راهنمای خرید کارت گرافیک (زمستان ۱۴۰۱)

راهنمای خرید کارت گرافیک

اشتراک گذاری

 انتخاب کارت گرافیک مناسب به دلیل وجود انواع مدل‌های مختلف و گران بودن این قطعه امروزه به یکی از سخترین چالش‌ها در خرید کامپیوتر‌ها تبدیل شده است. در این راهنمای خرید قصد داریم بهترین کارت‌های بازار را بر اساس قیمت‌ آن‌ها معرفی کنیم.


کارت گرافیک چیست؟

کارت‌های گرافیکی وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارند، این کارت‌ها داده‌های خامی که از پردازنده دریافت می‌کنند را به تصویر قابل نمایش تبدیل می‌کنند و بر روی نمایشگر می‌فرستند.


یک کارت گرافیک دارای چه مشخصاتی است؟

مانند هر سخت افزار‌ی، کارت‌های گرافیکی نیز مشخصات منحصر به فرد خود را دارند که در نهایت همین مشخصات تعیین می‌کند یک کارت گرافیکی چه اندازه قدرت دارد و برای چه کاری مناسب است. مهمترین این این ویژگی‌ها چیپ اصلی کارت، مقدار حافظه کارت، پهنای باند کارت و رزولوشن مانیتور شما است.

چیپ کارت گرافیک

هر کارت گرافیک درون خود، یک یا دو عدد تراشه اصلی برای پردازش تصاویر دارد. این تراشه یا چپ‌ در واقع همان پردازنده کارت گرافیک می‌باشند که اصلی‌ترین و مهمترین عامل تعیین کننده قدرت یک کارت گرافیک است.

چیپ اصلی کارت RTX 3050

نام این تراشه‌ها معمولاً با کد خاصی مشخص می‌شود، به مانند “GA106” که در کارت RTX 3050 به کار رفته است. اما برای ساده‌تر شدن و قابل فهم بودن برای انسان‌ها معمولا نام یک کارت را به عنوان تراشه آن نیز در نظر میگیرند.

برخلاف پردازنده‌های مرکزی (CPU) چیپ‌های کارت گرافیکی درون خود هسته‌های بسیار فراوانی دارند به عنوان مثال در کارت RTX 3050 شاهد ۲۵۶۰ هسته کودا (CUDA) می‌باشیم که همگی وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارند.

حافظه VRAM

یکی از اشتباهات بزرگ در خرید کارت گرافیک در نظر گرفتن مقدار حافظه آن، به عنوان قدرت پردازشی کلی یک کارت گرافیک است. حافظه‌های VRAM در واقع مانند رم عمل می‌کنند، وظیفه آن‌ها نگهداری و فراهم آوردن داده‌ها برای چیپ اصلی کارت گرافیک برای پردازش است.

چیپ‌های حافظه کارت گرافیک RTX 3050
چیپ‌های حافظه کارت RTX 3050

معمولاً حجم حافظه VRAM وابستگی زیادی به رزولوشن تصویری که شما میخواهید بازی‌ها را با آن اجرا کنید دارد، برای اطلاعات بیشتر و دانستن آن که به چه مقدار حافظه VRAM نیاز دارید، مطلب زیر را می‌توانید از گیم طور بخوانید.

باس کارت گرافیک

یکی دیگر از مشخصات حافظه‌های کارت‌های گرافیکی Bus (باس) یا گذرگاه آن می‌باشد که با واحد bit (بیت) به مانند 128bit مشخص می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که در درون کارت شما چه تعداد چیپ حافظه VRAM وجود دارد و در کل پهنای باند ارتباطی چیپ‌های حافظه کارت با تراشه اصلی کارت چقدر است.

باس کارت گرافیک
باس کارت گرافیک

هر یک از چیپ‌های حافظه متناسب با فناوری آن، مقدار مشخصی خطوط ارتباطی با تراشه اصلی کارت گرافیک دارند که در نهایت باعث می‌شود به عددی مانند ۱۹۲ بیت برسیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید پست زیر را از گیم طور بخوانید.

پورت‌های خروجی

در هنگام خرید کارت گرافیکی حتما باید توجه داشته باشید پورت‌های خروجی از کارت شما با پورت‌های ورودی مانیتور شما سازگاری کاملی داشته باشد. و اگر خواهان فریم ریت بیشتری می‌باشید باید توجه کنید که کابل متصل به مانیتور و پورت خروجی کارت گرافیک از آن فریم ریت پشتیبانی کند. به عنوان مثال، پورت HDMI 1.2 از رزولوشن 1080p با ۱۲۰ فریم پشتیبانی نمی‌کند.


نکات مهم در خرید کارت گرافیک

کارت‌های دست دوم

از خرید کارت‌های دست دوم صرف نظر کنید. شاید در بازار کارت‌های مانند RX 580 را با نصف یا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی هم بتوان پیدا کرد اما این‌ کارت‌ها به احتمال زیاد ماین شده باشند و هنگام استفاده مشکلاتی مانند پرش تصویر، گرمای بیش از حد کارت و سیاه شدن تصویر حین اجرای بازی‌ها به وجود بیاید.

سوختگی حافظه‌ای VRAM کارت گرافیک به دلیل ماینینگ و دمای بالا
سوختگی حافظه‌ای VRAM کارت گرافیک به دلیل ماینینگ و دمای بالا

معمولاً کارت‌هایی که بالای ۶ گیگابایت حافظه دارند، کارت‌های مناسبی برای ماین کردن محسوب می‌شوند، اگر به اجبار کارت دست دومی با بیش از ۶ گیگابایت حافظه را می‌خرید احتمالا ماین شدگی با آن، بسیار بالاتر از کارت‌های دارای ۶ گیگابایت حافظه است.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع خرید لپ تاپ گیمینگ میان‌ رده

وضوح صفحه نمایش

از مهمترین عوامل در انتخاب یک کارت گرافیک مناسب، تعیین رزولوشنی است که می‌خواهید بازی‌ها را با آن وضوح اجرا کنید. به طور کلی، شما باید کارتی را انتخاب کنید که برای وضوح مانیتور شما مناسب باشد و بتوان پاسخگوی نیاز های آن باشد.

سه رزولوشن رایج که گیمرهای امروزی در آن بازی می‌کنند در جدول زیر آماده است.

رزولوشن به پیکسل نام
۱۲۸۰x۷۲۰ HD
۱۹۲۰x۱۰۸۰ FullHD یا FHD
۲۵۶۰x۱۴۴۰ QHD
۳۸۴۰x۲۱۶۰ 4K

هدف از تهیه کارت گرافیک

اگر به دنبال یک کارت گرافیک گیمینگ می‌باشید می‌توانید پست زیر را از گیم طور بخوانید، تا اطلاعات کاملی از کارت‌های گیمنیگ به دست آورید.

اگر هدف شما از خرید کارت گرافیک صرفاً به یک خروجی تصویر ساده محدود می‌شود، به مانند وب گردی یا فیلم دیدن، بهتر است از خرید کارت گرافیک صرف نظر کنید و به سراغ پردازنده‌هایی بروید که درون خود، گرافیک داخلی دارند.

این پردازنده‌های در پلتفرم AMD با حرف انگلیسی G در انتهای نام پردازنده و تمام سری رایزن ۷۰۰۰ و در پلتفرم اینتل همه پردازنده‌ها بجز آن‌ها که آخر نام خود حرف انگلیسی F را دارند مشخص می‌شوند.


انویدیا یا AMD

هر دو این شرکت‌ها چندین دهه است، به توسعه و ساخت کارت‌های گرافیکی مشغول می‌باشند و هر دو این شرکت‌ها کارت‌های بسیار عالی را به تولید می‌رسانند. تنها تفاوت موجود ارزش خرید و فناوری‌های اختصاصی این دو کمپانی به مانند  FSR در کارت‌های AMD یا RTX در کارت‌های انویدیا است.

در واقع این انتخاب شما است که بین کارت‌های انویدیا و AMD یک کارت را انتخاب کنید، اما می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم برای بازی کردن کارت‌های انویدیا انتخاب مناسب‌تری می‌باشد زیرا کمپانی‌های بازی سازی از کارت‌های انویدیا بیشترین پشتیبانی را می‌کنند.


 Biostar GT730 2GB

کارت گرافیک Biostar GT730 2GB
 Biostar GT730 2GB

 GT 730 در سال ۲۰۱۴ توسط انویدیا معرفی شده است، این کارت با معماری Kepler 2 ساخته شده و از فناوری DirectX 12 پشتیبانی می‌کند، که به همین دلیل می‌تواند بازی‌های امروزی یا ویندوز ۱۱ را نیز اجرا کند. GT 730 مناسب کاربرانی است که به مرور صفحات وب یا تماشای ویدیو در رایانه خود می‌پردازند.

