بررسی بازی PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs؛ پک‌من بتل رویال!

افشین پیروزی

اشتراک گذاری

PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs یک تجربه بتل رویال در مجموعه پک‌من است. اما آیا این مجموعه قدیمی در این ژانر هم موفق ظاهر می‌شود؟ همراه بررسی بازی باشید.

پک‌من یکی از قدیمی‌ترین و تاثیرگذارترین مجموعه‌های ویدیو گیمی است که تا به امروز نسخه‌های مختلفی از آن روانه بازار شده‌اند و نمی‌توان منکر قدمت بسیار زیاد و اهمیت آن در صنعت ویدیو گیم شد. جدید‌ترین بازی منتشر‌شده از این مجموعه، PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs است که اثری در سبک بتل رویال به‌حساب می‌آید؛ سبکی که البته پک‌من قبلا هم سعی در ورود به آن داشته است. معمولا آثار بتل رویال به‌عنوان بازی‌هایی شناخته می‌شوند که می‌توان برای مدت زمان طولانی آن‌ها را تجربه کرد و به مرور زمان، حرفه‌ای‌تر و بهتر شد؛ بااین‌حال همین جنبه، دقیقا جایی است که PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs در عملی کردن آن چندان موفق نیست.

هسته اصلی گیم‌پلی PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs، کاملا وفادار به اصالت همیشگی پک‌من است. شما باید کاراکتر بازی را در صفحه‌ای به شکل یک هزارتو کنترل کنید و درحالی‌که سعی دارید نقطه‌های موجود در صفحه را بخورید، تعدادی دشمن هم مدام به‌دنبال شما هستند؛ البته زمانی‌که به نقطه‌های بزرگ‌تر برسید و شخصیت شما برای مدتی محدود بزرگ‌تر و قوی‌تر شود، این تعقیب و گریز دقیقا برعکس می‌شود و این بار شما می‌توانید دشمنان را از بین ببرید و برای مدتی آن‌ها را از صفحه خارج کنید. این گیم‌پلی آشنا و همیشگی پک‌من به شکلی واقعا جادویی در PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs هم هنوز شدیدا اعتیادآور است و فارغ از آن جنبه بتل رویال بازی، می‌تواند برای گیمرهای جدید و قدیمی حسابی سرگرم‌کننده باشد.

اما مولفه‌های بتل رویال به این شکل وارد PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs می‌شوند که سراغ حالت‌های رقابتی بازی برویم. نسخه جدید پک‌من در مجموع سه حالت Elimination، Ranked و تمرینی دارد که در قسمت تمرینی صرفا می‌توانید مهارت‌های خودتان را در تسلط به روند کلی بازی بهبود ببخشید. حالت Elimination ساده‌ترین تجربه رقابتی بازی است که در آن ۶۴ بازیکن کارشان را همزمان آغاز می‌کنند و درنهایت آخرین گیمری که باقی بماند، برنده خواهد بود. این ۶۴ بازیکن کار خود را روی فقط یک هزارتو آغاز نمی‌کنند و در عوض، برای هر بازیکن یک هزارتو وجود دارد که پس از حذف شدن آن، نقشه هم حذف می‌شود. ایده اولیه تجربه بتل رویال بازی جذابیت خوبی دارد؛ شما باید ابتدا در هزارتوی خودتان امتیاز کسب کنید و با باز شدن دریچه‌های ورود به سایر نقشه‌ها، می‌توانید وارد آن‌ها شوید که خیلی وقت‌ها یک گیمر دیگر در آن انتظارتان را می‌کشد.

بیشتر بخوانید  قابلیت کراس سیو امسال به بازی Warframe اضافه خواهد شد

هزارتو قرمز در بازی PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs

اینکه در تقابل‌های مستقیم با سایر گیمرها چطور بتوانید بازی را مدیریت کنید، عمق استراتژی خوبی به PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs داده است. برای مثال اگر شما بتوانید زودتر از رقیب خودتان نقطه پررنگ و انرژی‌زا را بخورید، شانس زیادی برای خوردن حریف و شکست دادن آن خواهید داشت؛ بااین‌حال زمان‌بندی درست حرکت به سمت این نقطه‌ها و همینطور پیش‌بینی موانع و دشمنان سرِ راه، نکته‌ای است که چالش شیرینی به بازی می‌دهد. از طرف دیگر یک سری آیتم‌های پاورآپ هم هر از گاهی در محیط‌ها ظاهر می‌شوند و مثلا می‌توانند یک سپر مدافع برای کاراکتر شما ایجاد کنند یا باعث شوند دشمنان برای مدتی نزدیک شما نشوند. اینکه از این آیتم‌ها چطور و چه زمانی استفاده کنید هم یکی دیگر از مواردی است که به گیم‌پلی بازی عمق بیش‌تری می‌دهد. همچنین در هر مقطع از بازی یک سری مأموریت هم در دسترس هستند که شامل خوردن تعداد مشخصی از نقطه‌ها در صفحه خودتان یا صفحه سایر بازیکنان، شکست دادن تعداد مشخصی دشمن و حتی ازبین‌بردن حریف‌ها می‌شوند و انجام دادن آن‌ها امتیاز مثبتی در پی دارد که می‌تواند برای پیروزی نهایی مهم باشد.

