باگ میکروکد eTVB، علت احتمالی ناپایداری پردازنده‌های اینتل

اشتراک گذاری

Igor’s Lab مدعی شده است که علت اصلی بی‌ثباتی عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی اینتل، مقدار نادرست در الگوریتم میکروکد مرتبط با ویژگی eTVB است.

مدتی است که کاربران با مشکلات پایداری مربوط‌به پردازنده‌های Core i9-14900K و K13900 شرکت اینتل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ابتدا به نظر می‌رسید که شرکت اینتل در صدد رفع این مشکل است. اما اینتل درنهایت اعلام کرد که این مشکل پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسید. در این مدت راهکاری‌هایی هم ارائه شده است اما به نظر می‌رسد هنوز اینتل هم از ریشه‌ی این مشکل مطمئن نیست.

کانال یوتیوب Igor’s Lab به‌تازگی با استناد به یک سند داخلی تحت NDA مدعی شده بود که علت اصلی بی‌ثباتی در این پردازنده‌ها، مقدار نادرست در الگوریتم میکروکد مرتبط با ویژگی eTVB (تقویت سرعت حرارتی افزایش یافته) است. به این ترتیب به نظر می‌رسید که بالاخره اینتل یک راه‌حل برای برطرف کردن این مشکل دارد. اما بازهم این شرکت اعلام کرد که گزارش‌هایی که خطا را شناسایی کرده‌اند، نادرست هستند.

در بیانیه اخیر اینتل درباره گزارش‌های نادرستی که علت این خطا را شناسایی کردند، می‌نویسد: «برخلاف گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، اینتل هنوز علت اصلی این مشکل را تایید نکرده است و با شرکای خود به بررسی گزارش‌های کاربران در مورد مشکلات ناپایداری در پردازنده‌های دسکتاپ آنلاک‌شده Intel Core از نسل سیزدهم و چهاردهم (از سری K/KF/KS) ادامه می‌دهد.»

فناوری eTVB به‌طور ویژه برای پردازنده‌های سری Raptor Lake S توسعه یافته است. این ویژگی با اورکلاک کردن هسته‌های پردازنده، بالاتر از حداکثر فرکانس توربو تحت شرایط خاص، عملکرد سریعی را در بازی‌ها و برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد. Igor’s Lab در ادامه گزارش خود گفته بود که یک آپدیت فریمور جدید برای رفع این باگ در حال آماده‌سازی است، اما این مسئله فقط تا حدی درست بود.

بیشتر بخوانید  عملکرد پردازنده Core i5-14600KF تا ۱۷ درصد سریع‌تر از i5-13600K

این مشکل می‌تواند به اشکال مختلف و شدت‌های متفاوتی ظاهر شود؛ برخی از بازی‌ها ممکن است خطای «out of memory» را نمایش دهند، همچنین موارد دیگری وجود دارند که به‌طور ناگهانی کرش کرده و به صفحه دسکتاپ بازمی‌گردند. همچنین احتمال دارد در بعضی از بازی‌ها، کامپیوتر به‌طور کامل قفل شود. علاوه‌بر این، برخی از تراشه‌ها برای مدت یک هفته تا حدود یک ماه خوب کار می‌کنند، اما درنهایت دچار مشکلات پایداری می‌شوند. به نظر می‌رسد موتور گرافیکی Unreal Engine یک وجه مشترک در بین بازی‌ها باشد.

سازندگان بازی‌ها توصیه‌های مختلفی در مورد نحوه جلوگیری از این مشکل دارند، اما همه‌ی این موارد به سرعت کلاک CPU برمی‌گردد. اپیک گیمز برای تشویق کاربران به تنظیم تنظیمات BIOS، یک اطلاعیه پشتیبانی صادر کرد تا از این طریق به کاربران توصیه کند که از Intel Extreme Tuning Utility (XTU) برای کاهش سرعت Performance Core از x55 به x53 استفاده کنند. همچنین برخی دیگر برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیشنهاد کرده‌اند سرعت کلاک تراشه را از ۵.۵ گیگاهرتز به حدود ۵ کاهش دهید.

در کل همه‌ی این راهکارها به کاهش عملکرد CPU منجر می‌شوند، موضوعی که مورد استقبال کاربران این تراشه‌های رده بالا که عموماً از سری Core i9 هستند قرار نمی‌گیرد. درنهایت شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط