تراشه‌های RTX انویدیا با توان یک کامپیوتر هوش مصنوعی قوی برابری می‌کنند

اشتراک گذاری

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 با قدرت پردازش هوش مصنوعی فوق‌العاده ۱۳۲۱ تریلیون عملیات در ثانیه، با ۳۳ کامپیوتر هوش مصنوعی +Copilot برابری می‌کند.

با ارائه‌ی قابلیت‌های مدرن هوش مصنوعی در دستگاه‌های قابل حمل و ویندوزی +Copilot که از سخت افزارهای مانند پردازنده Snapdragon X Elite استفاده می‌کنند، مایکروسافت به‌طور شفاف اعلام می‌کند که کاربران به منظور اجرای ویژگی‌های +Copilot به‌صورت لوکال روی سخت‌افزار مورد استفاده خود، باید از یک واحد پردازش هوش مصنوعی NPU با حداقل ۴۰ تاپس (تریلیون عملیات برثانیه) توان پردازش هوش مصنوعی برخوردار باشند.

درواقع این مسئله به این معنی است که کامپیوتری با حداقل ۴۰ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی برای بهره‌‎مندی از ویژگی‌های مدرن هوش مصنوعی مناسب خواهد بود. این درحالی است که باوجود قابلیت‌های هوش مصنوعی در نرم افزارهایی مانند Adobe و Blender یا حتی تکنولوژی‌هایی مانند DLSS که برای کاربری گیمینگ توسعه داده شدند، کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا، توان پردازش هوش مصنوعی به مراتب بالاتری نسبت به ۴۰ تاپس دارند که باعث می‌شود هر سیستم مجهز به یکی از تراشه‌ها به اندازه چند کامپیوتر هوش مصنوعی قدرت پردازش داشته باشد.

در ادامه توان پردازش هوش مصنوعی هریک از محصولات دسکتاپ سری RTX انویدیا را ملاحظه می‌کنید:

کاربران پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX انویدیا مدت‌ها است که از اپلیکیشن‌های ویژه RTX با قابلیت بهره‌مندی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. انویدیا هم در کنفرانس Computex 2024 خود درباره عملکرد هوش مصنوعی موردانتظار کاربران در لاین‌آپ محصولات GeForce RTX صحبت کرد. پرچم‌دار فعلی این خانواده، GeForce RTX 4090 است که قدرت پردازش هوش مصنوعی فوق‌العاده ۱۳۲۱ تریلیون عملیات در ثانیه را به‌همراه دارد. این میزان عملا معادل ۳۳ کامپیوتر هوش مصنوعی +Copilot است.

بیشتر بخوانید  انتظار سبقت حجم تقاضا از عرضه‌ی تراشه‌های انویدیا با افزایش فراگیری ChatGPT

اشاره به این نکته نیز جالب توجه است که پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ GeForce RTX 4050 به‌عنوان ضعیف‌ترین عضو خانواده این نسل انویدیا ۱۹۴ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی دارد که بازهم پنج برابر یک کامپیوتر Copilot+ است. لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX می‌توانند تا ۶۸۶ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی داشته باشند. از‌طرفی بیش از ۱۰۰ میلیون کامپیوتر مجهز به پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا در سراسر جهان وجود دارند و به همین دلیل است که انویدیا دستگاه‌های مجهز به توان حداقلی ۴۰ تاپس را مناسب برای به کارگیری قابلیت‌های «سبک» هوش مصنوعی توصیف می‌کند.

در ادامه توان پردازش هوش مصنوعی پردازنده‌های لپ‌تاپ RTX را نیز ملاحظه می‌کنید:

توان پردازش هوش مصنوعی پردازنده های گرافیکی لپتاپ انویدیا

بنابراین اگر شما هم یکی از لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوتر مجهز به پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX انویدیا را دارید، عملا یک کامپیوتر قدرتمند هوش مصنوعی در خانه خواهید داشت که بیش از ۱۰۰ میلیون واحد از آن‌ها در سراسر جهان وجود دارد.

درنهایت شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط