جزئیات جدیدی از PCB کارت گرافیک RTX 5090 FE منتشر شد

اشتراک گذاری

اطلاعات فاش شده از بُرد اصلی کارت گرافیک RTX 5090، نسخه Founders Edition نشان می‌دهد که این GPU از طراحی PCB پیچیده‌ای برخوردار است.

کاربر Panzierlied در انجمن Chiphell و Kopite7kimi، از منابع شناخته شده افشای اطلاعات انویدیا تأیید کردند که بُرد اصلی کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 5090 از طراحی متفاوتی برخوردار است که PCB را به سه بخش تقسیم می‌کند. این شایعه که به‌طور ویژه نسخه رفرنس یا Founders Edition این کارت را خطاب قرار می‌دهد، پیکربندی منحصربه‌فرد تراشه‌های حافظه‌ی این GPU را نشان می‌دهد که یادآور نماد اندروید است. قبلاً هم ادعایی مبنی بر سه بخشی بودن بُرد اصلی این کارت منتشر شده بود اما شامل جزئیات خاصی نمی‌شد.

حالا Kopite7kimi دوباره تأیید می‌کند که PCB این کارت به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بُرد اصلی، یک بُرد Rigid ورودی/خروجی و بخش جداگانه مربوط‌به درگاه PCle که این مورد احتمالا فقط اتصال PCIe را در خود جای داده است. اگرچه لزوماً نباید به‌عنوان یک PCB جداگانه در نظر گرفته شود.

انتظار می‌رود که PCB کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition از ۱۶ ماژول GDDR7 استفاده کند که دورتا دور GPU جا گرفتند. این GPU «از نظر فیزیکی یکپارچه» در نظر گرفته می‌شود اما درواقع از دو کلاستر GPU متصل به هم تشکیل می‌شود که شبیه به تراشه‌های دیتاسنتر انویدیا است. در کل انتظار می‌رود که اندازه GPU بزرگ‌تر از AD102 فعلی باشد.

بالاتر به یک بُرد Rigid برای ورودی/خروجی اشاره شد که احتمالا میزبان کنترلرهای نمایشگر، سیستم تأمین توان مصرفی و سایر بخش‌هایی که نیاز نیست مستقیما با سیستم خنک‌کننده در ارتباط باشند، خواهد بود. نکته جالب توجه دیگر این است که Panzierlied در ادامه ادعا می‌کند ممکن است طراحی سیستم خنک‌کننده‌ی این کارت به‌صورت اسلات دوگانه در نظر گرفته شود. البته Kopite7kimi این موضوع را تأیید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید  مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GB20X سری RTX 50 فاش شد

باتوجه‌به ضخامت بالا و توان مصرفی بالای پرچم‌دار فعلی سری Ada Lavelace، این می‌تواند یک تغییر بزرگ برای کارت گرافیک قدرتمند انویدیا باشد. بنابراین انتظار می‌رود که پردازنده گرافیکی GeForce RTX 5090 شرکت انویدیا از چیدمان حافظه بسیار متراکمی برخوردار باشد. درواقع، این متراکم‌ترین طراحی خواهد بود که در چند سال اخیر دیده‌ایم، زیرا اکثر چیپ‌های گرافیکی پیشرفته امروزی حداکثر از رابط‌های حافظه ۳۸۴ بیتی استفاده کرده‌اند.

در همین حال، انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی GeForce RTX 5090 انویدیا یک قدم جلوتر رفته و روزهای شکوه عصر ۵۱۲ بیتی را دوباره زنده کند. انویدیا قبلا هم سابقه طراحی کارت‌های گرافیک با PCB چندگانه را دارد. جدیدترین مورد آن، Hopper H100 است که شامل یک بُرد Rigid کوچک درکنار بُرد اصلی می‌شد. علاوه‌بر‌این، پردازنده گرافیکی GeForce 9800GX2 را هم داشتیم که از دو بُرد مجزا بهره می‌برد که هریک GPU جداگانه خود را داشتند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط

کامپیوتر

بازی Spec Ops The Line ریمیک می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد که شرکت 2K Games مشغول توسعه نسخه ریمیک بازی Spec Ops The Line است. شرکت 2K Games درحال‌حاضر روی چندین بازی بزرگ کار