قرار گرفتن مشخصات اولیه PCI-Express 7.0 در دسترس اعضای PCI-SIG

اشتراک گذاری

کنسرسیوم PCI-SIG درحال برگزاری رویدادی برای توسعه‌دهندگان است و از این طریق برای اولین‌بار مشخصات اولیه استاندارد ارتباطی PCIe Gen7 را در اختیار اعضا قرار داده است.

نهایی کردن مشخصات استاندارد ارتباطی PCIe Gen6 در سال گذشته انگیزه خوبی برای تعیین اهداف جانشین این تکنولوژی برای توسعه دهندگان ایجاد کرد. نسل بعدی فناوری PCI Express درحال حاضر در راه دو برابر کردن پهنای باند در مقایسه با نسخه فعلی است. در صورت دستیابی به این هدف، مشخصات فنی نسل هفتم تکنولوژی PCI Express عملاً چهار برابر Gen5 و هشت برابر محبوب‌ترین استاندارد حال حاضر دنیا که نسل چهارم است خواهد شد.

براساس اطلاعات درج شده در اسلایدهای معرفی PCIe Gen7، در این استاندارد نیز مشابه Gen6 از فناوری سیگنالینگ PAM4 استفاده می‌شود. اما حداکثر نرخ انتقال داده یا Data Rate از 64 GT/s به 128GT/s خواهد رسید و به انکودینگ Flit با نسبت 1b/1b تکیه خواهد شد. هدف استاندارد نسل هفت PCIe بهبود کارایی و اطمینان از پشتیبانی معکوس از نسل‌های قبلی PCIe خواهد بود.

البته هیچ‌یک از این اطلاعات جدید محسوب نمی‌شوند. تقریبا تمام این جزئیات سال گذشته منتشر شده بود. اطلاعات جدید مربوط‌به نسخه 3.0 این فناوری است که هنوز به‌طور عمومی منتشر نشدند. ازاین‌رو مشخص نیست که دقیقاً چه تغییراتی منجر به افزایش نرخ داده نسبت به نسل قبل شده است. AnandTech خاطر نشان می‌کند که آنچه در اینباره اهمیت دارد، توافق روی آماده‌سازی پیش نویس اولیه این تکنولوژی و تصمیم گیری درباره پایه‌های اصلی آن توسط توسعه‌دهندگان است.

PCI-Express 7.0 در نگاه اول

مشخصات PCIe Gen7 هنوز با نهایی شدن فاصله زیادی دارند. اما PCI-SIG تلاش می‌کند تا نسخه نهایی را تا سال ۲۰۲۵ عرضه کند. این به‌معنی این است که حداقل تا دو سال آینده کارت‌های گرافیک مبتنی بر این استاندارد را نخواهیم دید. ضمن اینکه تجربه نشان داده نیاز GPU به پهنای باند PCI به اندازه شتاب‌دهنده‌های ذخیره‌سازی و دیتا سنتر اهمیت ندارد. با این وجود، استاندارد نسل بعدی PCIe یک بار دیگر مرزهای پی سی و کامپیوترهای رده بالا را جا‌به‌جا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  عرضه باندل کارت گرافیک سری RTX 40 انویدیا با بازی دیابلو ۴

درنهایت نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط