بررسی گوشی هواوی Nova 9 SE

بررسی گوشی هواوی Nova 9 SE

اشتراک گذاری

کمپانی هواوی (Huawei) از جمله برندهای نسبتا محبوب در بازار آسیا است. این برند به واسطه‌ی ارائه‌ی خدمات و کیفیت بالا در ازای قیمت مناسب، توانسته جایگاه خود را در بازار ایران نیز پیدا کند و امروزه بسیاری از کاربران ایرانی را در زمره‌ی مشتریان خود قرار دهد.

هواوی در طول سالیان فعالیت خود طیف مختلفی از محصولات را به کاربران معرفی کرده است. بسیاری از این محصولات به تدریج هویت خود را یافته‌ و نظیر آنر بعضا به یک زیر مجموعه‌ی مستقل بدل گردیده‌اند. نوا (Nova) یکی از موفق‌ترین این خانواده‌هاست که در این مقاله قصد داریم به بررسی جدیدترین مدل آن بپردازیم.


معرفی Nova 9 SE

گوشی هواوی Nova 9 SE جدیدترین عضو خانواده‌ی میان رده‌ی نوا محسوب می‌شود. کلمه‌ی نوا اشاره به علم نجوم داشته و به ستاره‌ای اشاره می‌کند که به یکباره درخشان شده و نور زیادی از خود پخش می‌کند. سری نوا نیز به عنوان یکی از درخشان‌ترین خانواده‌های هواوی شناخته می‌شود.

خانواده‌ی نوا هر ساله میزبان بهترین میان رده‌های هواوی است که کیفیت بالا را با وجود برچسب قیمتی مناسب عرضه می‌کنند. جدیدترین عضو ۲۰۲۲ این خانواده نیز Nova 9 SE است که با سیستم عامل اندروید به تازگی به بازار ایران عرضه شده است. این گوشی توسط نمایندگی هواوی در ایران در اختیار گیم طور قرار گرفته است.


جعبه گشایی و محتویات

گوشی هواوی Nova 9 SE با بسته بندی مینیمال و سفید رنگ مقوایی عرضه می‌شود که نام مدل به صورت زرکوب روی آن حک شده است. برروی این بسته بندی علاوه بر نام مدل، برخی اطلاعات فنی نیز نقشه بسته است. همچنین می‌توان لوگوی هواوی اپ گالری را در قسمت پایینی این بسته بندی دید.

لوازم جانبی این مدل برخلاف اکثر مدل‌های میان رده‌ی رقبا، بسیار تکمیل است. این تجهیزات شامل آداپتور شارژر ۶۶ واتی، کابل USB تایپ C، هندزفری USB تایپ C، قاب شفاف منعطف، پین اسلات سیمکارت، دفترچه‌ی راهنما و در نهایت خود گوشی با بسته بندی و کاور پلاستیکی قرار دارند.


طراحی ظاهری و بدنه‌

مانند اکثر مدل‌های هواوی در اولین نگاه، ظاهر درخشان و مدرن گوشی Nova 9 SE جلب توجه می‌کند. این گوشی با رنگ متفاوت Crystal Blue و پترن خاص، جلوه‌‌ای متفاوت و بسیار چشمگیر ظاهر شده است. پنل پشتی با لبه‌های گرد و بدنه‌ی باریک و ظرافت ساخت این گوشی در کلاس کاری میان رده کم‌نظیر است.

وزن این گوشی تنها ۱۹۵ گرم است و ابعاد آن ۱۶۴.۶ در ۷۵.۶ در ۷.۹ است که در مجموع از این گوشی یک مدل ظریف و بسیار خوش دست ساخته است. در قسمت جلویی این گوشی از یک پنل ۶.۷۶ اینچی تخت بهره می‌برد که دوربین سلفی به شکل یک حفره‌ی کوچک روی پنل جلویی تعبیه شده است.

