زمان عرضه کارت‌های گرافیک پرچمدار RTX 50 لو رفت

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50

اشتراک گذاری

شرکای تجاری انویدیا انتظار عرضه کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ را دارند.

گزارش‌های متعددی نشان می‌دهند که انویدیا احتمالا سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ را برای عرضه اولین کارت‌های گرافیک سری RTX 50 در نظر گرفته است. انویدیا تاکنون نسخه دیتاسنتر پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری بلک‌ول را معرفی کرده، اما هنوز تاریخ دقیق عرضه‎ این شتابدهنده‌ها را تعیین نکرده است. حالا صحبت بیشتر روی زمان عرضه‌ی این محصولات و به‌خصوص نسخه‌ی گیمینگ معماری بلک‌ول از سری GeForce RTX 50 متمرکز شده است.

انویدیا در ماه ژانویه ۲۰۲۴ از سه کارت گرافیک جدید سری GeForce RTX 40 SUPER رونمایی کرد که نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده و میان-نسلی پردازنده‌های گرافیکی رده بالای RTX 40 به‌حساب می‌آیند. درحال‌حاضر محصولات نسل فعلی شامل ۱۲ مدل مختلف است که به‌مراتب کمتر از ۲۰ کارت گرافیک سری RTX 30 است. البته اگر نسخه LHR را فاکتور بگیریم که برای مقابله با تب رمزارزها معرفی شده بودند، تعداد این مدل‌ها تقریبا برابر خواهند بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد که کار تیم سبز با سری RTX 40 به پایان رسیده است و دیگر باید منتظر شروع نسل جدید باشیم.

براساس گزارش Money UDN، شرکای تجاری انویدیا انتظار دارند که مدل‌های رده بالای سری GeForce RTX 50 به‌ویژه دو مدل 5090 و 5080 در سه‌ماهه چهارم سال عرضه شوند. با اینکه این نام‌ها به احتمال زیاد صحت دارند، انویدیا هنوز در مرحله نهایی‌سازی مشخصات فنی این دو GPU است. این شرکت به اعمال تغییرات لحظه‌ی آخری روی محصولات خود مشهور است و حتی ممکن است که معرفی برخی مدل‌ها را در آستانه‌ی عرضه به کلی لغو کند.

بیشتر بخوانید  زاکربرگ: تکنولوژی واقعیت مجازی در آینده جایگزین گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌شود

علاوه‌بر این Kopite7kimi، یکی از معتبرترین منابع افشای اطلاعات انویدیا نیز تأیید کرد که نسل جدید محصولات تیم سبز در سال جاری روانه بازار خواهند شد. این افشاگر برای اولین‌بار به استفاده از فناوری حافظه گرافیکی GDDR7 و رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیتی پردازنده‌ی گرافیکی GB202، به‌عنوان پرچم‌دار تراشه‌های این نسل اشاره کرده بود.

ظاهرا این GPU می‌تواند از ۱۹۲ میکروپروسسور جریانی برخوردار باشد. همچنین تراشه GB203 نیز با نیمی از این تعداد واحد SM یعنی ۹۶ عدد رونمایی خواهد شد. اگر انویدیا پیکربندی هسته‌های FP32 یا CUDA را برای این نسل هم حفظ کرده باشد، این تعداد از واحدهای SM معادل ۲۴.۵۷۶ و ۱۲.۸۸۸ هسته برای این دو GPU خواهد بود. البته مطابق معمول انویدیا برای اینکه جا برای پیشرفت مدل‌های ارتقایافته‌ی بعدی گذاشته باشد، در هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک 5090 و 5080 از ظرفیت کامل GPU استفاده نخواهد کرد.

اخبار مرتبط