بررسی بسته الحاقی Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring

محمد صادق تواضعی

اشتراک گذاری

Shadow of the Erdtree از آن دسته محتواهایی است که می‌تواند لحظات سرگرم کننده، هیجان‌انگیز و جذابی را برای مخاطبان خود رقم بزند. با بررسی بسته الحاقی جدید Elden Ring همراه گیم طور باشید.

عرضه Elden Ring در سال ۲۰۲۰ تجربه‌ای آشنا ولی متفاوت را در اختیار کاربران سولزلایک قرار داد. فرام‌سافتور این بار فرمول همیشگی خود را با المان‌های بازی‌های جهان باز ترکیب کرده بود. حاصل این ترکیب، خلق دنیایی بود که به بازیکنان آزادی عمل زیادی می‌داد. آزادی عمل از این نظر که اگر در بخشی از محیط گرفتار می‌شدین و دشمنای روبه‌روی شما، قدرت بالایی داشتن، می‌توانستید به بخش دیگری از نقشه بازی بروید و درآن‌جا پیشرفت داشته باشید. پیشرفت شما باعث می‌شد تا Rune بیشتری را به‌دست بیاورید و سطح خود را ارتقا دهید. ارتقای سطح هم که با قوی‌تر شدن شما برابری می‌کند و به‌عبارتی، می‌توانستید محیطی را که پیشروی در آن برای‌تان دشوار بود، پشت سر بگذارید.

این در حالی است که ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور این آزادی عمل را دراختیار مخاطب خود قرار نمی‌داد. همین مورد سبب شد تا بازیکنان متعددی به‌سراغ الدن رینگ بروند و بتوانند با آن بیش از ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور یا هر بازی سولزلایک دیگر ارتباط برقرار کنند. ساختار داستانی و اسطوره‌شناسی الدن رینگ پتانسیل عرضه محتویات بیشتر را هم در خود جای داده بود و ازاین‌رو کاربران احتمال می‌دادند که فرام‌سافتور در آینده به‌سراغ بسته الحاقی‌های مختلفی برای ساخته خود برود. این در حالی است که میازاکی و تیم او تنها یک بسته الحاقی برای Elden Ring تدارک دیده‌اند. Shadow of the Erdtree، بسته الحاقی‌ای است که شما را به سرزمین سایه می‌برد و در آن‌جا محتویات بیشتری از جهان و داستان الدن رینگ منتظر مخاطبان است.

برای حمایت از گیم طور، ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

داستان و اسطوره‌شناسیی Shadow of the Erdtree پر از مواردی است که مخاطبان الدن رینگ را غافل‌گیر می‌کند

داستان بسته الحاقی Shadow of the Erdtree در شدورلم یا همان سرزمین سایه روایت می‌شود. جایی‌که میکلا، برادر مالنیا و کاراکتری که او را در داستان اصلی ندیدیم، تارنیشد داستان را فرا خوانده است. حال شما با ماجراجویی در سرزمین سایه باید به‌دنبال هدف اصلی میکلا مهربان و همراهان او باشید. البته که همانند بازی اصلی، Shadow of the Erdtree هم اسطوره‌شناسی مخصوص‌به خود را دارد. ازاین‌رو نوع روایت داستان و شخصیت‌پردازی در Shadow of the Erdtree نیز همانند قبل است. با خواندن آیتم‌های مختلف، ریممبرنس باس‌ها و صحبت با کاراکترها می‌توانید بیش‌ازپیش با اتفاقات رخ داده آشنا شوید و سرگذشت بعضی از کاراکترها را هم متوجه شوید.

داستان Shadow of the Erdtree به‌خوبی هم داستانی مخصوص‌به خود را روایت می‌کند و هم آن را به اسطوره‌شناسی اصلی الدن رینگ مرتبط می‌کند. در بدو ورود به سرزمین سایه مدام از خود سؤال می‌کنید که چرا برای ورود به این سرزمین باید باس فایت‌های موگ و رادان را شکست داده باشید. بسته الحاقی Shadow of the Erdtree باگذر زمان و پیشروی در آن به این سؤال جواب می‌دهد و درکنار آن سؤال‌های دیگری را هم برای بازیکن به‌وجود می‌آورد. سؤال‌هایی که پاسخ آن‌ها را پیدا خواهید کرد و برای بعضی دیگر هم باید به‌سراغ خلق تئوری‌های مختلفی بروید. موردی که در داستان و شخصیت‌پردازی Shadow of the Erdtree بیش از هر چیزی نظر شما را به خود جلب می‌کند، موارد غافل‌گیر کننده‌ای است که برای شما تدارک دیده شده است. مواردی که با کشف آن‌ها، هم شوکه می‌شوید و هم اینکه حسابی شما را هیجان‌زده می‌کنند.

 به‌واسطه سیستم جدید افزایش قدرت تارنیشد داستان، تمامی بازیکنان Shadow of the Erdtree در شرایط تقریبا مشابهی وارد این بسته الحاقی می‌شوند

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name | بزن بزن یاکوزایی

شالوده و پایه و اساس گیم‌پلی Shadow of the Erdtree دقیقا همانند بازی الدن رینگ است. این در حالی است که فرام‌سافتور تغییراتی را در طراحی دانجن‌ها و سیستم ارتقای بازی اعمال کرده است. قوی‌تر شدن در الدن رینگ وابسته به سیستم ارتقایی بود که بازی‌های سولزلایک از آن استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، تارنیشد داستان باتوجه‌به کلاسی که شما برای اون انتخاب می‌کنید، به‌واسطه ارتقای مواردی مثل دکستریتی، استرنگت، آرکین، ویگور، اندورنس و موارد مشابه درکنار استفاده از زره جنگ، سلاح و ارتقای آن می‌تواند قدرت تهاجمی و تدافعی خود را افزایش دهید.

حال فرام‌سافتور برای اینکه تمامی بازیکنان جهان الدن رینگ تجربه تقریبا یکسانی را در Shadow of the Erdtree کسب کنند، نحوه افزایش قدرت آسیب رساندن و کاهش میزان آسیبی را که به شما وارد می‌شود، تغییر داده است. بازیکنان در محتوای جدید الدن رینگ با دو آیتم به نام‌های Scadutree و Revered Spirit Ash آشنا می‌شوند. کاربرد Scadutree میزان آسیبی را که وارد می‌کنید، افزایش می‌دهد و درکنار آن، میزان آسیبی که به شما وارد می‌شود هم کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که Revered Spirit Ash، برای افزایش قدرت سامن‌های شما و سایر بازیکنانی است که وارد جهان شما می‌شوند. وجود این دو آیتم که جزو آیتم‌های جمع‌آوری است، سبب شده تا سطح بازیکنان تاثیر مستقیمی روی قدرت آن‌ها نداشته باشد. مهم نیست که با چه سطحی وارد Shadow of the Erdtree می‌شوید، زیرا از نظر قدرت با سایر بازیکنان در یک رده قرار دارید.

اردتری در بازی Elden Ring: Shadow of the erdtree

آیتم‌های ذکر شده به‌خوبی روی راحت‌تر شدن پیشروی شما در بازی تأثیرگذار هستند و درکنار آن لباس‌ها، سلاح‌ها و تلیسمن‌های کارآمد از جمله موارد دیگری هستند که با گشت‌وگذار گوشه و کنار محیط‌های سرزمین سایه، به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. ازاین‌رو با یک بسته الحاقی ارزشمند از نظر ارائه پاداش مناسب در راستای گشت‌و‌گذار بیشتر بازیکن‌ها طرف هستیم و تلاش شما در بازی بیهوده نخواهد بود. سیاه‌چال‌ها یا همان دانجن‌ها در بسته الحاقی Shadow of the Erdtree از جمله موارد دیگری است که دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. حال شاهد تنوع بیشتر دانجن‌ها هستیم. نسبت به قبل، طراحی بهتر و عمیق‌تری دارند.

Shadow of the Erdtree جدا از توضیحات آیتم‌ها و موارد مشابه، به‌واسطه محیط و اتفاق‌هایی که در آن افتاده است، بخشی از داستان را روایت می‌کند

جدا از دانجن‌ها و Catacombهای معمولی بازی، نوع دیگری از دانجن‌ها هم وجود دارد که Ruined Forge نامیده می‌شوند. دانجن‌هایی منحصربه‌فرد که هیچ باس فایتی در آن‌ها قرار ندارد و دشمنان مخصوص‌به خود را دارند. وظیفه شما در Ruined Forgeها این است که با حل کردن پازل محیطی‌ای که برای شما درنظر گرفته شده است، به محل مورد نظر رسیده و مأموریت خود را به پایان برسید که در انتها یک پاداش نظیر سلاح مخصوص دراختیارتان قرار می‌گیرد. از دیگر محتویات Shadow of the Erdtree هم می‌توان به ماسلیوم‌ها (Mausoleum) اشاره کرد که شامل یک باس فایت فرعی می‌شود. در انتها و پس از شکست دادن باس مورد نظر، لباس جنگی و سلاح او را از آن خود می‌کنید.

