ری تریسینگ نسل جدید AMD پیشرفت چشم‌گیری دارد

شایعات جدید از ری تریسینگ AMD RDNA4

اشتراک گذاری

گفته می‌شود که تکنولوژی ری تریسینگ در معماری گرافیکی RDNA4 کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD کاملا متفاوت از نسل قبل خواهد بود.

اینکه AMD چه برنامه‌هایی برای معماری نسل جدید RDNA4 دارد، هنوز به‌صورت قطعی مشخص نشده است، اما به‌نظر می‌رسد که تغییرات مهمی در زمینه‌های مختلف آن ایجاد شده است. یکی از این موارد، شتابدهنده‌های سخت‌افزاری تکنولوژی ری تریسینگ در پردازنده‌های گرافیکی جدید تیم قرمز است.

شرکت AMD درحال‌حاضر کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000 را برای رقابت با رقبای سرسختی مانند انویدیا در بازار دارد، اما این محصولات همواره برای رقابت با قابلیت‌های ری تریسینگ انویدیا با چالش مواجه می‌شوند. حالا به‌نظر می‌آید که این موضوع در نسل جدید با تغییر مواجه خواهد شد.

براساس ادعای جدید Kepler_L2، از منابع شناخته شده‌ی افشای اطلاعات AMD، این شرکت در نظر دارد تا بلوک سخت‌افزار شتابدهنده ری تریسینگ کاملا جدیدی را برای تراشه‌های نسل جدید RDNA4 طراحی کند تا برخلاف سری RDNA3، تنها یک بهبود جزئی را نسبت‌به نسل RDNA2 به‌همراه نداشته باشند.

گفته می‌شود که کنسول پلی استیشن 5 پرو نیز از شتابدهنده‌های ری-تریسینگ جدید RDNA4 بهره‌مند خواهد شد. انتظار می‌رود که PS5 Pro از شیدرهای پیمایش BVH8 (سلسله مراتب اتصالات ۸ سطحی) استفاده کند که یک ارتقاء دو برابری نسبت‌به نسخه‌ی کنونی PS5 به‌حساب می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که هسته‌های RDNA4 می‌توانند به‌صورت تئوری تا دو برابر توان عملیاتی بالاتری را به ازای هر چرخه‌ی اطلاعات ارائه کنند.

دراین‌میان خبر ناامیدکننده‌ای از لغو توسعه‌ی تراشه‌های بزرگ Navi4 برای نسل جدید منتشر شد که درنتیجه نشان می‌دهد فناوری ری تریسینگ نسل جدید RDNA4 را تنها در مدل‌های میان‌رده مشاهده خواهیم کرد تا علاقه‌مندان به سخت‌افزار رده بالای AMD را منتظر RDNA5 نگه دارد. ظاهرا AMD برای رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید  تماشا کنید: اجرای بازی Quake روی یک نوسان‌ سنج

تراشه‌های میان‌رده و رده‌پایین Navi 48 و Navi 44 احتمالا اولین محصولاتی هستند که از این سری معرفی خواهند شد. درواقع هیچ‌یک از این پردازنده‌ها قادر به رقابت با رقبای پرچم‌دار خود از نسل بعدی نخواهند بود، اما می‌توانند با یک بازه قیمتی پایین‌تر، توان پردازش گرافیکی بسیار خوبی را در سطح برخی مدل‌های رده بالای نسل فعلی ارائه کنند.

 اولین محموله‌ی تراشه‌های جدید AMD احتمالا از یک رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت و حافظه VRAM مبتنی‌بر فناوری GDDR6 با سرعت ۲۰ گیگابیت برخوردار خواهد بود. به‌طور کلی کارت گرافیک مجهز به تراشه Navi 48 را می‌توان رقیبی برای GeForce RTX 4080 در نظر گرفت. این در حالی است که GPU رده بالای GeForce با قیمت حدودی ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اما تراشه RDNA 4 در بازه قیمتی ۶۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

در خصوص مدل رده پایین Navi 44 نیز باید گفت که انتظار می‌رود عملکرد مشابهی با Radeon RX 7700 را شاهد باشیم که به‌راحتی RTX 4060 Ti را پشت سر می‌گذارد.

اخبار مرتبط

اینستاگرام زومجی
اخبار بازی

بازی جدید توسعه‌دهندگان سابق XCOM معرفی شد

اعضای سابق تیم توسعه‌دهنده بازی XCOM همزمان با تأسیس استودیو Midsummer از جزئیات بازی در دست توسعه خود رونمایی کردند. کارمندان استودیو‌های مختلف درکنار سازندگان