بررسی بازی V Rising؛ رویای خون آشامی

افشین پیروزی

اشتراک گذاری

V Rising پاسخی برای این سؤال است: ترکیب والهایم و دیابلو با معروف‌ترین ویژگی‌های آثار خون‌آشامی چه نتیجه‌ای می‌دهد؟ همراه بررسی بازی باشید.

بازی V Rising از همان زمان انتشار نسخه ایرلی اکسس در سال ۲۰۲۲، نوید یک تجربه سرگرم‌کننده را می‌داد و سازندگان بازی در طی این مدت، با اعمال تغییراتی در راستای بازخورد گیمرها تغییرات زیادی در گیم‌پلی و سایر ویژگی‌های بازی دادند. نسخه نهایی V Rising چندی پیش منتشر شد و در ادامه از این خواهیم گفت که چطور استودیو استان‌لاک موفق به خلق یکی از بهترین تجربه‌های خون آشامی شده است که حتی خود کنت دراکولای معروف هم به آن افتخار خواهد کرد. لطفا ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد بیشتر راجع به بازی صحبت کنیم:

برای حمایت از گیم طور لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

V Rising داستان سرراستی برای روایت ندارد؛ گیمر کارش را در نقش یک خون آشام تازه‌کار آغاز می‌کند و در ابتدای بازی می‌توانید شخصیت خودتان را با ظاهر دلخواه بسازید و برای این منظور ابزار کارامدی هم در اختیارتان قرار دارد. پس از ساخت شخصیت، در حالی وارد جهان بازی خواهید شد که هنوز قدرت چندانی ندارید و به همین دلیل هر موجودی از یک گرگ گرفته تا حتی یک اسکلت بخت‌برگشته می‌تواند تهدید بزرگی به‌حساب بیاید. به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر بند و بساط پایگاه خون آشامی خودتان را بنا کنید و حداقل یک تابوت داشته باشید که بتوانید در آن استراحت کنید.

پس از کمی آشنا شدن با اصول اولیه بازی، متوجه می‌شویم که هدف اصلی مبارزه با تعداد زیادی باس است که با نام V Blood شناخته می‌شوند. به مرور که به سراغ این باس‌ها می‌روید، بازی هم کم کم جزییاتی از داستان ارائه می‌دهد ولی در مجموع نباید انتظار داستانی خیلی پیچیده و عمیق را داشته باشید؛ موردی که البته به شخصه و باتوجه‌به شرایط کلی V Rising، مشکل چندانی هم با آن نداشتم. چرا که روایت اصلی در این اثر، ماجرای تبدیل شدن یک خون آشام ضعیف و تازه‌کار به موجودی مخوف و وحشتناک است و چه خوب که بازی بدون اطلاعات زاید و اضافی، اجازه می‌دهد تا خود شما این مسیر را مطابق میل خودتان طی کنید و مثلا اینکه با چه ترتیبی به سراغ باس‌ها بروید و با کشتن آن‌ها، پیشرفت‌ها را با چه اولویتی به‌دست بیاورید تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد و خب این آزادی‌عمل، حداقل برای اثری مثل V Rising به نتیجه مثبتی منتهی شده است.

V Rising را می‌توان ترکیبی از چند سبک متفاوت دانست؛ از طرفی عناصر بازی‌های بقامحور از ساخت و ساز گرفته تا توجه به مولفه‌های مختلف برای زنده ماندن را به شکل کاملا پررنگی در بازی داریم. به مرور زمان می‌توانید با جمع‌آوری منابع مختلف از چوب و سنگ گرفته تا در ادامه آهن و موارد دیگر، یک قلعه خون‌آشامی را با جزییات دلخواه خودتان بسازید. سیستم ساخت و ساز قلعه به‌شکل کاملا بهینه‌ای طراحی شده است و هر کاری از ساخت دیوارهای ساده گرفته تا حتی ایجاد طبقه‌های مختلف و حتی تزئین فضای داخلی به‌راحتی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود. درکنار سازه‌های اصلی، به مرور زمان می‌توانید سازه‌های مختلفی برای ساخت تجهیزات و همینطور تبدیل منابع به موارد کمیاب‌تر و با‌ارزش‌تر هم بنا کنید و از این طریق مثلا سلاح‌ها و زره‌های جدیدی بسازید یا آپگرید‌های مختلف را به‌دست بیاورید.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Saints Row - زومجی