بدنه‌ی پشتی و جلویی این گوشی تماما از جنس شیشه است. این موضوع باعث شده تا رد اثر انگشت روی آن بماند. در نتیجه توصیه می‌شود این مدل را به همراه قاب ژله‌ای استفاده کنید. روی پنل پشتی این مدل، ماژول دوربین کپسول شکل این گوشی قرار گرفته است که برجستگی قابل توجهی دارد.

لبه‌های این مدل از جنس پلاستیک است. قسمت پایینی این قاب مجهز به درگاه تایپ سی و میکروفن است.در قسمت بالایی نیز خشاب دو اسلات سیماکارت و بلندگوی گوشی قرار گرفته است. البته در این مدل خبری از مودم 5G در این پروسسور نیست و سریع‌ترین گزینه ارتباطی سیم‌‌کارتی دستگاه بدین‌ترتیب 4G LTE خواهد بود.

بلندگوی Nova 9 SE تنها مجهز به اسپیکر مونو است که گوشی را از نظر صوتی محدود نموده است. انتظار می‌رفت در این رده قیمت در این مدل شاهد بلندگوی استریو باشیم.

بیشتر بخوانید  بررسی لپ تاپ هواوی MateBook 14

و در نهایت در لبه‌ی سمت راستی گوشی نیز شاهد کلیدهای افزایش و کاهش صدا و همچنین دکمه پاور با حس‌گر اثر انگشت تعبیه شده است. این حس‌گر قادر به تشخیص و تفکیک پنج اثر انکشت متفاوت است که عملکرد مناسبی دارند.


سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی هواوی Nova 9 SE با سیستم‌ عامل خام اندروید ۱۱ و پوسته EMUI 12.0.1 ارائه شده است. این مدل نیز همانند دیگر گوشی‌های عرضه شده‌ی چند سال اخیر کمپانی هواوی بدون سرویس‌های گوگل ارائه شده است. با این حال اپلیکیشن‌های پرکاربرد نظیر جیمیل و گوگل مپ روی این دیوایس قابل نصب هستند.

سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی برای حل این معضل اقدام به توسعه‌ی اپلیکیشن جایگزین Huawei AppGallery و Petal search و همچنین سیستم یکپارچه‌ی HMS Core نمونده است. به همین ترتیب برای جایگزینی سایر سرویس‌های گوگل نیز نرم افزارهایی مشابه در گوشی‌های هواوی پیش بینی شده است که کمابیش همان کاربرد بنیادین را دارند. همچنین تمامی نرم افزارهای کاربردی ایرانی نظیر اسنپ، دیجی کالا و… روی این گوشی قابل نصب هستند.

گوشی Nova 9 SE همانند سایر مدل‌های هواوی به منظور راه اندازی ابتدایی و همچنین دسترسی به این سرویس‌های جایگزین، کاربران را ملزم به ساخت حساب کاربری هواوی موسوم به Huawei ID ملزم می‌کند. این موضوع به خودی خود مشکل آفرین به نظر نمی‌رسد تا این که متوجه می‌شویم کشور ایران در بین نام ریجن‌های پیش فرض برای ساخت حساب نیست و کاربران ایرانی برای دسترسی به سرویس‌های هواوی نیز با چالش‌هایی روبرو هستند.

سیستم عامل و رابط کاربری

هرچند این مشکل و دسترسی به این دسته از سرویس‌ها با ساخت اکانتی با ریجن غیر از ایران و بدون ثبت شماره ممکن است، اما قطعا پروسه‌ی راه اندازی گوشی جدید را برخلاف مدل‌های مجهز به سرویس گوگل را طولانی می‌کند. این پروسه برای برخی از کاربران با دانش فنی پایین‌تر نیز ممکن است معضلی اساسی باشد. با این حال استفاده از اپ استورهای ایرانی نظیر بازار، مایکت و… نیز می‌توانند تا حدودی این مشکل را برای کاربران ایرانی بهبود بخشند.

حال لازم است تا نگاهی به نرم افزار و رابط کاربری Nova 9 SE داشته باشیم. این گوشی از پوسته EMUI 12 به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کند که در واقع پروژه توسعه داده از هسته‌ی اصلی اندروید است. در عمل برای غالب کاربران تفاوت محسوسی در رابط کاربری و سیستم عامل این گوشی با سایر مدل‌ها با پشتیبانی گوگل مشخص نیست.

گوشی هواوی Nova 9 SE رابط کاربری ساده، مینیمال و بسیار روانی دارد. این گوشی به واسطه‌ی بهره‌ گیری از اندروید خام تا حدود زیادی امکان شخصی سازی رابط کاربری را فراهم می‌کند. قابلیت جابه‌جایی با سوآپ به راست و چپ، اسکرول روان، موشن‌هان جذاب و تنظیمات متنوع در کنار پوسته‌ی زیبای این گوشی باعث شده تا تجربه کاربری با گوشی P50 Pro تا حد زیادی رضایت بخش و جذاب باشد.


پنل صفحه نمایش

گوشی هواوی Nova 9 SE با صفحه نمایش ۶.۷۶ اینچی IPS عرضه شده است.امولد نبودن این صفحه نمایش و عدم پشتیبانی از HDR ده بیتی ممکن است برای بسیاری از کاربران نکته‌ی منفی محسوب شود. این صفحه نمایش تقریبا ۸۹.۹ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

رزولوشن این صفحه نمایش ۱۰۸۰ × ۲۳۸۸ پیکسل (Full HD) و نرخ بروزرسانی آن به صورت متغیر ۹۰ هرتز است. در قسمت بالایی این پنل می‌توان دوربین سلفی گوشی را نیز دید. این مدل نیز فاقد حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش است.


دوربین

این گوشی از یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی واید به عنوان سنسور لنز اصلی استفاده می‌کند. با وجود تبلیغات گسترده روی این لنز، کیفیت تصاویر ثبت شده به وسیله‌ی این سنسور چندان چشم‌گیر نیستند. مشکل نور سنجی و وایت بالانس به وضوح در بسیاری از تصاویر ثبتی این لنز مشخص است.

بیشتر بخوانید  معرفی روتر نتربیت مدل NWR–M920

همچنین مانند بسیاری از گوشی‌های هواوی تاثیر هوش مصنوعی را می‌توان در تصاویر اغراق شده به شدت مشاهده کرد. داینامیک رنج نامناسب و شارپنس بالا ار جمله معضلاتی است که در تصاویر این گوشی می‌توان به چشم دید. با این حال در نور طبیعی زیاد می‌توان عکس‌هایی به شدت باکیفیت با دوربین اصلی این گوشی ثبت کرد.

بررسی گوشی هواوی Nova 9 SE - گیم طور

این گوشی همچنین مجهز به یک یک سنسور ۸ مگاپیکسلی اولتراواید است. تصاویر ثبتی با این لنز معمولا نویزی و کم کیفیت هستند. عملکرد لنز ماکروی ۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز کاملا معمولی است. سنسورهای تصویربرداری در شب و حالت پرتره این گوشی نیز در مجموع عملکرد قابل قبولی در کلاس کاری میان رده دارند.

همچنین این گوشی از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکلسی نیز بهره می‌برد که عملکرد به شدت قابل قبولی دارد. فیلمبرداری در این مدل با ماکسیمم رزولوشن ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم ممکن است که با وجود عدم دسترسی به فورکی، کیفیت قابل قبولی را عرضه می‌کند.

با این حال هواوی Nova 9 SE از قابلیت جدید ولاگ بهره می‌برد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت همزمان با دو دوربین سلفی و لنز اصلی فیلمبرداری کرده و اقدام به خلق وید‌یوهای خلاقانه کنند.


مشخصات فنی

گوشی هواوی Nova 9 SE از حیث سخت افزاری هرآن چیزی است که از یک گوشی میان رده انتظار می‌رود. این گوشی در نسخه‌ی جهانی از چیپ پردازنده‌ی ۶ نانومتری Qualcomm SM6225 Snapdragon 680 4G با ۶ یا ۸ گیگابایت رم بهره می‌برد و پردازنده‌ی گرافیکی این مدل Adreno 610 است.

گیمینگ

این ترکیب می‌تواند امکان تجربه‌ی بازی‌ها را در گرافیک و فریم ریت مناسب و با حداقل کندی و اختلال برای کاربران فراهم آورد. از جمله مزایای این گوشی نیز می‌توان به عدم داغ شدن یا کندی در تجربه‌های پردازشی سنگین نظیر گیمینگ اشاره کرد.

پردازنده  Qualcomm SM6225 Snapdragon 680 4G (6 nm)
پردازنده گرافیکی Adreno 610
حافظه RAM ۶ تا ۸ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 2.2
ابعاد / وزن ۱۶۴.۶ × ۷۵.۶ × ۷.۹ میلی متر / ۱۹۱ گرم
دوربین واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، عمق میدان ۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی + فیلمبرداری ۱۰۸۰ با ۳۰ فریم
صفحه نمایش ۶.۷۸ اینچ IPS LCD لمسی خازنی، ۹۰ هرتز با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۸۸ پیکسل
شبکه اینترنت 4G
تعداد سیم‌کارت ۲ عدد نانو
باطری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت + شارژر ۶۶ واتی پرسرعت
سنسورها اثر انگشت (دکمه‌ی پاور)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما، فشارسنج، طیف رنگی
رنگ‌ها Midnight Black و Pearl White و Crystal Blue
عرضه اردیبهشت ۱۴۰۱

باطری و شارژر

گوشی هواوی Nova 9 SE از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی (mAh) استفاده می‌کند. این در حالی است که باتری رقبای این گوشی یعنی مدلی مانند A33 سامسونگ تا ۵۰۰۰ میلی آمپر نیز بالا می‌روند. با این حال مزیت این مدل نسبت به رقبا بهره‌مندی از شارژ سریع است.

در بسته بندی این گوشی یک آداپتور فست شارژ ۶۶ واتی قرار گرفته است که قادر است گوشی را در بازه‌ی ماکسیمم ۵۰ دقیقه‌ای به شارژ کامل می‌رسد. این گوشی با هربار شارژ کامل، امکان استفاده یک روز کاری متوسط را به کاربران می‌دهد.


نتیجه گیری

هواوی Nova 9 SE یکی از زیباترین محصولات هواوی است از حیث طراحی در خانواده‌ی نوا کم‌نظیر است. این مدل با لوازم جانبی کاملی عرضه می‌شود که در برندهای رقیب چون سامسونگ دیده نمی‌شود.

بررسی گوشی هواوی Nova 9 SE - گیم طور

بهره نبردن از صفحه نمایش امولد و دوربین اصلی متوسط با وجود برچسب قیمت ۸ میلیون تومانی، می‌توانند از نقاط ضعف این مدل باشند. با این حال نکاتی چون باتری با قابلیت فست شارژ، طراحی زیبا، لوازم جانبی کامل، سخت افزار مناسب بازی کردن و دوربین سلفی باکیفیت می‌توانند این مدل را در انتخاب‌های خوب میان رده قرار دهند.

هواوی Nova 9 SE چه مزایایی دارد؟

هواوی Nova 9 SE یکی از زیباترین محصولات خانواده‌ی نوا است که با وجود باتری با قابلیت فست شارژ، طراحی زیبا، لوازم جانبی کامل، سخت افزار مناسب بازی کردن و دوربین سلفی باکیفیت می‌توانند در انتخاب‌های خوب میان رده بازار ایران قرار دهند.

هواوی Nova 9 SE چه قیمتی دارد؟

هواوی Nova 9 SE چه در حال حاضر با قیمت ۸ میلیون تومانی در بازار ایران عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

اخبار سینما و تلویزیون

تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد اعلام شد

سونی پیکچرز تاریخ اکران فیلم ۲۸ سال بعد به کارگردانی دنی بویل را اعلام کرده است که تابستان ۲۰۲۵ این فیلم پساآخرالزمانی اکران خواهد شد.