بایوستار سازنده
۲٫۴۹۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۲ گیگابایت GDDR3 مقدار و نوع حافظه
HD مناسب برای رزولوشن
HDMI,VGA,DVI-D پورت‌های خروجی
۳۸ وات بدون نیاز به کانکتور مصرف انرژی

البته می‌توان با قیمت کمتر کارت‌های GT 610 یا GT 710 را نیز خریداری کرد. ولی این مدل از کارت‌ها برای کاربرانی که پردازنده آن‌ها دارای گرافیک داخلی است پیشنهاد نمی‌شود و احتمالا از گرافیک داخلی پردازنده آن‌ها نیز ضعیف‌تر عمل می‌کنند.


MSI GeForce GT 1030 AERO ITX 2GD4 OC

کارت گرافیک MSI GeForce GT 1030
MSI GeForce GT 1030 AERO ITX 2GD4 OC

ضعیف‌ترین عضو خانواده کارت‌های سری ۱۰ انویدیا GT 1030 است. این کارت برای استفاده معمولی ساخته شده است ولی اگر بودجه محدودی دارید می‌تواند یکی از بهترین کارت‌ها برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن FullHD با جزئیات بسیار کم باشد.

GT 1030 از DirectX 12 پشتیبانی می‌کند و حداکثر توان مصرفی ۳۰ وات آن را از اتصال کانکتور‌های برق بی‌نیاز می‌کند. همچنین برخی مدل‌های GT 1030 به دلیل مصرف پایین برق دارای فن خنک کننده نمی‌باشند.

MSI نام
۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۲ گیگابایت DDR4 مقدار و نوع حافظه
HD و FullHD مناسب برای رزولوشن
HDMI, SL-DVI-D پورت‌های خروجی
۲۰ وات بدون نیاز به کانکتور مصرف انرژی

ASUS Dual Radeon RX 6400 4GB

کارت گرافیک ASUS Dual Radeon RX 6400
ASUS Dual Radeon RX 6400 4GB

از مناسب‌ترین کارت‌های موجود برای بازی کردن در رزولوشن کمتر از FullHD و جزئیات کم کارت پایین رده RX 6400 است. این کارت در سال ۲۰۲۲ معرفی شده و می‌تواند در بازی‌هایی مانند ولورانت یا GTA V به شما نوید فریم ریت بالای ۱۵۰ را بدهد.

بیشتر بخوانید  بررسی بنچمارک‌ پردازنده های Core i9-12900K و Core i5-12600K اینتل

همچنین حداکثر توان مصرفی این کارت با توجه به قدرت آن عدد بسیار کم ۵۳ وات است که آن را از اتصال کانکتور‌های برق اضافه بی‌نیاز می‌کند.

ایسوس سازنده
۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۴ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FullHD مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۵۳ وات بدون نیاز به کانکتور مصرف انرژی

Asus PH-GTX1650-O4G 4GB

کارت گرافیک Asus PH-GTX1650
Asus PH-GTX1650-O4G 4GB

عملکرد کلی GT 1650 همانند کارت RX 6400 است اما در بعضی بازی‌ها شاهد خروجی فریم ریت بیشتر آن نسبت به RX 6400 می‌باشیم. GT 1650 در سال ۲۰۱۹ توسط انویدیا معرفی شده است و همچنان یکی از کارت‌های محبوب انویدیا محسوب می‌شود. این کارت ۲ اسلات کیس شما را تصاحب می‌کند. و حداکثر توان مصرفی آن ۷۵ وات است. 

ایسوس سازنده
۸٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۴ گیگابایت GDDR5 مقدار و نوع حافظه
FullHD مناسب برای رزولوشن
HDMI,VGA,DVI-D پورت‌های خروجی
۷۵ وات بدون نیاز به کانکتور مصرف انرژی

XFX SWFT 210 AMD Radeon RX 6600 Core 8GB

کارت گرافیک XFX Radeon RX 6600
XFX SWFT 210 AMD Radeon RX 6600 Core 8GB

 یکی از بهترین کارت‌های موجود برای گیمینگ در رزولوشن فول‌ اچ دی با جزئیات متوسط و کم RX 6600 است. این کارت بطور متوسط قوی‌تر از کارت RTX 2060 و RTX 3050 است و عملکرد آن بسیار نزدیک به کارت RTX 2070 است.