در مجموع ساخت و ساز در بازی با جزییات زیاد و مکانیک‌های کاربردی طراحی شده است و یکی از لذت‌های اصلی V Rising، ساخت قلعه‌ای منحصربه‌فرد است که می‌تواند سلیقه شما را به رخ بکشد. البته یک محدودیت منطقی ولی آزاردهنده هم در این مسیر پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرد و آن هم اینکه برای به‌دست آوردن منابع اولیه با‌ارزش‌تر، نیاز دارید تا به قسمت‌های عمیق‌تری از نقشه بروید و با برداشتن خیلی از آیتم‌ها، امکان فست ترول غیرفعال می‌شود و در نتیجه مدام باید مسافت طولانی را تا رسیدن به قلعه خودتان شخصا طی کنید که کمی حوصله‌سربر می‌شود. البته این امکان در بازی فراهم شده است تا قلعه خودتان را با تمام داشته‌هایش به منطقه جدیدی انتقال دهید که به مرور و با باز کردن محیط‌های جدید نقشه، باید هم این کار را انجام دهید که خب با‌وجود کاربردی بودن این ویژگی، خود فرایند منتقل کردن قلعه هم کار زمان‌بری است و نمی‌تواند آن مشکل فست ترول را تمام و کمال حل کند.

میدان نبرد با باس در بازی V Rising

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های V Rising، وفاداری بازی به عناصری است که بارها در آثار مختلف خون آشامی از کتاب‌های معروف مثل دراکولا گرفته تا فیلم و سریال‌ها دیده‌ایم و جنبه‌های بقامحور بازی از همین عناصر نشات می‌گیرند. برای مثال در بازی شاهد چرخه کامل شب و روز هستیم و زمانی‌که در تایم روز باشید، شخصیت اصلی دربرابر تابش نور خورشید شدیدا آسیب‌پذیر است و باید حتما از سایه‌ها حرکت کنید تا شاهد مرگ او نباشید. موارد دیگری مثل حساسیت کاراکتر به سیر، نقره یا نمادهای مقدس هم در بازی لحاظ شده‌اند و در راس تمام این‌ها هم نیاز کاراکتر به خوردن خون دیده می‌شود. برای رفع این نیاز، باید از سایر موجودات تغذیه کنید که نوع خون هرکدام، مزیت‌های متفاوتی به کاراکتر شما می‌دهد و مثلا اگر خون یک کارگر را بخورید یک سری مزایا برای ساخت و ساز به‌دست می‌آورید و اگر خون یک مبارز ماهر را بخورید، قدرت‌های نبرد شما تقویت می‌شود. این ویژگی‌ها جدا از ارائه حس تلاش برای بقا در سطح مناسب، عمق زیادی به گیم‌پلی V Rising داده‌اند و گیمر را مدام مجبور به اتخاذ تصمیم‌ها براساس موقعیت فعلی خود می‌کنند.

یکی از باس‌های بازی V Rising

درکنار این موارد، المان‌های نبرد را در V Rising داریم که آن‌ها هم با گستردگی و کیفیت بسیار مناسبی طراحی شده‌اند. در یک مثال خیلی ساده، نبرد‌های بازی حس و حالی شبیه به مجموعه دیابلو دارند ولی خب چاشنی داشتن استراتژی و تاکتیک در آن‌ها به‌مراتب پررنگ‌تر از دیابلو است و حس هک اند اسلشی آن‌ها و صرفا کلیک کردن‌های متوالی، کمرنگ‌تر از دیابلو طراحی شده است. شخصیت اصلی سلاح‌های مختلفی دارد که به مرور زمان به‌دست می‌آیند یا ساخته می‌شوند و با بالا رفتن سطح سلاح‌ها، می‌توانید از قابلیت‌های جدید آن‌ها استفاده کنید. علاوه‌بر خود سلاح‌ها، در نبرد‌ها می‌توان از انواع جادوها هم استفاده کرد که تنوع بسیار بالایی دارند و با کشتن باس‌ها می‌توانید انواع جدید آن‌ها را باز کنید. تنوع بسیار مناسب دشمنان و مخصوصا طراحی جذاب باس فایت‌ها، باعث شده است تا در مجموع V Rising سیستم نبرد بسیار هیجان‌انگیزی داشته باشد و مبارزه‌های بازی همیشه آن جذابیت اولیه را حفظ کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که استودیو استان‌لاک آن را به شکل خوبی در V Rising اجرا کرده است، القای درست حس پیشرفت در بازی است. عناصر ارتقای کاراکتر و نقش آفرینی V Rising با خیلی از آثار رایج این سبک متفاوت است و شاهد بالا رفتن لول شخصیت با کشتن دشمنان نیستیم؛ در عوض سطح کلی کاراکتر شما، با ارتقا تجهیزات بالا می‌رود و مجموع سطح تجهیزات شما است که لول کاراکتر را تعیین می‌کند. مسیر این ارتقا سطح از نبرد با باس‌ها می‌گذرد؛ به این صورت که با کشتن هر باس موارد جدیدی در قالب جادو یا سازه‌های جدید و حتی امکان استفاده از منابع پیشرفته‌تر باز می‌شود و ازطریق آن‌ها می‌توانید به تجهیزات قوی‌تری دسترسی داشته باشید که سطح شما را بالاتر می‌برد و می‌توان پیشرفت و قوی‌تر شدن را کاملا حس کرد.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Tiny Tina's Wonderlands

