بررسی گوشی Nova 9

بررسی گوشی Nova 9

اشتراک گذاری

کمپانی هواوی (Huawei) در طی سه سال گذشته با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است. محرومیت از سرویس‌های گوگل که بابت ادعای آمریکا و مبنی بر همکاری این کمپانی با دولت چین صورت گرفت، در کنار تغییرات اقتصادی مارکت در طی پاندمیک، باعث شده تا تولیدات موبایلی این کمپانی چینی چند ملیتی با کاهش چشمگیری روبرو شوند.

با این حال این مجموعه همچنان به فعالیت خود با تمرکز ویژه بر بازار آسیا و آفریقا با شدت بیشتری ادامه می‌دهد. محصولات موبایلی این کمپانی خصوصا برخی از مدل‌های میان رده همچنان از نظر کیفیت و ارزش خرید در صدر قرار می‌گیرند. سری نوا (Nova) این کمپانی یکی از خانواده‌های میان رده‌ی باکیفیت هستند که به تازگی با معرفی جدیدترین عضو این سری یعنی گوشی Nova 9 به بازار بازگشته‌ند.


معرفی Nova 9

جدیدترین اعضای سری Nova، یعنی مدل‌های Nova 9 و Nova 9 Pro که در اواخر سپتامبر سال ۲۰۲۱ و در طی رویدادی در کشور چین معرفی شدند به تازگی نیز وارد بازار ایران شده‌ و توانسته‌ند به فروش قابل توجهی دست یابند. مدل میان رده‌ی این خانواده یعنی Nova 9، با تمرکز بر فاکتورهایی نظیر صفحه‌نمایش، پردازنده و شارژ سریع باتری و همچنین قیمت مناسب به بازار عرضه شده‌اند.

با این حال با وجود میان رده‌های هم قیمت این خانواده که روی کاغذ نیز فاکتورهای فنی کمابیش مشابهی دارند و همچنین در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیرم محرومیت از سرویس‌های گوگل، می‌توان این گوشی موبایل را یک انتخاب مناسب میان رده برای کاربر ایرانی دانست؟ در ادامه به بررسی گوشی Nova 9 و پاسخ به این سوال می‌پردازیم.


جعبه گشایی و محتویات

گوشی موبایل Nova 9 همانند سایر مدل‌های این کمپانی در بسته بندی مینیمال و سفید رنگ مقوایی عرضه می‌شود که تنها نام مدل و برخی اطلاعات فنی روی آن نقشه بسته است. درون این جعبه تمامی تجهیزات مورد انتظار شامل آداپتور شارژر ۶۶ واتی، کابل USB تایپ C، قاب شفاف منعطف، پین اسلات سیمکارت، دفترچه‌ی راهنما و در نهایت خود گوشی با بسته بندی و کاور پلاستیکی قرار دارند.


طراحی ظاهری و بدنه‌

اولین چیزی که با حذف کاور گوشی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، ظاهر درخشان و مدرن گوشی Nova 9 است. این گوشی که با لبه‌های خمیده و بدنه‌ای بسیار باریک طراحی شده، توانسته ظاهری مینیمال و قابل توجه را که در این رده‌ی قیمتی کم نظیر است برای مخاطب تداعی کند.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

با در دست گرفتن این گوشی متوجه وزن بسیار پایین و ظرافت ساخت بدنه‌ی این گوشی می‌شویم. مانند اکثر مدل‌های هواوی این مدل نیز از بدنه‌ی درخشان شیشه و پلاستیک ساخته شده است که به سرعت جای اثر انگشت و لکه را به خود می‌گیرد. لبه‌های ظریف این گوشی که از جنس آلمینیوم هستند، جلوه‌ای زیبا به این مدل بخشیده‌ند اما احتمال خراشیده شدن آن‌ها در طی زمان می‌رود.

با نگاه سریعی به لبه‌های این گوشی متوجه غیبت درگاه جک ۳.۵ میلیمتری می‌شویم که با محبوبیت یافتن هندزفری‌های بلوتوثی به اتفاقی رایج در مدل‌های جدید بدل گردیده‌اند. همچنین دکمه پاور ساده‌ی این مدل خبر از نبود حسگر بلوتوثی روی این دکمه می‌دهد. در قسمت پایینی گوشی نیز اسلات سیمکارت قرار گرفته که به کمک پین سوزنی باز می‌شود، این اسلات فاقد جایگاه رم بوده و تنها به سیمکارت اختصاص دارد.

در قسمت جلویی گوشی با یک پنل ۶.۷۵ اینچی بهره می‌برد که دوربین سلفی به واسطه‌ی این پنل بزرگ به شکل حفره‌ای روی پنل جلویی تعبیه شده است. در قسمت پشتی این موبایل نیز دوربین چهار ماژوله‌ی این گوشی قرار گرفته که ظاهر متفاوت آن کمابیش یادآورد مدل Honor 50 است. این پکیج که درون یک قاب بزرگ بیضی‌شکل قرار گرفته‌،‌ حدود یک میلی‌متر از سطح پنل پشتی فاصله داشته و با نوار نقره‌ای پیرامون آن قاب شده است.

در مجموع ظاهر و بدنه‌ی این گوشی با صرف نظر از طراحی دوربین که ممکن است باب میل همه نباشد، در این رده قیمت بسیار قابل ظاهر شده است. این گوشی در رنگ‌های سبز، بنفش، مشکی و رنگ آبی درخشان (Starry Blue) که رگه‌هایی از بنفش دارد و جای انگشت روی آن نمی‌ماند، قابل تهیه است. لازم به ذکر است نسخه‌‌ای مشکی کلاسیک این گوشی در اختیار گیم طور قرار گرفته است.


ابعاد و وزن

همان طور که اشاره شد وزن بسیار سبک و بدنه‌ی ظریف این مدل از اولین ویژگی‌هایی است که با در دست گرفتن این گوشی متوجه آن می‌شویم. گوشی Nova 9 از بدنه‌ با ابعاد ۱۶۰x۷۳.۷x۷۷ میلی متری بهره می‌برد. ضخامت این مدل تنها ۷.۷۷ میلی‌ متر است که به واسطه‌ی لبه‌های گرد ممکن شده و آن را در زمره‌ی باریک‌ترین مدل‌ها در این بازه‌ی قیمتی قرار می‌دهد.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

این مدل نسبتا ظریف از وزن بسیار پایینی نیز بهره می‌برد. به طوری که در دست گرفتن این مدل در طولانی مدت به هیج عنوان دست کاربر را خسته نمی‌کند. این گوشی که تنها ۱۷۵ گرم وزن دارد، در زمره‌ی میان رده‌های رقیبی مانند A52s سامسونگ و یا Lite NE بسیار سبک به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید  بررسی لپ‌تاپ هواوی میت‌بوک D15 مدل ۲۰۲۱

پنل صفحه نمایش

گوشی Nova 9 با صفحه نمایش ۶.۷۵ اینچی OLED (تقریبا ۸۹ درصد پنل جلویی) با لبه‌های خمیده (یا آبشاری) که تنها در نمونه‌های پرچمدار می‌توانید مشابه آن را پیدا کرد، طراحی شده است. پنل صفحه نمایش داینامیک این گوشی از وضوح ۱۰۸۰×۲۳۴۰ پیکسل با نسبت ۱۹.۵:۹ طراحی شده است که قابلیت نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را در HDR ده بیتی دارد.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

وضوح تصویر FHD (فول اچ دی) و همچنین دقت رنگ بسیار بالا از دیگر ویژگی‌های این گوشی هستند که در مجموع به مخاطب تصاویری شفاف، درخشان و با وضوح بسیار بالا را ارائه می‌کند. همچنین نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتزی این پنل تجربه‌ی بصری پرسرعت و روان را در تجربه‌ی کار با این موبایل به کاربر عرضه می‌کند.

در قسمت بالایی این پنل صفحه نمایش بزرگ حفره‌ی دوربین سلفی این گوشی تعبیه شده است. و در انتها برروی قسمت پایینی پنل صفحه نمایش این گوشی نیز یک حسگر اثر انگشت قرار گرفته است که قابلیت تعریف پنچ اثر انگشت متمایز را با عملکرد سریع، روان و قابل اعتمادی فراهم می‌کند.


دوربین

دوربین همواره یکی از نقاط قوت کمپانی هواوی در مدل‌های میان رده تا پرچمدار بوده است. دوربین گوشی Nova 9 بهترین کیفیت در میان مدل‌های میان رده‌ی بازار نیست اما در این مدل نیز هواوی توانسته هم در ماژول اصلی و هم دوربین سلفی کیفیت قابل قبولی را به کاربر عرضه کند.

گوشی Nova 9 از یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم لنز f/2.0 بهره می‌برد. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین 4K ‌با ۳۰ فریم در ثانیه یا 1080p با ۶۰ فریم در ثانیه بوده و از اسلوموشن 720p با ۲۴۰ فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند که در مجموع توانایی ارائه‌ی تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت قابل قبول، نور پردازی مناسب و درخشان در دوربین سلفی را دارد.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

ماژول دوربین اصلی این گوشی از سه دوربین، یک سنسور عمق میدان ۲ مگا پیکسلی و همچنین یک فلش LED تشکیل شده است. این سه دوربین شامل یک ماژول ۵۰ مگاپیکسلی اولترا ویژن با دیافراگم f/1.9، یک ماژول ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 و یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است که در قاب بیضی شکل قرار گرفته‌ند.

این پکیج در مجموع توانسته کیفیتی مثال زدنی را در میان مدل‌های میان رده رقم زند و تصاویری عمیق، رنگ‌هایی زنده و پویا را ارائه دهد. علاوه بر این دوربین فوق از سرعت فیلم برداری ی 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه، 1080P با ۶۰ فریم و قابلیت فیلم برداری اولترا اسلوموشن نیز پشتیبانی می‌کند. با وجود تمام مزایای ذکر شده، این دوربین فاقد OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال است که البته در این رده قیمتی چندان دور از انتظار نیست.

در تجربه‌ی تصویر برداری با این گوشی در نور روز به وسیله‌ی ماژول ۵۰ پیکسلی اولترا ویژن توانستیم تصاویری گیرا، با جزییات و تاثیرگذار ثبت کنیم. هرچند به نظر می‌رسد کنتراست تصاویر ثبت شده توسط این دوربین اندکی بالا باشد. با وجود عملکرد فوق العاده‌ی دوربین اصلی، ماژول‌های اولترا واید و همچنین ماکروی این دوربین نتوانسته است خروجی فرای انتظاری در میان مدل‌های میان رده عرضه کنند.

در مجموع تصویر برداری این دوربین در نور کم و شب به مراتب دچار افت کیفیت و عدم کنترل نویز و کنتراست می‌شود و حالت شب یا هوش مصنوعی دوربین نیز چندان تاثیری در این عملکرد نخواهد داشت. با این حال ترکیب لنز اصلی، حالت فوکوس خودکار و ثبت پرجزییات تصویر توانسته تا حد خوبی رضایت ما را در تست دوربین این گوشی جلب نماید.


سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی Nova 9 با سیستم‌ عامل خام اندروید ۱۱ و پوسته EMUI 12.0.1 ارائه شده است. این مدل نیز همانند دیگر گوشی‌های عرضه شده‌ی دو سال اخیر کمپانی هواوی بدون سرویس‌های گوگل و اپلیکیشن‌های پرکاربرد آن نظیر گوگل پلی، جیمیل، گوگل مپ، یوتیوب و…ارائه شده است.

