خالق جنگ ستارگان می‌گوید نظر مارتین اسکورسیزی درباره مارول تغییر کرده است

اشتراک گذاری

جرج لوکاس خالق جنگ ستارگان به‌تازگی نظر خود درباره دنیای سینمایی مارول را بیان کرده است.

سال ۲۰۱۹ مارتین اسکورسیزی فیلمساز بزرگ هالیوودی در مصاحبه‌ای با مجله امپایر به اين نکته اشاره کرد که به نظر او فیلم‌های MCU سینما تلقی نمی‌شود. از آن زمان بود که موجی از جبهه‌گیری‌ها در دفاع یا تاختن به مارول آغاز شد. فرانسیس فورد کاپولا فیلم‌های مارول را «نفرت‌انگیز» خواند درحالی‌که بونگ جون هو و جرج میلر قاطعانه طرفداری خود از MCU را اعلام کردند. هر چند اسکورسیزی با مقاله‌ای در نیویورک تایمز تلاش کرد ابهامات ايجاد شده را شفاف کند و روشن بکند نظرات او دشمنی با مارول نیست اما این موضوع بعد از ۵ سال همچنان نقل محافل سینمایی و محل پرسش خبرنگاران از کارگردانان و نویسندگان مختلف است؛ در جدیدترین مورد هم مواضع جرج لوکاس خالق دنیای Star Wars، مورد پرسش قرار گرفته است.

لوکاس در بخشی از برنامه‌هایش در جشنواره کن به بحث پیرامون فیلم‌های کامیک بوکی و اینکه آن‌ها «هنر» هستند، پرداخت و وقتی پرسیده شد درباره صحبت‌های اسکورسیزی چه نظری دارد در اظهار نظری جالب توجه، به‌طور خلاصه و کوتاه اشاره کرد ممکن است اخیرا تغييری در ذهنیت اسکورسیزی صورت گرفته باشد: «ببینید… سینما هنرِ تصویر متحرک است؛ اگر تصویر حرکت می‌کند، پس سینما است. فکر می‌کنم مارتی [اسکورسیزی] کمی نظرش عوض شده است.» دفاع جرج لوکاس از مارول می‌تواند تا حدودی به‌خاطر پایبندی و علاقه او به فناوری CGI باشد که مارول هم از آن بهره زیادی می‌برد، لوکاس در فیلم‌هایش مدام این تکنولوژی را توسعه داده است و مخصوصا با فیلم‌های جنگ ستارگان از پیشگامان آن به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید  بازیگر سابق دنیای سینمایی مارول به فصل دوم سریال Peacemaker پیوست

اظهارات جرج لوکاس سروصدای بسیاری به پا کرده است؛ عوض شدن نظر اسکورسیزی درباره دنیای مارول در صورت حقیقت داشتن، موضوع حیرت‌انگیز و جالبی است. هر چند باید تا زمان هجوم خبرنگاران برای پرسیدن دوباره نظرات اسکورسیزی و دلیل تغییر عقیده احتمالی‌اش صبر کرد، اما جرج لوکاس در بخش دیگری از صحبت‌هایش در جشنواره کن برای آن دسته از بینندگان و تماشاگران حاضر در سالن که اطلاع نداشتند، اشاره کرده بود با مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد کاپولا هم‌کلاسی بوده است و سابقه دوستی دیرینه دارند؛ همدیگر را بسیار خوب می‌شناسند و حتی از پروژه‌های جدید یکدیگر خبر دارند. پس می‌توان حدس زد شاید لوکاس به‌تازگی با اسکورسیزی درباره همين موضوع گفت‌وگو کرده و با اطلاع، چنین سخنی گفته است.

در طول پنج سالی که از اظهارات اسکورسیزی می‌گذرد سینماها تحولات عظیمی را پشت سر گذاشته است؛ اشباع ژانر ابرقهرمانی برای مردم از یک طرف و همچنین آثار بحث برانگیز MCU در طرف دیگر باعث شده در این چند سال خبری از فروش‌های سرسام‌آور مارول نباشد؛ نکته قابل‌توجه این است که نظرات اسکورسیزی تقریبا با فاصله کمی از شروع فاز چهارم دنیای سینمایی مارول گفته شده بود، جایی که اغلب به‌عنوان نقطه شروع رکود مارول درنظر گرفته می‌شود. همین موضوع باعث شده تا برخی این نظر را داشته باشند که همزمانی این دو اتفاق احتمالا روی یکدیگر تاثیر متقابل داشته و مارول را بیش‌ازپیش به کانون اظهارات گوناگون و انتقادات مردم و منتقدان آورده است.

دست‌وپنجه نرم کردن مارول با کیفیت پایین آثار چندساله اخیرش بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل آن‌ها شروع به ایجاد تغییراتی در استراتژی‌هایشان کرده‌اند که براساس آن تعداد فیلم‌ها و سریال‌های دنیای سینمایی مارول با هدف تمرکز بر کیفیت به‌جای کمیت، کاهش خواهد یافت. تا دو ماه دیگر هم فیلم Deadpool and Wolverine به‌دنبال همین تغییرات به‌عنوان تنها اثر سینمایی استودیو مارول در سال ۲۰۲۴ اکران می‌شود که سران دیزنی و مارول امید دارند با اخبار امیدوارکننده‌ای که از آن مخابره می‌شود بازگشت قدرتمندی در گیشه و در نظر مردم داشته باشند و تلخی شکست‌های گذشته را برای هوادارانشان از بین ببرند.

بیشتر بخوانید  حضور صداپیشگان بیشتری در انیمه Suicide Squad با انتشار تصاویر جدید تایید شد

فیلم Deadpool and Wolverine برای اکران در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۳ (۲۶ ژوئیه ۲۰۲۴) برنامه‌ریزی شده است.

اخبار مرتبط