آخر هفته چی بازی کنیم: دو بازی با محوریت جنگ جهانی دوم

اشتراک گذاری

در این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ دو بازی کمتر شناخته‌شده با محوریت جنگ جهانی دوم می‌رویم. 

جنگ جهانی دوم همیشه موضوع محبوبی برای استودیو‌های بازیسازی بوده و آثار مختلفی با محوریت آن ساخته شده‌اند؛ از چندین نسخه کال آو دیوتی گرفته تا مدال افتخار و بتلفیلد و البته انواع بازی‌های استراتژی مثل مجموع Company of Heroes که اخیرا نسخه جدیدی از آن هم داشتیم. با این حال امروز این مجموعه‌های معروف را کنار می‌گذاریم و در عوض، برای این قسمت از مقاله‌های آخر هفته چی بازی کنیم، سراغ دو بازی کمتر شناخته‌شده با محوریت این نبرد می‌رویم. 

بازی Sudden Strike 4

مجموعه Sudden Strike، شاید هرگز به اندازه مجموعه‌های استراتژی معروف شناخته‌شده نباشد ولی فارغ از مواردی مثل نمره‌هایی که بازی‌های آن دریافت کرده‌اند، با بازی‌هایی طرف هستیم که علاقه‌مندان سبک استراتژی، همیشه می‌توانند از تجربه کردنش سرگرم شوند. این مجموعه قدمت نسبتا زیادی هم دارد و اولین نسخه آن، محصول سال ۲۰۰۰ است و به‌وسیله استودیو روسی Fireglow Games ساخته شده است. بازی Sudden Strike 4 در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و ساخته استودیو Kite Games است. این بازی اخیرا از طریق گیم‌پس هم منتشر شده و همین بهانه‌ای شد تا به معرفی آن بپردازیم. 

در بازی‌های Sudden Strike، بیش‌تر از اینکه تمرکز بازیکنان روی ساخت و ساز و تربیت نیرو باشد، هدف اصلی پشت سر گذاشتن مراحل و ماموریت‌ها با داشتن تعداد مشخصی از نیرو‌ها و نهایتا استفاده از نیرو‌های کمکی است. به همین دلیل این بازی‌ها را می‌توان آثاری تاکتیکی هم دانست. Sudden Strike 4 هم با اینکه بخش Skirmish با امکان ساخت نیرو‌های جدید هم دارد، ولی در نهایت بخش مرحله‌ای آن، کماکان از همین روال تاکتیکی/ استراتژی پیروی می‌کند. در نسخه اصلی بازی، شاهد سه کمپین با محوریت نیرو‌های متفقین، آلمانی و شوروی هستیم که در مجموعه بیش از ۲۰ مرحله را برای گیمر‌ها تدارک دیده‌اند. 

بیشتر بخوانید  لیست بهترین بازی های گیم پس 2023 | از گیرز آف وار تا هیلو

یک نکته خاص و مهم در رابطه با بخش کمپین بازی، این است که مراحل همگی بر اساس نبرد‌های واقعی جنگ جهانی دوم طراحی شده‌اند. برای مثال با هدایت نیرو‌های آلمانی، در نبرد‌های فرانسه، استالینگراد و ماموریت باربوسا شرکت خواهید کرد و باید نیرو‌ها را برای رسیدن به هدف هر ماموریت، هدایت کنید. 

میدان نبرد شلوغ در بازی Sudden Strike 4

بازی Sudden Strike 4، در زمان انتشار درگیر یک سری مشکلات فنی یا مسائلی چون باگ‌ها بود و به همین دلیل نمره‌های خیلی بالایی هم دریافت نکرد. با این حال سازندگان به مرور با انتشار آپدیت‌ها وضعیت بازی را بهبود بخشیدند و مخصوصا چند بسته الحاقی هم برای آن منتشر شده که ماموریت‌های جدیدی مثل نبرد شمال آفریقا، نبرد دانکرک و نبرد‌های زمستانی جنگ جهانی دوم را به بازی اضافه می‌کند. به همین دلیل اگر الان به‌سراغ آن بروید، با مجموعه‌ای گسترده و متنوع از انواع و اقسام مراحل روبه‌رو خواهید شد که حسابی هم مهارت‌های شما در بازی‌های استراتژی و تاکتیکی را به چالش می‌کشند. 

از آنجایی که در Sudden Strike 4 همیشه به ساخت نیرو‌های بیش‌تر دسترسی نخواهید داشت، جنبه تاکتیکی بازی نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند و باید با گرفتن تصمیم‌های درست، کاری کنید که نهایت استفاده را از داشته‌هایتان ببرید. برای مثال نوع سنگرگرفتن نیرو‌ها اهمیت زیادی دارد یا مثلا می‌توانید نیرو‌ها را داخل ساختمانی جمع و از این طریق دشمنان را غافلگیر کنید. همچنین در این نسخه ژنرال‌ها هم به بازی اضافه شده‌اند که از فرماندهان واقعی دوران جنگ جهانی دوم هستند و هرکدام می‌توانند تاثیر خاصی روی نیرو‌های خود داشته باشند. 

در مجموع Sudden Strike 4 مخصوصا در وضعیت فعلی، یک اثر استراتژی سرگرم‌کننده با تعداد مراحل زیاد است و البته از امکان تجربه چندنفره و آنلاین هم پشتیبانی می‌کند. اگر به بازی‌های این سبک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما به این اثر هم فرصت بدهید. 

اسکله و کشتی در بازی WW2 Rebuilder

بازی WW2 Rebuilder

تقریبا هر زمان که صحبت از بازی‌هایی با محوریت جنگ جهانی دوم می‌شود، نهایت آثاری در سبک شوتر اول‌شخص داریم یا مثل همین بازی قبلی مقاله، با بازی‌های استراتژی طرف هستیم که در نهایت هدف در آن‌ها جنگیدن و رسیدن به پیروزی است. اما در این بین چند بازی متفاوت هم با محوریت این دوران ساخته شده‌اند که WW2 Rebuilder یکی از آن‌ها است؛ اثری که در آن به جای کشت و کشتار و تخریب، باید به ساخت و بازسازی ویرانه‌های جنگ بپردازید. 

بیشتر بخوانید  مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس و اس

به‌طور دقیق‌تر، ساخته مستقل استودیو Madnetic Games، بازیکنان را به سال ۱۹۴۵ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم می‌برد. بازیکنان در نقش شخصیتی قرار می‌گیرند که به شهر‌های مختلف اروپا در کشور‌هایی مثل انگلیس، فرانسه و آلمان می‌رود و باید با تجهیزاتی که در اختیار دارد، به ساخت و ساز بپردازد. طراحی مکانیک‌های ساخت و ساز در بازی به شکلی واقع‌گرایانه صورت گرفته و با یکی از آن آثاری طرف هستیم که ممکن است پس از شروع کردن آن، ساعت‌ها بدون حس کردن گذر زمان، مشغول بازی و ساختن بناهای مختلف شوید. 

محیط صنعتی و جرثقیل زرهی در بازی WW2 Rebuilder

البته یک نکته جالب دیگر در مورد WW2 Rebuilder، این است که بازی فقط یک تجربه سند‌باکس‌مانند از ساخت و ساز نیست و در جریان این روند، داستانی هم برای روایت دارد. داستانی که به مرور و در طی سفر به جاهای مختلف از آن اطلاعاتی کسب می‌شود و در نهایت به هدف مشخصی می‌رسد. همچنین امکان استفاده از تجهیزاتی مثل ماشین‌های مختلف و رانندگی با آن‌ها وجود دارد که جذابیت بازی را بیش از یک شبیه‌ساز ساخت و ساز ساده می‌کنند. 

WW2 Rebuilder در استیم یک نسخه دمو رایگان هم دارد که می‌توانید ابتدا به‌سراغ آن بروید و در صورت رضایت، نسخه اصلی را هم تجربه کنید. 

در پایان لطفا نظر خود را در مورد بازی‌های این هفته با گیم طور و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 

اخبار مرتبط

منتظر بازی‌های جدید ارباب حلقه ها باشید
اخبار بازی

منتظر بازی‌های جدید ارباب حلقه ها باشید

مدیرعامل امبریسر فری‌گروپ تایید کرد که به‌زودی بازی‌های جدیدی از مجموعه ارباب حلقه‌ها از راه می‌رسند. لی گینچارد، مدیرعامل Embracer Freegroup اخیرا در مصاحبه جدیدی