هزارتو تاریک در بازی PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs

شاید در چند دست اول حالت رقابتی بازی و درحالی‌که هنوز در حال عادت کردن به مکانیک‌ها و یاد گرفتن کاربرد پاورآپ‌ها هستید شانس پایینی برای برنده شدن داشته باشید، ولی پس از مدتی می‌توانید با کمی دقت و تمرکز خیلی راحت خودتان را به سطوح نهایی رقابت برسانید و حتی شانس زیادی برای اول شدن داشته باشید. اینجا است که کم کم نیاز به یک تجربه جدی‌تر و رقابتی‌تر حس می‌شود و به همین دلیل هم پس از رسیدن شخصیت شما به لول ۱۰، حالت Ranked باز می‌شود و می‌توانید وارد رقابت با بازیکنان حرفه‌ای‌تر PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs شوید. اما متاسفانه اینجا، دقیقا جایی است که سازنده‌ها از نظر محتوایی و حتی ارائه تعریفی درست از رقابت رتبه‌بندی‌شده، دچار مشکل هستند.

در حالت Ranked بازی، شما اگر بتوانید بین تقریبا ۳۲ نفر اول بازی قرار بگیرید، برنده محسوب می‌شوید و باتوجه‌به ماهیت سریع هر نوبت از بازی کردن PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs، رسیدن به چنین جایگاهی کار چندان سختی نیست. از این جایگاه به بعد هرچه رتبه شما بهتر شود، امتیاز XP بیش‌تری به‌دست خواهید آورد ولی خب موضوع اینجا است که صرفا کسب XP بیشتر،‌ انگیزه چندان زیادی به گیمر نمی‌دهد که برای رسیدن به رتبه‌های بهتر و اول بازی تلاش کند. به همین دلیل هم شاید پیش از رسیدن به حالت رتبه‌بندی‌شده گیمرها صرف باز کردن این بخش با اشتیاق بازی را دنبال کنند، ولی پس از فعال شدن این قسمت نهایت تا چند ساعت می‌توان با آن سرگرم شد و پس از مدتی انگیزه رقابت و ادامه دادن بازی فروکش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  تریلر جدید بازی Xdefiant و اعلام تاریخ نسخه بتا

شخصی‌سازی کاراکتر در بازی PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs

با کسب امتیاز در PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs، به مرور زمان رتبه شما بالاتر می‌رود و پول درون بازی به‌دست می‌آورید که ازطریق آن می‌توان آیتم‌های جدیدی برای شخصی‌سازی کاراکتر خرید. انصافا این بخش از پک‌من جدید طراحی خوبی دارد و شاهد تنوع بالایی از آیتم‌ها هستیم که ظاهر بامزه‌ای به کاراکتر شما می‌دهند. در مجموع وقتی صحبت از جنبه‌های ظاهری باشد، نسخه جدید پک‌من اثری سربلند است؛ مخصوصا در طراحی هزارتوها که تنوع بالایی دارند و جزییات خوبی هم در آن‌ها به چشم می‌خورد. حتی افکت‌های بصری بازی هم در سبک خودش چشم‌نواز هستند و سازنده‌ها در کل عملکرد خوبی از حیث تجربه بصری ارائه می‌کنند. البته چنین چیزی را نمی‌توان برای جنبه‌های صوتی بازی هم ذکر کرد؛ چرا که موسیقی‌ها تنوع چندانی ندارند و همین تعداد خیلی خیلی محدود هم پس از مدتی نه‌تنها دیگر خوشایند نیستند که کمی آزاردهنده هم می‌شوند و به شخصه ترجیح می‌دادم در حین رقابت، صدای بازی را قطع کنم و به‌جای آن از یک موسیقی دلخواه در پس‌زمینه استفاده کنم.

در مجموع PAC-MAN Mega Tunnel Battle: Chomp Champs از آن دست آثاری است که ایده جالبی دارد ولی در پرداخت درست این ایده و ارائه ویژگی‌هایی که بتواند تجربه بتل رویال را در طولانی مدت هم جذاب نگه دارد، دچار ضعف است. حالت رتبه‌بندی بازی توازن درستی در تعیین جایگاه برنده و بازنده ندارد و به همین دلیل پس از مدتی انگیزه گیمر برای تجربه آن فروکش خواهد کرد و متاسفانه حالت خاص دیگری هم در دسترس نیست که بتواند تنوعی در اثر ایجاد کند. بااین‌حال هسته اصلی گیم‌پلی جذاب است و گزینه‌های شخصی‌سازی متنوعی هم در نظر گرفته شده‌اند. اگر خیلی طرفدار پک‌من هستید احتمالا می‌توانید برای مدتی با این اثر سرگرم شوید ولی اگر صرفا به دید یک تجربه بتل‌رویال سراغ این بازی بروید، قطعا گزینه‌های به‌مراتب بهتری در دسترس هستند.

بررسی بازی با توجه به نسخه کامپیوتر و کد ارسالی ناشر صورت گرفته است.

اخبار مرتبط