بررسی بازی Men of War 2 | نبردهای بی‌رحم جنگ جهانی

افشین پیروزی

اشتراک گذاری

Men of War 2 جدید‌ترین نسخه از مجموعه با‌سابقه Men of War است که می‌توانست به مراتب تجربه بهتری باشد. همراه بررسی بازی باشید.

Men of War یکی از مجموعه‌های قدیمی سبک استراتژی تاکتیکی است که اولین نسخه آن به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد و در این مدت اتفاق‌های مختلفی را از تغییر نام گرفته تا حتی تغییراتی در کلیت مجموعه تجربه کرده است. Men of War 2 جدید‌ترین نسخه این مجموعه است که مدتی پیش منتشر شد و با اینکه پتانسیل خوبی دارد، اما برخی تصمیم‌های اشتباه باعث شده‌اند نتواند همه این پتانسیل‌ها را به تجربه سرگرم‌کننده‌ای تبدیل کند.

سینگل‌پلیر آنلاین! این شاید بهترین توصیف برای حالت تک‌نفره بازی باشد که تصمیم به‌واقع عجیبی از سمت سازندگان است. وقتی اولین‌بار سراغ یکی از مراحل سینگل‌پلیر بازی رفتم، از نمایش تلاش برای وصل شدن به سرور تعجب کردم و جالب‌تر اینکه این تلاش ناموفق هم بود و بازی ارور داد! بله تصمیم عجیب سازنده‌ها برای Men of War 2، این است که حتی برای تجربه بخش تک‌نفره و داستانی بازی که هیچ مکانیک آنلاینی هم ندارد، باید به اینترنت وصل باشید و همین موضوع می‌تواند مشکلات مختلفی را در پی داشته باشد.

اما از این مشکل که بگذریم، محتوای بخش سینگل‌پلیر بازی گستردگی و کیفیت خوبی دارد. برای بخش سینگل‌پلیر، چند حالت مختلف در دسترس است. اول از همه حالت Story را داریم که شامل سه مأموریت عظیم با محوریت نیرو‌های شوروی، آمریکا و آلمان است و هرکدام از این مأموریت‌ها، خودشان چند مرحله مختلف دارند. هرچند برای یک بازی استراتژی بازی کمی از حیث داستانگویی زیاده‌روی می‌کند و مثلا در یکی از مراحل مربوط‌به آلمان در ابتدای مرحله چیزی حدود پنج دقیقه باید صحبت‌های چند نیرو با یکدیگر را تمام و کمال گوش کنید تا تازه مرحله شروع شود، ولی طراحی خود مراحل کیفیت خوبی دارد. در هر مرحله از بازی، شما کنترل تعداد مشخصی از نیرو‌ها را برعهده دارید و باید مأموریت‌هایی مثل تصرف یک نکته استراتژیک، مقاومت دربرابر حمله دشمنان یا حتی پاک‌سازی مسیر برای تردد امن نیروهای خودی را انجام بدهید.

یکی از نکات بسیار جالب گیم‌پلی Men of War 2، سطح بالای واقع‌گرایی و بی‌رحم بودن آن است. به این معنی که حتی در درجه سختی‌های پایین هم نباید هیچ دشمنی را دست کم بگیرید و کاملا حساب‌شده و با تاکتیک عمل کنید. مثلا اگر لشگر دشمن متشکل از تجهیزات زرهی و نیرو‌های پیاده‌نظام باشد، شما هم باید با مدیریت درست تک تک نیرو‌هایتان، اهداف درستی برای آن‌ها مشخص کنید. مثلا سربازها دربرابر تانک‌ها و ماشین‌های سنگین عملا شانس چندانی برای موفقیت ندارند؛ البته که نیرو‌های ضد تانک از این قاعده مستثنی هستند و به همین دلیل باید به‌درستی این نیرو‌ها را مدیریت و به سمت اهداف درست هدایت کنید. در نبرد‌های تک به تک، معمولا نتیجه نبرد در سریع‌ترین زمان مشخص می‌شود و منظور از واقع‌گرایی بازی هم همین موضوع است. زمانی‌که دو گروه از نیرو‌ها به سمت هم تیراندازی می‌کنند، نتیجه نبرد در عرض چند ثانیه خیلی کوتاه مشخص می‌شود و اگر اشتباه کرده باشید، شاهد قلع و قمع نیرو‌هایتان خواهید بود.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی Necrosmith 2؛ خلق هیولای فرانکنشتاین

شهر بارانی در بازی Men of War 2

همین بی‌رحمی و واقع‌گرایی بالای بازی، منجر به گیم‌پلی‌ای با ریتم تند شده است که ترکیب خوبی با مهم بودن داشتن تاکتیک و استراتژی درست ایجاد کرده است. اما مشکل اینجا است که متاسفانه ضعف هوش مصنوعی در Men of War 2، همین ویژگی مثبت بازی را گاهی تبدیل به یک کابوس واقعی می‌کند. مشکل هوش مصنوعی بیش از هر چیزی در مسیریابی نیرو‌ها دیده می‌شود و در نتیجه آن گاهی نیرو‌های شما از عجیب‌ترین مسیر ممکن به سمت مقصد حرکت می‌کنند یا حتی گرفتار دیوارهای نامرئی می‌شوند و در نتیجه همین اتفاق، ممکن است آن‌ها را در کسری از ثانیه از دست بدهید.

درکنار این ویژگی‌ها، Men of War 2 دقت بسیار خوبی هم به جزییات ریز و درشت دارد. اگر با این مجموعه آشنا نیستید، این جزییات قطعا شما را غافل‌گیر خواهد کرد؛ چرا که با اکثر بازی‌های استراتژی تفاوت دارد و در این زمینه، بیشتر حس بازی‌هایی مثل سری کماندوز را ارائه می‌دهد. برای مثال هرکدام از نیرو‌های پیاده‌نظام یا حتی ماشین‌های شما، آیتم‌های خودشان را دارند و حتی با گشتن در جعبه‌ها یا برخی از ساختمان‌ها، می‌توانید سلاح آن‌ها را تغییر دهید یا تجهیزاتی مثل مین و موارد دیگر به‌دست بیاورید. این دقت به جزییات حتی در این زمینه هم دیده می‌شود که مثلا بنزین تانک‌ها در حین حرکت تمام می‌شود و باید با استفاده از یک نیرو، دوباره بنزین آن‌ها را پُر کنید. جزییات اینچنینی حس و حال متفاوتی به مجموعه Men of War می‌دهند و در نسخه جدید هم پررنگ‌تر از همیشه شده‌اند و می‌توانند تاثیر مستقیمی روی نتیجه نبرد‌ها داشته باشند.

حالت‌های مختلف بخش داستانی بازی Men of War 2

بخش تک‌نفره بازی حالت‌های دیگری هم دارد که شامل نبردهای تاریخی در مقیاس بزرگ، حالت کانکوئست با آزادی‌عمل بازی در چینش نیرو‌ها و وارد کردن آن‌ها به میدان نبرد و همینطور حالت سریع Raid می‌شود. تمامی این موارد درکنار هم بخش تک‌نفره را از حیث محتوا واقعا غنی کرده‌اند و می‌توانید ساعت‌های بسیار طولانی مشغول تجربه این بخش شوید. فقط ایکاش آن نیاز دائمی به آنلاین بودن و برخی مشکلات هوش مصنوعی در بازی وجود نداشتند تا می‌شد لذت بیش‌تری هم از بازی برد.

بیشتر بخوانید  بررسی بازی فیفا 23 - زومجی

علاوه‌بر بخش تک‌نفره، Men of War 2 حالت چندنفره هم دارد که در آن می‌توانید به نبرد سایر بازیکنان بروید. با انجام مأموریت‌های بخش تک‌نفره، آیتم‌های جدیدی برای حالت چندنفره باز می‌شود و به همین دلیل بهتر است ابتدا سراغ مأموریت‌های سینگل‌پلیر بروید تا دست پُرتری در نبرد‌ با بازیکنان واقعی داشته باشید. بازی‌هایی مثل Men of War 2 هرگز قابل مقایسه با آثار عام و رایج مولتی‌پلیر نیستند و به همین دلیل هم جامعه کاربری خاصی دارند که اکثرا سال‌ها به‌صورت حرفه‌ای این مجموعه را دنبال و تجربه کرده‌اند. این موضوع، هم باعث می‌شود تا کمی مچ میکینگ‌های بازی نیاز به انتظار بیش‌تری داشته باشند و هم اینکه باید خودتان را برای شکست‌های سنگین، مخصوصا در اوایل تجربه حالت چندنفره، آماده کنید.

میدان نبرد در بازی Men of War 2

Men of War 2 از حیث صوتی و بصری هم تجربه متوسطی است. برخی موارد مثل طراحی محیط‌ها و مپ‌های بازی به‌خوبی صورت گرفته‌اند و مثلا زمانی‌که در جریان یک نبرد بسیار سنگین هستید و باران ریزی هم می‌بارد و با هر انفجار یا شلیک گلوله‌های تانک شاهد پخش شدن گل و لای به اطراف هستیم، می‌توان از تجربه بصری بازی لذت خوبی برد. بااین‌حال وقتی بخواهید روی نیرو‌ها یا تجهیزات زوم کنید، کمی کیفیت نه‌چندان بالای بافت‌ها تو ذوق می‌زند. از حیث صوتی هم موسیقی‌ها و افکت‌های صوتی وضعیت مطلوبی دارند و نمی‌توان گله خاصی از آن‌ها داشت.

در مجموع، Men of War 2 جزو آن بازی‌های خاص‌پسند است که کیفیت کلی آن هم با مشکلاتی مثل لزوم آنلاین بودن حتی در بخش تک‌نفره، مشکلات هوش مصنوعی و برخی باگ‌ها در سطح بهترین‌های ژانر استراتژی تاکتیکی نیست. بااین‌حال هنوز هم محتوای غنی حالت سینگل‌پلیر بازی و ریتم جذاب گیم‌پلی آن از جمله مواردی هستند که اگر طرفدار پر و پاقرص این سبک باشید، احتمالا لذت کافی را از این اثر خواهید برد.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر صورت گرفته است و کد آن توسط ناشر برای گیم طور ارسال شده است.

اخبار مرتبط