RX 6600 سال ۲۰۲۱ رونمایی شده است و دارای ۸ گیگابایت حافظه فوق سریع GDDR6 می‌باشد. این کارت حداکثر ۱۳۵ وات انرژی مصرف می‌کند و دارای یک کانکتور ۸ پین برق است.

XFX نام
۱۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۸ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FullHD مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4 پورت‌های خروجی
۱۳۲ وات نیازمند یک کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8GB

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3050
MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8GB

RTX 3050 یک کارت میان رده با دو مدل حافظه ۴ و ۸ گیگابایتی است، این کارت ضعیفتر از RX 6600 است و تنها مزیت آن نسبت به رقیب خود امکانات اختصاصی انویدیا همانند RTX یا DLSS است. این کارت می‌تواند بازی‌ها را برای شما در رزولوشن فول اچ دی با کیفیت قابل قبولی اجرا کند و قدرت آن همانند RTX 2060 است.

انویدیا توانسته توان مصرفی RTX 3050 را تا حداکثر ۱۳۰ وات برساند این به معنی ۳۰ وات کمتر از RTX 2060 و عملکرد بهتر از آن است. RTX 3050 به یک عدد کانکتور برق ۸ پین نیاز دارد.

MSI نام
۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۸ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FHD مناسب برای رزولوشن
 HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۱۳۰ وات یک عدد کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

ASUS ROG Strix Radeon RX 6600 XT

کارت گرافیک ASUS ROG Strix Radeon RX 6600 XT
ASUS ROG Strix Radeon RX 6600 XT

یکی از بهترین و مناسب‌ترین کارت‌ها برای اجرای بازی‌های جدید با رزولوشن فول اچ دی و جزییات بالا است، این کارت در بازی‌هایی همچون F1 2021 با رزولوشن FullHD و آخرین تنظیمات گرافیکی ممکن به شما بطور متوسط ۷۵ فریم ارائه خواهد کرد.

RX 6600XT از لحاظ قدرت بالاتر از RTX 2070 است و در بیشتر بازی‌ها عملکردی نزدیک و بالاتری از RTX 3060 دارد. همچنین این کارت ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 دارد و یک کانکتور ۸ پین برق مصرفی ۱۶۰ واتی RX 6600XT را تامین می‌کند.

ایسوس سازنده
۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۸ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FHD و QHD مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۱۶۰ وات یک کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

Asus Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition 8GB

کارت گرافیک Asus Dual GeForce RTX 3060
Asus Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition 8GB

RTX 3060 Ti کارت میان رده انویدیا برای گیمینگ در رزولوشن FullHD با جزییات بالا است. این کارت در رزولوشن FullHD به شما نوید فریم ریت بالای ۱۵۰ را در اکثر بازی‌های موجود را می‌دهد. نسخه معمولی این کارت، یعنی RTX 3060 با قیمت کمتر و حافظه کمتر انتخاب مناسبی برای رزولوشن FullHD با جزییات متوسط و بودجه‌های محدود می‌باشد.

RTX 3060 Ti قوی‌تر از کارت‌های RTX 2080 و RX 6600XT بوده و به ۸ گیگابایت حافظه سریع GDDR6 مجهز است. برق مورد نیاز این کارت توسط یک کانکتور ۸ پین تامین می‌شود و حداکثر توان مصرفی آن ۲۰۰ وات است.

ایسوس سازنده
۲۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۸ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FHD مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۲۰۰ وات یک کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

XFX MERC 319 AMD Radeon RX 6700 XT

کارت گرافیک XFX MERC 319 AMD Radeon RX 6700 XT
XFX MERC 319 AMD Radeon RX 6700 XT

RX 6700 XT در رده کارت‌هایی با قابلیت اجرا کردن بازی‌های روز با نهایت تنظیمات ممکن و بدون لگ یا افت فریم در رزولوشن FHD قرار میگیرد. همچنین این کارت برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن QHD با جزئیات بسیار کم نیز مشکلی نخواهد داشت.

