احتمال معرفی کارت‌های گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 با یک فاصله کوتاه

اشتراک گذاری

به‌نظر می‌رسد که انویدیا در نظر دارد تا کارت‌های گرافیک نسل جدید RTX 5080 و RTX 5090 را با یک فاصله کوتاه رونمایی و عرضه کند.

براساس ادعای XpeaGPU، انویدیا قصد دارد تا کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 5090 و مدل رده بالای RTX 5080 را با فاصله چند هفته از یکدیگر معرفی و روانه بازار کند. انتظار می‌رفت که هر دو مدل به‌صورت همزمان و احتمالا امسال معرفی شوند.

این ادعا، خبری را که اخیرا از سوی Kopite7kimi مبنی‌بر احتمال عرضه‌ی RTX 5080 پیش از RTX 5090 منتشر شده بود تأیید می‌کند. این‌درحالی است که پیش از این گفته می‌شد RTX 5090 تنها محصولی است که انویدیا امسال معرفی خواهد کرد. البته اینکه کارت‌های گرافیک رده بالای انویدیا زمان معرفی جداگانه‌ای داشته باشند و RTX 5080 نیز پیش از مدل بالاتر آن رونمایی شود، اتفاق چندان غیرمنتظره‌ای هم نیست.

انویدیا در سال ۲۰۲۰ نیز کارت گرافیک RTX3080 را دو هفته پیش از RTX3090 عرضه کرد اما هر دوی این کارت‌ها به‌صورت همزمان معرفی شده بودند. اگر شایعات جدید حقیقت داشته باشند، پردازنده گرافیکی GB203 که انتظار می‌رود در کارت گرافیک RTX 5080 مورد استفاده قرار بگیرد، نیمی از تعداد هسته‌های تراشه GB202 در مدل پرچم‌دار را به کار خواهد گرفت. این GPU از ۹۶ پردازنده جریانی شامل ۱۲۲۸۸ هسته CUDA بهره‌مند است.

این تراشه درکنار GB202 به بازار عرضه خواهد شد که پرچم‌دار سری بلک‌ول محسوب می‌شود و گفته می‌شود از ۲ برابر تعداد هسته‌های بیشتری برخوردار است. ظاهرا این GPU می‌تواند از ۱۹۲ میکروپروسسور جریانی برخوردار باشد. بنابراین باتوجه‌به فاصله بزرگی که بین این دو GPU وجود دارد، انویدیا می‌تواند تراشه GB202 را در پیکربندی‌های مختلف برای مدل‌های رده بالای احتمالی خود در آینده نیز مورد استفاده قرار دهد.

بیشتر بخوانید  فرکانس ۶ گیگاهرتزی CPU جدید و ۲۰ هسته‌ای i7-14700KF

اگر انویدیا پیکربندی هسته‌های FP32 یا CUDA را برای این نسل هم حفظ کرده باشد، این تعداد از واحدهای SM معادل ۲۴.۵۷۶ و ۱۲.۸۸۸ هسته برای این دو GPU خواهد بود. البته مطابق معمول انویدیا برای اینکه جا برای پیشرفت مدل‌های ارتقایافته‌ی بعدی گذاشته باشد، در هیچ‌یک از کارت‌های گرافیک 5090 و 5080 از ظرفیت کامل GPU استفاده نخواهد کرد. انتظار می‌رود که جزئیات این امر با نزدیک شدن به زمان معرفی این محصولات در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ بیشتر مشخص شود.

براین‌اساس، مقایسه‌ای بین RTX 5090 و RTX 4090 به‌عنوان پرچمداران این دو نسل انجام شده که به شرح زیر است:

  • ۵۰ درصد بهبود در مقیاس GPU (احتمالا منظور تعداد هسته‌ها است)
  • ۵۲ درصد افزایش پهنای باند حافظه
  • ۷۸ درصد افزایش ظرفیت حافظه کش (احتمالا منظور حافظه کش L2 است)
  • ۱۵ درصد افزایش فرکانس عملکرد (احتمالا سرعت بوست کلاک GPU مدنظر است)
  • ۱.۷ برابر بهبود عملکرد کلی

در نهات نظرات خود را در اینباره با گیم طور و سایر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مرتبط