هواوی برای حل این معضل اقدام به توسعه‌ی اپلیکیشن جایگزین Huawei AppGallery و همچنین سیستم یکپارچه‌ی HMS Core نمونده است. به همین ترتیب برای جایگزینی سایر سرویس‌های گوگل نیز نرم افزارهایی مشابه در گوشی‌های هواوی پیش بینی شده است که کمابیش همان کاربرد بنیادین را دارند.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

گوشی Nova 9 همانند سایر مدل‌های هواوی به منظور راه اندازی ابتدایی و همچنین دسترسی به این سرویس‌های جایگزین، کاربران را ملزم به ساخت حساب کاربری هواوی موسوم به Huawei ID ملزم می‌کند. این موضوع به خودی خود مشکل آفرین به نظر نمی‌رسد تا این که متوجه می‌شویم کشور ایران در بین نام ریجن‌های پیش فرض برای ساخت حساب نیست و کاربران ایرانی برای دسترسی به سرویس‌های هواوی نیز با چالش‌هایی روبرو هستند.

بیشتر بخوانید  بررسی پلی استیشن پورتال | ویجیاتو

هرچند این مشکل و دسترسی به این دسته از سرویس‌ها با ساخت اکانتی با ریجن غیر از ایران و بدون ثبت شماره ممکن است، اما قطعا پروسه‌ی راه اندازی گوشی جدید را برخلاف مدل‌های مجهز به سرویس گوگل را طولانی می‌کند. این پروسه برای برخی از کاربران با دانش فنی پایین‌تر نیز ممکن است معضلی اساسی باشد. با این حال استفاده از اپ استورهای ایرانی نظیر بازار، مایکت و… نیز می‌توانند تا حدودی این مشکل را برای کاربران ایرانی بهبود بخشند.

حال لازم است تا نگاهی به نرم افزار و رابط کاربری Nova 9 داشته باشیم. این گوشی از پوسته EMUI 12 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند که در واقع پروژه توسعه داده از هسته‌ی اصلی اندروید است. در عمل برای غالب کاربران تفاوت محسوسی در رابط کاربری و سیستم عامل این گوشی با سایر مدل‌ها با پشتیبانی گوگل مشخص نیست.

گوشی Nova 9 رابط کاربری ساده، مینیمال و بسیار روانی دارد. این گوشی به واسطه‌ی بهره‌ گیری از اندروید خام تا حدود زیادی امکان شخصی سازی رابط کاربری را فراهم می‌کند. قابلیت جابه‌جایی با سوآپ به راست و چپ، اسکرول روان، موشن‌هان جذاب و تنظیمات متنوع در کنار پوسته‌ی زیبای این گوشی باعث شده تا تجربه کاربری با گوشی Nova 9 تا حد زیادی رضایت بخش و جذاب باشد.


مشخصات فنی و پردازنده‌ها

حال لازم است نگاهی به مشخصات فنی این مدل میان رده‌ی هواوی داشته باشیم. این گوشی از چیپ پردازنده‌ی ۶ نانومتری Qualcomm’s Snapdragon 778G بهره می‌برد که در گوشی‌های هم رده نظیر Xiaomi 11 Lite نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در این مدل خبری از مودم 5G در این پروسسور نیست و سریع‌ترین گزینه ارتباطی سیم‌‌کارتی دستگاه بدین‌ترتیب 4G LTE خواهد بود.

این پردازنده از چهار هسته‌ شامل دو کلاستر تک و سه هسته‌ای Arm Cortex-A78 با فرکانس کاری حداکثر ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 است که در کلاس میان رده قابل توجه محسوب می‌شود. رم این دستگاه ۸ گیگابایت بوده و ۱۲۸ و یا ۲۵۶ گیگابایتی از نوع پرسرعت UFS 2.2 در دسترس است.

این مجموعه در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 642L، توانسته یک پکیج فوق العاده را در کلاس کاری میان رده خلق کند که به کاربر امکان تجربه‌ی روزانه‌ی بدون اختلال و داغ کردن را می‌دهد. عملکرد این مجموعه در بازی نیز قابل توجه بوده و شما قادر خواهید بود بازی‌هایی نظیر کالاف او دیوتی موبایل را با بالاترین تنظیمات ممکن تجربه کنید.

پردازنده  Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 4G
پردازنده گرافیکی Adreno 642L
حافظه RAM ۸ گیگابایت
حافظه داخلب ۱۲۸ و یا ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 2.2
ابعاد / وزن ۱۶۰.۱ × ۷۳.۷ × ۷.۸ میلی متر / ۱۷۵ گرم
دوربین چهار گانه ۵۰ مگاپیکسل (اصلی) + ۸ مگاپیکسل (واید) + ۲ مگاپیکسل (ماکرو) + ۲ مگاپیکسل (عمق)
+
سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
صفحه نمایش ۶.۷ اینچ OLED لمسی خازنی، ۱۲۰ هرتز با نسبت ۱۹.۵:۹ و امکان تشخیص بیش از یک میلیون رنگ
شبکه اینترنت 4.5G
تعداد سیم‌کارت ۲ عدد نانو
باطری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعت + شارژر ۶۶ واتی پرسرعت
عرضه مهرماه ۱۴۰۰

باطری

با وجود ماهیت مصرفی باطری‌ها و نمایشگرهای بزرگ نمی‌توان انتظارات بالایی از مدل‌های میان رده داشت. باطری گوشی Nova 9 نیز استثنا نیست. این گوشی که از باطری لیتیم پلیمری ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعتی (mAh) بهره می‌برد، برای یک کاربر با استفاده‌ی متوسط تنها یک روز دوام خواهد آورد که برای مدلی با صفحه نمایش بزرگ ۱۲۰ هرتزی و ظرافت ۷.۷۷ میلی متری کمابیش قابل انتظار است.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

با این وجود شارژ سریع این گوشی به واسطه‌‌ی پشتیبانی از آداوتور بزرگ ۶۶ واتی قابل توجه است. در تجربه‌ی ما، این گوشی در بازه‌ی نیم ساعته تا ۷۵ درصد شارژ شد که برای مدل‌های میان رده عدد به شدت قابل توجهی محسوب می‌شود. تنها نکته منفی شارژ این گوشی عدم پشتیبانی از شارژرهای وایرلس است که در این بازه قیمت قابل توجیه است.


نتیجه گیری

گوشی Huawei Nova 9‌ مدل میان رده، زیبا، مدرن و خوش‌ دست این کمپانی است که با وجود قرار گرفتن در یک شرایط نابرابر رقابتی همچنان توانسته عملکردی قابل توجه در میان کلاس کاری خود ارائه کند. طراحی ظاهری زیبا، ظرافت ساخت و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی با لبه‌ی گرد این گوشی در کنار پردازنده‌های میان رده و ۸ گیگابایت رم آن توانسته ترکیبی ایده آل برای غالب کاربران میان رده عرضه کند.

بررسی گوشی Nova 9 - گیم طور

وجود دوربین باکیفیت ۵۰ مگاپیکسلی در کنار رابط کاربری روان، سیستم شارژ فوق سریع و آداپتور ۶۶ واتی و همچنین تاچ فوق العاده‌ی چند حالته این گوشی نیز به خوبی توانسته‌ند ضعف‌های این مدل نیر لنز واید متوسط، باطری معمولی و همچنین محدودیت سرویس‌های گوگلی را برای کاربران جبران کنند.

در مجموع گوشی Huawei Nova 9‌ را می‌توان یک انتخاب باکیفیت در میان مدل‌های میان رده دانست که کیفیتی مثال زدنی را در کلاس کاری و قیمتی خود عرضه می‌کند. شما می‌توانید این گوشی خانواده‌ی نوا و سایر مدل‌های هواوی را از نمایندگی‌های معتبر این کمپانی در ایران با گارانتی ۱۸ ماهه تهیه کنید.

اخبار مرتبط