RX 6600XT رقیب و هم رده کارت RTX 3060 Ti است و دارای ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 می‌باشد. نهایت توان مصرفی RX 6700 XT به ۲۳۰ وات می‌رسد که توسط ۱ عدد کانکتور ۸ پین و یک عدد کانکتور ۶ پین تامین می‌شود.

XFX  سازنده
۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۱۲ گیگابایت GDDR6 مقدار و نوع حافظه
FHD و QHD مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4 پورت‌های خروجی
۲۳۰ وات
یک کانکتور ۸ پین + یک کانکتور ۶ پین
مصرف انرژی

MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G

کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G
MSI GeForce RTX 3070 Ti SUPRIM X 8G

RTX 3070 Ti یکی از بهترین کارت‌های موجود بازار برای اجرای بازی‌های روز با رزولوشن QHD و جزئیات بالا است، RTX 3070 Ti توانایی اجرای بازی‌های سنگین را در رزولوشن 4k با تنظیمات گرافیکی کم را نیز دارا می‌باشد.

RTX 3070 Ti در دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابیتی عرضه شده است، توان مصرفی این کار ۳۱۰ وات می‌باشد که توسط ۲ عدد کانکتور ۸ پین تامین می‌شود. به دلیل مصرف بالای این کارت توصیه می‌شود پاور‌ کامپیوتر شما حتما بالای ۸۰۰ وات باشد.

MSI نام
۳۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۸ گیگابایت GDDR6X مقدار و نوع حافظه
QHD, 4K مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۳۱۰ وات ۲ عدد کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

ASUS ROG STRIX RTX 3080 O10G GAMING

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 O10G GAMING
ASUS ROG STRIX RTX 3080 O10G GAMING

RTX 3080 یک کارت بالا رده برای تجربه بازی‌های AAA در رزولوشن 4k و QHD است، این کارت ۴۰ درصد سریعتر از RTX 2080 می‌باشد که در دو مدل ۱۰ و ۱۲ گیگابایتی عرضه شده است.

RTX 3080 انتخابی ما ۱۰ گیگابایت حافظه سریع GDDR6X دارد و مصرف انرژی آن در بیشترین حالت به ۳۲۰ وات می‌رسد. برق مورد نیاز این کارت با سه عدد کانکتور برق ۸ پین تامین می‌مشود.

ایسوس نام
۴۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت
۱۰ گیگابایت GDDR6X مقدار و نوع حافظه
4k مناسب برای رزولوشن
HDMI 2.1, DisplayPort 1.4a پورت‌های خروجی
۳۲۰ وات ۳ عدد کانکتور ۸ پین مصرف انرژی

کلام نهایی

هرچند در لیست ما RTX 3080 به عنوان قوی‌ترین کارت انتخاب شده است اما می‌توان با صرف هزینه‌های بیشتر کارت‌هایی مانند RTX 3090 و RTX 4090 یا RTX 4080 از انویدیا یا کارت‌های RX 6950 و RX 7900XT را از AMD نیز خریداری کرد.

اما هزینه‌های تمام شده این کارت‌ها به مراتب بالا بوده و ارزش خرید چندانی ندارند مگر آن که واقعا به قدرت آن‌ها نیاز داشته باشید یا به دنبال بازی‌ کردن در رزولوشن 8k یا فریم ریت بالا در رزولوشن‌های 4k باشید.

کیفیت کارت‌های گرافیکی AMD بهتر است یا Nvida؟

هر دو شرکت چندین دهه است به ساخت کارت گرافیک مشغول می‌باشند، تنها تفاوت این دو شرکت تکنولوژی و تفاوت‌های نرم افزاری است.

برای رزولوشن FullHD کارت چند گیگابایتی کافی است؟

بازی‌های سنگین امروزی برای رزلوشن FullHD حداقل به ۸ گیگابایت حافظه VRAM نیاز دارند.

آیا کارت گرافیک فقط برای بازی کردن استفاده می‌شود؟

خیر، کارت‌های گرافیکی کارهای دیگری مانند رندر کردن ویدیو یا پردازش داده برای هوش مصنوعی نیز استفاده می‌شوند.

اخبار مرتبط

کامپیوتر

بازی Spec Ops The Line ریمیک می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد که شرکت 2K Games مشغول توسعه نسخه ریمیک بازی Spec Ops The Line است. شرکت 2K Games درحال‌حاضر روی چندین بازی بزرگ کار