انویدیا و TSMC همکاری خود برای هوش مصنوعی را گسترش خواهند داد

اشتراک گذاری

جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا پیش از برگزاری رویداد Computex 2024 با بنیانگذار شرکت TSMC ملاقات کرد تا باهم درباره هوش مصنوعی گفت‌وگو کنند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا یک بار دیگر در تایوان حضور یافت تا اینبار با موریس چنگ، بنیانگذار شرکت TSMC و همچنین مدیران Quanta و MediaTe یک میهمانی شام را ترتیب دهند و درباره پیشبرد تکنولوژی هوش مصنوعی به بحث و گفت‌وگو بنشینند. مدیران انویدیا و TSMC بعد از این جلسه با خبرنگاران صحبت کردند و به درخواست امضای طرفدارانی که پشت در رستوران منتظر بودند، پاسخ دادند.

اما ملاقات جنسن هوانگ و موریس چنگ از آن حیث مورد اهمیت است که می‌دانیم انویدیا و TSMC در این سال‌ها رابطه بسیار قدرتمندی را با یکدیگر شکل داده‌اند. تراشه‌های به کار رفته در کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا از سری GeForce RTX 50 با معماری بلک‌ول در این شرکت تایوانی تولید خواهد شد و تمامی پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی سری H و B تیم سبز نیز در TSMC طراحی و تولید می‌شوند.

علاوه‌بر‌این، رؤسای Quanta Computer و MediaTek نیز در این نشست حضور داشتند. انویدیا با MediaTek روی پردازنده‌های هوش مصنوعی جدید پی سی مبتنی بر معماری Arm همکاری می‌کند که طی این ماه‌ها شایعات زیادی از آن‌ها مطرح شده است. همچنین انویدیا در نظر دارد تا یک ابرکامپیوتر جدید هوش مصنوعی را با نام Taipei-1 در این کشور طراحی کند که در ساختمان Yawan Kaohsiung Software Industrial Park تعبیه خواهد شد.

پیش از این اخبار مربوط‌به سفر جنسن هوانگ به تایوانی برای ملاقات با شرکت‌های فعال در صنعت تکنولوژی این کشور، از جمله TSMC، مدیاتک، گیگابایت، Pegatron، کوانتا و غیره منتشر شده بود، اما به‌زودی نتیجه‌ی این دیدار در رویداد Computex 2024 به نمایش گذاشته خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، انویدیا با MediaTek روی هسته‌های Cortex A5 Blackhawk در پردازنده‌های هوش مصنوعی جدید پی سی مبتنی بر معماری Arm همکاری می‌کنند و TSMC قرار است فناوری پکیجینگ جدیدی را برای براساس پروسس نود ۳ نانومتری خود به این شرکت ارائه کند.

بیشتر بخوانید  دنیای فناوری - زومیت

مشخص است که انویدیا روی جنبه هوش مصنوعی پردازنده‌های جدید خود تمرکز دارد و با محصولات سری RTX خود، یک پلتفرم پریمیوم را برای پردازش هوش مصنوعی روانه بازار می‌کند و هسته‌های NPU را برای پردازش پایه‌ای هوش مصنوعی در کامپیوترها توسعه می‌دهد.

انویدیا می‌گوید کامپیوترهای هوش مصنوعی فعلی تا حداکثر ۴۵ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی را ارائه می‌کنند، درحالی که کامپیوترهای پریمیوم هوش مصنوعی با پردازنده‌های RTX توان فوق‌العاده ۱۳۰۰ تاپس ورک‌لود هوش مصنوعی را به کاربران عرضه می‌کنند. این به‌دلیل آن است که یک GPU مجزا به مراتب قدرتمندتر از هسته‌های کوچک NPU روی یک CPU هستند و به قدرت پردازشی آن‌ها خواهند افزود.

نهایتاً نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط