چطور روند سودآوری محصولات جدید خود را حفظ می‌کند، در خانواده‌ی دیگر محصولات این شرکت نهفته شده است. این شرکت بخش زیادی از هزینه‌های خود را ازطریق پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود مانند تراشه‌های دیتاسنتر H100 و H200 و نسل جدید B100 و B200 جبران می‌کند.

محدودیت عرضه‌ی کارت‌های گرافیک RTX 40 نیز احتمالا به‌معنی تغییر مسیر ظرفیت تولید تیم سبز به سمت تراشه‌های دیتاسنتر هوش مصنوعی این شرکت است که برپایه‌ی همان فناوری ساخت TSMC 4N ساخته می‌شوند. با تأمین تراشه‌های اختصاصی توسعه هوش مصنوعی این شرکت، بازار کره جنوبی و APAC نیز شاهد کاهش قیمت محصولات سری GeForce RTX 40 است که انتظار می‌ررود به‌زودی در سایر کشورهای جهان نیز مشاهده شود.

بیشتر بخوانید  معرفی مک پرو با تراشه M2 Ultra توسط اپل؛ قیمت پایه ۶۹۹۹ دلاری

اما حالا که صحبت از قیمت کارت‌های گرافیک سری RTX 40 در سایر کشورها ازجمله آمریکا مطرح شده است، باید گفت که طی چند ماه گذشته و با افزایش میزان تقاضا، قیمت کارت گرافیک GeForce RTX 4090 به نزدیک ۲۰۰۰ دلار هم رسیده است. بااین‌حال انتظار می‌رود که تا چند ماه دیگر قیمت پرچم‌دار سری Ada نیز به MSRP نزدیک شود.

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER نیز محصول دیگری از تیم سبز است که درحال‌حاضر قیمت بالایی دارد. با از راه رسیدن سری GeForce RTX 50 نیز معمولا مدل‌های رده بالای نسل قبل بیشترین کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. بنابراین علاقه‌مندان برای خرید این محصولات می‌توانند کمی بیشتر منتظر بمانند تا شاید امکان خرید با قیمت‌های متعادل‌تری فراهم شود.

معماری تراشه های گرافیکی

نخستین شایعات درباره پردازنده‌های گرافیکی RTX 50 انویدیا مبتنی‌بر معماری Blackwell، از احتمال معرفی بزرگ‌ترین جهش عملکرد در تاریخ محصولات تیم سبز حکایت دارد. براین‌اساس گفته می‌شود که تراشه‌های Blackwell تحول قابل توجهی را در معماری هسته‌های CUDA ایجاد خواهند کرد، اما این‌طور هم نیست که معماری این تراشه‌ها کاملا تغییر کند. واحدهای SM تراشه‌های گرافیکی Blackwell ساختار جدیدی خواهند داشت و بهینه‌سازی‌ها و افزودنی‌های بیشتری به واحدهای سخت‌افزاری Ray/Path Tracing و دی نویزینگ اضافه خواهد شد.

از دیگر مشخصات احتمالی سری GeForce RTX 50 باید به ‌به‌کارگیری رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود، باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این نظر تفاوتی با AD102 ندارد، اما تغییرات اعمال‌شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت. درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت‌به سری Ada داشت.

بیشتر بخوانید  تمام برنامه‌های ویندوز از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی سوپررزولوشن پشتیبانی خواهند کرد

اخبار مرتبط