محیط قبرستان در بازی V Rising

حس پیشرفت حتی در طراحی نقشه بازی هم لحاظ شده است؛ به این صورت که گیمر کارش را از یک جنگل با درخت‌های درهم تنیده آغاز می‌کند و به مرور برای کشتن باس‌ها باید راهی سرزمین‌های دیگر شوید که از محیطی روستایی با انواع مزرعه‌ها گرفته تا سرزمین برفی و حتی محیطی عجیب و غریب و ماورایی برای آن طراحی شده است و همین موضوع، به مرور دشمنان جدیدی معرفی یا گیمر را درگیر چالش‌های جدیدی می‌کند و در نتیجه از یکنواختی تجربه کلی V Rising جلوگیری می‌شود. البته و با اینکه بازی مسیر داستانی سرراستی ندارد، ولی در چند اکت مختلف تقسیم شده است و پس از اینکه آخرین باس اکت اول را شکست می‌دهید، V Rising کمی دچار چالش تعادل در درجه سختی می‌شود؛ به این صورت که برای ارتقاهای بعدی نیاز به کشتن باس‌های بعدی پیدا می‌کنید و سطح این باس‌ها هم بالاتر از لول فعلی شما است و در نتیجه کمی دچار چالش خواهید شد و باید روش‌های دیگری برای قوی‌تر شدن پیدا کنید که ممکن است برای بعضی از گیمرها خوشایند نباشد. البته خوشبختانه پس از رد کردن این مانع عجیب، بازهم تعادل خوبی از حیث پیشرفت و درجه سختی شاهد هستیم.

V Rising از نظر کیفیت صوتی و بصری هم تجربه ارزشمندی است. بارز‌ترین ویژگی بازی از حیث گرافیکی تنوع عالی طراحی‌های محیطی آن است و طراحی دشمنان مختلف یا افکت‌ها هم با کیفیت خوبی صورت گرفته است. افکت‌های صوتی و موسیقی هم کار خودشان را به نحو احسن انجام می‌دهند و در مجموع از این جنبه‌ها شاهد مشکل خاصی در بازی نیستیم؛ مخصوصا که همه‌چیز کاملا روان هم اجرا می‌شود.

محیط برفی بازی V Rising

در مجموع چه به شکل تک‌نفره به سراغ V Rising بروید و چه بخواهید آن را همراه‌با دوستان‌تان یا حتی به شکل PvP تجربه کنید، با یک بازی شدیدا ارزشمند طرف هستیم؛ اثری که گیم‌پلی واقعا سرگرم‌کننده‌ای دارد و هر کاری از ساخت و ساز گرفته تا قوی‌تر کردن کاراکتر و مبارزه با دشمنان و مخصوصا باس‌ها، به جذاب‌ترین شکل ممکن در آن ارائه می‌شوند و اگر طرفدار چنین بازی‌هایی باشید، قطعا اوقات خوشی در این اثر خواهید داشت. V Rising درکنار بازی‌هایی مثل کسلوینیا یا Legacy of Kain جزو آثار خون‌آشامی واقعا باکیفیت است و اگر به این موجودات افسانه‌ای علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید.

بررسی بازی روی کامپیوتر صورت گرفته است و کد آن برای گیم طور ارسال شده است.

اخبار مرتبط