نبرد با دشمنان جدید Elden Ring: Shadow of the erdtree

Shadow of the Erdtree و محتویات فرعی و اصلی آن تقریبا ۴۰ ساعت شما را سرگرم می‌کند

لگسی دانجن‌ها یا همان دانجن‌های اصلی و داستانی Shadow of the Erdtree هم طراحی بسیار خوبی دارند. در انتهای هرکدام باید با یک باس داستانی بجنگید که همه آن‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند. جهان Shadow of the Erdtree شامل کاراکترهای داستانی‌ای می‌شوند که مأموریت‌های فرعی‌ای را دراختیارتان قرار می‌دهند. بعضی از این مأموریت‌ها به باس‌های فرعی و مهمی ختم شده و بعضی دیگر از باس‌های فرعی را هم خودتان با پیشروی پیدا می‌کنید. بعضی از باس‌های فرعی سرزمین سایه طراحی بسیار خوبی دارند و در حد و اندازه باس‌های اصلی ظاهر می‌شوند، اما اندک باس فرعی هم وجود دارد که می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی موبایل Kingdom Rush Origins

بسته الحاقی Shadow of the Erdtree از نظر گیم‌پلی و محتویاتی که ارائه می‌دهد، به هیچ‌وجه شبیه به یک بسته الحاقی نیست، بلکه بیشتر به یک نسخه فرعی (اسپین آف) از جهان الدن رینگ شباهت دارد. کامل کردن این بسته الحاقی و گشت‌و‌گذار در جهان آن تقریبا ۴۰ ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌‌دهد که خب باتوجه به سبک و سیاق بازی کردن هر بازیکن، زمان ذکر شده می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند.

صحنه‌ای از جنگ و ویرانه‌های مزمر در Elden Ring: Shadow of the erdtree

از نظر هنری سرزمین سایه بسیار زیبا و چشم‌نواز طراحی شده است

از نظر بصری، Shadow of the Erdtree پیشرفت‌هایی نسبت به خود الدن رینگ داشته است. شاید در ظاهر این پیشرفت خیلی مشخص نباشد، اما زمانی‌که به نورپردازی‌های محیطی و بافت و جزئیات لباس‌ها و زره‌های جنگی نگاه می‌کنید، پیشرفت بازی از نظر بصری را حس خواهید کرد. Shadow of the Erdtree به‌عنوان یک بسته الحاقی وسعت زیادی دارد و صرفا به یک الی دو محیط مختلف ختم نمی‌شود. هر محیط طراحی و ساختار مخصوص‌به خود را دارد و از حیث هنری، حسابی نظر شما را به خود جلب می‌کنند. از محیط‌های جنگ‌زده و به آتش کشیده شده توسط مزمر (Messmer) گرفته تا محیط‌های جنگلی، کوهستانی و ابیس از مواردی هستند که در Shadow of the Erdtree باید خود را برای ورود به آن‌ها آماده کنید.

Shadow of the Erdtree مشکلی خاصی در نرخ فریم ندارد و تجربه‌ای روان را ارائه می‌دهد. بااین‌حال امکان دارد بعضی وقت‌ها با بگ‌های کوچکی روبه‌رو شوید که خب تاثیر خاصی روی پیشرفت شما نمی‌گذارند. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، بسته‌الحاقی جدید الدن رینگ شامل دشمنان تازه‌ای می‌شود و درکنار آن، دشمنانی از بازی اصلی هم به این بسته الحاقی آورده شده است. دشمنانی که حضور آن‌ها در بعضی از محیط‌ها می‌تواند نکته داستانی داشته باشد.

محیط زیبای بازی Elden Ring: Shadow of the erdtree

بازی‌های فرام‌سافتور همیشه موسیقی‌های جذاب و شنیدنی‌ای داشتند که به فُرم‌های مختلف در دل بازی‌ها قرار گرفته است و بسته الحاقی Shadow of the Erdtree نیز از این قاعده مستثنا نیست. در بعضی از محیط‌ها شاهد موسیقی‌های آرام و دل‌نشینی هستیم و در بعضی دیگر، تیم سازنده به‌واسطه افکت‌های صوتی مختلف و المان سکوت، شرایط دلهره‌آور و مرموزانه‌ای را برای مخاطب به‌وجود آورده است. البته به‌هنگام نبرد با دشمنان، ساختار موسیقی بازی شکل و شمایل را به خود می‌گیرد و به‌نوعی مخاطب را برای مبارزه با دشمنان آماده می‌کند. موسیقی‌های باس فایت‌های فرعی و اصلی Shadow of the Erdtree بسیار حماسی و گوش‌نواز هستند و مخاطب را به بهترین شکل ممکن در نبرد مورد نظر غرق می‌کنند.

درآخر، بسته الحاقی Shadow of the Erdtree همان‌چیزی است که مخاطبان الدن رینگ از آن انتظار دارند و حتی فراتر از یک بسته الحاقی هم قدم می‌گذارد. فرام‌سافتور همیشه بسته الحاقی‌هایی جذاب‌تر از بازی اصلی را توسعه داده است و این گفته برای Elden Ring هم صادق است. شاید Shadow of the Erdtree اندک مشکلاتی داشته باشد، اما تجربه‌ی کلی‌ای که ارائه می‌دهد، به‌حدی غنی و سرگرم کننده است که به‌راحتی هرچه تمام‌تر می‌توان مشکلات آن را نادیده گرفت و نهایت لذت را از این بسته الحاقی کسب کرد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار گیم طور قرار گرفته است

اخبار مرتبط