شایعات جدید از مشخصات RTX 5090؛ از ۲۸ گیگابایت حافظه تا باس ۴۴۸ بیت

اشتراک گذاری

شایعه شده است که کارت گرافیک پرچم‌دار NVIDIA RTX 5090 از یک حافظه گرافیکی ۲۸ گیگابایتی GDDR7 و رابط گذرگاه حافظه ۴۴۸ بیت برخوردار است.

گفته می‌شود که کارت گرافیک GeForce RTX 5090، پرچم‌دار مورد انتظار معماری بلک ول انویدیا ۴۴۸ بیت از ظرفیت ۵۱۲ بیتی پردازنده گرافیکی GB202 را استفاده خواهد کرد. این ادعای جدیدی است که با اظهارات قبلی مطرح شده درباره پیکربندی حافظه گرافیکی این کارت تفاوت دارد.

تراشه GB202 پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی این نسل انویدیا است که برای خانواده کارت‌های گرافیک RTX 50 در نظر گرفته شده است. در ابتدا گفته می‌شد که این تراشه از یک رابط گذرگاه ۵۱۲ بیت برخوردار است اما بعدها شایعات دیگری مبنی بر استفاده از یک باس مموری ۳۸۴ بیت در ساختار آن مطرح شد. حالا ادعای جدیدی در این خصوص مطرح شده است که ضمن تایید ظرفیت ۵۱۲ بیت باس حافظه این GPU، تأکید می‌کند که این ظرفیت به‌طور کامل برای کارت گرافیک RTX 5090 در نظر گرفته نشده است.

Penzerlied همان منبعی است که از طراحی متفاوت و سه بخشی PCB کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition خبر داد؛ خبری که حالا به تأیید Kopite7kimi نیز رسیده است. حالا این منبع مدعی شده است که کارت گرافیک RTX 5090 نه از یک رابط ۵۱۲ بیت بلکه از یک رابط گذرگاه حافظه ۴۴۸ بیت استفاده می‌کند. بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که کارت گرافیک پرچم‌دار فعلی انویدیا از ۱۴ ماژول از مجموع ۱۶ ماژول حافظه این تراشه استفاده خواهد کرد.

با فرض اینکه انویدیا در این کارت از رابط گذرگاه حافظه ۴۴۸ بیت استفاده کند، RTX 5090 از ۲۸ گیگابایت حافظه GDDR7 بهره‌مند خواهد شد. باتوجه‌به اینکه سرعت تراشه حافظه این کارت نیز پیش از این در شایعات مطرح شده بود، حالا می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند حافظه گرافیکی RTX 5090 فارغ از ظرفیت آن به ۱۵۶۸ گیگابایت برثانیه خواهد رسید که یک افزایش ۵۰ درصدی را نسبت به RTX 4090 نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید  احتمال عرضه کارت گرافیک RTX 4070 از فروردین آینده

باید گفت که حافظه گرافیکی ۲۸ گیگابایتی پرچم‌دار نسل جدید انویدیا به اندازه ۳۲ گیگابایتی که قبلا در خصوص این کارت مطرح شده بود، توجهات را به سمت خود جلب نمی‌کند؛ اما این نشان می‌دهد که انویدیا همچنان فضای پیشرفت را برای مدل‌های احتمالی Ti یا SUPER در آینده باز نگه داشته است. حتی ممکن است رابط ۵۱۲ بیت این تراشه در محصولات گیمینگ این شرکت مورد استفاده قرار نگیرد و به مدل‌های ProViz RTX که قبلا به‌عنوان سری Quadro در نظر گرفته می‌شد، اختصاص داده شود که از حافظه گرافیکی به مراتب بیشتری مجهز می‌شوند.

آخرین باری که انویدیا از یک رابط گذرگاه حافظه ۴۴۸ گیگابایتی استفاده کرده بود، به دوره‌ی پردازنده‌های گرافیکی GTX 200 برمی‌گردد که مدل‌هایی مانند GTX 260 و GTX 275 با ۸۹۶ مگابایت حافظه گرافیکی از این پیکربندی استفاده می‌کردند. کارت گرافیک GTX 280 نیز از رابط ۵۱۲ بیت برخوردار بود بعدها و در مدل‌های GTX 400 و نسخه‌های جدیدتر آن به ۳۸۴ بیت تعدیل پیدا کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط